• Skruttis1979

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

BF januari 2010
    - Göteborg - 
    {#lang_emotions_flower}  fortsättningstråden  {#lang_emotions_flower}

BF-lista

* Fröken L BF 30 nov

* VitaBlomman Gbg, Krokslätt ~ Nyårsafton
    * Ocicat, Mölndal, Krokslätt, BF ~ Nyårsafton

* Johannissen, BF 4 jan
    * Stina, BF 5 januari
    * Grip, Gbg, Kärrdalen, BF 6 Januari
    * Pregnantandhappy Gbg, Askim, BF 7 Januari
    * Mia Magdalena, Gbg, Johanneberg, BF 7 Januari
    * Ulliz, BF 10 jan
    * Virre85, Gbg, Bergsjön, BF 13 Januari (andra barnet)
    * Tesan L, Göteborg, BF 14 januari
    * MoonlightGbg, BF 15 jan
    * Linnie78, BF 18 jan
    * 76gbg, BF 19 jan
    * Harelis, BF 20 jan
    * Peos mamma, 21 jan (andra barnet)
    * KaktusBlomman, BF 24 jan (andra barnet)
    * Mier,Gbg Eriksberg, BF - 24 januari
    * Cupcaken, BF 27 jan
    * Hundägare, BF 28 jan
    * AmandaBrun, Stora Höga, BF 31 Januari

* Sköna Emma, BF 3 feb
    * Pärtan, BF 3 feb
    * Skruttis1979, Kortedala, BF 3 feb (andra barnet)
    * katharina, Sandarna, BF ~ 19 februari
    Födda-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-271/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 10:11
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m50016661.html

Nytt försök med den riktiga Födda-listan-tråden då

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 15:29
    BF-lista TILLÄGG:

* Soffiplopp (fisalisa), BF 28 jan, Björkekärr/Robertshöjd (Fjärde barnet)
  • Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden
  • Cupcaken

Tjopp jag igen!

Måste bara fråga er när ni börjar med rutiner på era bebisar?

Är lite inne på att börja strukturera upp dagarna lite här så Felicia får lite längre sammanhängande nattsömn ...imorrn är hon ju trots allt 5 veckor och idag äter hon och sover helt olika tider vilket rubbar mkt nattsömnen... {#lang_emotions_undecided}

• virre85

Varit på bvc idag.
    Elin väger 4910 g (3590g födelsevikt)
    56,2 cm lång (48cm födelselängd)
    37 cm Hattmått ( 34 cm födelse)
    Hon blir 7 veckor i morgon=)
    I morgon ska jag på efterkontroll kl 10, ska bli spännande och se om jag har framfall eller om jag inbillar mig.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • am76

Jag ska på efterkontroll när det gått 8 veckor, ska sätta in kopparspiral igen. Gör knipövningar varje dag men känns inte lika "bra" som sist, Hostar jag så läcker jag bläh hoppas det blir bättre. Hur är det för er? Denna bebis var ju större så kanske tar längre tid. Kniper ni varje dag? Hur känns framfall Virre85? Vad är det egentligen och vad gör man åt det?

• am76
    Cupcaken skrev 2010-02-25 18:01:36 följande:
    Tjopp jag igen!Måste bara fråga er när ni börjar med rutiner på era bebisar?Är lite inne på att börja strukturera upp dagarna lite här så Felicia får lite längre sammanhängande nattsömn ...imorrn är hon ju trots allt 5 veckor och idag äter hon och sover helt olika tider vilket rubbar mkt nattsömnen...
    Jag tänker inte alls på rutiner än, är bara så väldigt glad att bebisen mår bra, äter, växer, sover, är vaken. Så länge jag slipper flera timmars nattvak i ett sträck är det helt okej för mig. 

Vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att få längre sammanhängande nattsömn, dottern sov 6 h i ett sträck först vid 1 års ålder när hon fick eget rum. Då hade vi även testat Anna Wahlgrens metod oxå - usch o fy men efter 3 dgr lärde hon sig somna själv. 

Barn som ammas sover ju generellt färre timmar i ett sträck så kanske blir det mer sömn när de börjar äta annat än mammasmjölk.  

Berätta gärna hur du inför rutiner *nyfiken*.  
  • Skruttis1979
    am76 skrev 2010-02-25 20:21:41 följande:
    Jag tänker inte alls på rutiner än, är bara så väldigt glad att bebisen mår bra, äter, växer, sover, är vaken. Så länge jag slipper flera timmars nattvak i ett sträck är det helt okej för mig.  Vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att få längre sammanhängande nattsömn, dottern sov 6 h i ett sträck först vid 1 års ålder när hon fick eget rum. Då hade vi även testat Anna Wahlgrens metod oxå - usch o fy men efter 3 dgr lärde hon sig somna själv.  Barn som ammas sover ju generellt färre timmar i ett sträck så kanske blir det mer sömn när de börjar äta annat än mammasmjölk.   Berätta gärna hur du inför rutiner *nyfiken*.  
    jag brukar göra knipövningar då jag går till fsk med Elma och sen hem igen. Även när jag hämtar henne kniper jag. Min förra bm jag hade med Elma, sa att det är svårare att göra knipövningar då man går så jag hoppas att det gör nytta ordentligt!

Det enda jag känner av mellan benen nu, är i urinröret som nog fick sig en liten känga vid förlossningen. Det tog ett par veckor för det att börja göra ont, men nu när man är på toaletten och sådär mer oförsiktigt och mer normalt, känns det nog av mer i urinröret. Det gör lite ont, men inget allvarligt. Det är det enda "problemet" jag har och ändå är jag sydd. Jag blöder inte längre heller - har bara lite flytningar. UUUUURSKÖNT!! Med Elma blödde jag 6-7 veckor rent blod - nu var det borta redan efter 2 veckor och nu bara som sagt lite flytningar... och världens snällaste bebis har jag ju också. Fast Elma var likadan som bebis, så det är väl genetiska grejor vi sänder över till våra barn, jag och Calle

Eskil åt kl. 22.30 igår kväll och vaknade sen 4.15 för mat... döskönt att få liiiite längre tid mellan målen och faktiskt få sömn! Fast jag var bra trött då han vaknade, för då hade jag väl hamnat i en annan sömn av nåt slag, så jag var som en zombee när jag gick upp och gjorde mat åt honom. Men FLER såna nätter tack!!
    Idag på dan har han ätit med 4-5 timmars mellanrum - gullegrisen!
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Sköna Emma
    Skruttis1979 skrev 2010-02-25 21:03:18 följande:
    jag brukar göra knipövningar då jag går till fsk med Elma och sen hem igen. Även när jag hämtar henne kniper jag. Min förra bm jag hade med Elma, sa att det är svårare att göra knipövningar då man går så jag hoppas att det gör nytta ordentligt! Det enda jag känner av mellan benen nu, är i urinröret som nog fick sig en liten känga vid förlossningen. Det tog ett par veckor för det att börja göra ont, men nu när man är på toaletten och sådär mer oförsiktigt och mer normalt, känns det nog av mer i urinröret. Det gör lite ont, men inget allvarligt. Det är det enda "problemet" jag har och ändå är jag sydd. Jag blöder inte längre heller - har bara lite flytningar. UUUUURSKÖNT!! Med Elma blödde jag 6-7 veckor rent blod - nu var det borta redan efter 2 veckor och nu bara som sagt lite flytningar... och världens snällaste bebis har jag ju också. Fast Elma var likadan som bebis, så det är väl genetiska grejor vi sänder över till våra barn, jag och Calle Eskil åt kl. 22.30 igår kväll och vaknade sen 4.15 för mat... döskönt att få liiiite längre tid mellan målen och faktiskt få sömn! Fast jag var bra trött då han vaknade, för då hade jag väl hamnat i en annan sömn av nåt slag, så jag var som en zombee när jag gick upp och gjorde mat åt honom. Men FLER såna nätter tack!! Idag på dan har han ätit med 4-5 timmars mellanrum - gullegrisen!
    Emma lägger sig vid tolv oh äter sedan id fyra. så lika skönt har jag det
  • Cupcaken
    am76 skrev 2010-02-25 20:21:41 följande:
    Jag tänker inte alls på rutiner än, är bara så väldigt glad att bebisen mår bra, äter, växer, sover, är vaken. Så länge jag slipper flera timmars nattvak i ett sträck är det helt okej för mig. Vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att få längre sammanhängande nattsömn, dottern sov 6 h i ett sträck först vid 1 års ålder när hon fick eget rum. Då hade vi även testat Anna Wahlgrens metod oxå - usch o fy men efter 3 dgr lärde hon sig somna själv. Barn som ammas sover ju generellt färre timmar i ett sträck så kanske blir det mer sömn när de börjar äta annat än mammasmjölk.  Berätta gärna hur du inför rutiner *nyfiken*.  
    Ska låta några dagar gå så vi kan se vad som blir bäst. ar varit duktig och skrivit ner hur dagarna ser ut.

Igår vaknade snuttan kl 8 sen åt hon och somnade om.
    Vaknade igen runt kl 11, åt igen, matdags igen runt 15 tiden sen var hon vaken fram till kl 17 sen fick hon sova till kl 18.30 för sen väckte hennes mamma henne.
    Då åt hon igen och blev sen badad. Sen vid kl 20 var hon såååå trött men jag och sambon höll henne vaken till kl 21:45 sen gick det inte mer sen sov hon fram till kl 02:30.
    Ska försöka hålla henne vaken så hon somnar gott på kvällarna så jag och sambon får lite egen tid. Det var sååå underbart igår då hon somnade då kunde jag passa på att duscha, måla tånaglar, få fotmassage och bara mysa.

Så förutom en jätteledsen bebis så såg det ut så här igår:

vknar, mat 20min, skötning, somnar om.
    11:00 vaknar, ordentligt med mat, skötning.
    15:00 ordentligt med mat.
    17:00 sova
    18:30 ordentligt med mat, skötning, bada.
    21:45 sova.
    Inatt:
    02:30 mat 20min, skötning.
    06:00 mat, 20min sova
     Vad tror ni ser det någorlunda normalt ut? Tänkte sen när hon blir några veckor till att få bort måltiden som är 02:30 på ngt sätt.

Läser en intressant bok om bebisens faser, står att nu i vecka 5-6 är det en stormig period och bebisen kan bli extra klängig. Sen vecka 7-9 ska det vara soltider då bebisen är gladare för att sen igen i vecka 10-12 gå in i ett åskväder igen och ännu mer kläng. Känns att det stämmer rätt bra här. Igår var Felicia utbytt, hon bara grät och grät då hon var vaken, försökte med allt, ngt som stillade henne ett tag var att lägga henne på mage i barnvagnen och vagga vagnen fram och tillbaka.  Iaf det var jobbigt igår hann inte med ngt alls.
  • Sköna Emma

En liten fråga bara om ni vet? Jag ska inte ta ut mina mamma dagar ust nu. Kankse senare i framtiden. Får jag barnbidrag ändå? eller måste man ringa och säga det? fylla i någon blakett? eller hur går det till?

• virre85

Herre gud i natt sov Elin från 23-05 åt i 5 min 135ml, sen sov hon vidare till kl 9=)

Idag var jag på efterkontroll och allt såg jätte bra ut, inget framfall =)
    Livmordern tillbaka till naturlig storlek, allt var tipp topp.
    De roligaste var att hon sa att jag kunde slänga mina knipkulor för jag hade ett toppen knip =) HAha va stolt jag blev

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Peos Mamma
    Sköna Emma skrev 2010-02-26 13:52:49 följande:
    En liten fråga bara om ni vet? Jag ska inte ta ut mina mamma dagar ust nu. Kankse senare i framtiden. Får jag barnbidrag ändå? eller måste man ringa och säga det? fylla i någon blakett? eller hur går det till?
    jag tror att du får barnbidrag ändå......sjukhuset meddelar fk.......men du får inte förrens nästa månad.....man får månaden efter barnet är fött.....
Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden