am76 skrev 2010-02-25 20:21:41 följande:
Jag tänker inte alls på rutiner än, är bara så väldigt glad att bebisen mår bra, äter, växer, sover, är vaken. Så länge jag slipper flera timmars nattvak i ett sträck är det helt okej för mig. Vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att få längre sammanhängande nattsömn, dottern sov 6 h i ett sträck först vid 1 års ålder när hon fick eget rum. Då hade vi även testat Anna Wahlgrens metod oxå - usch o fy men efter 3 dgr lärde hon sig somna själv. Barn som ammas sover ju generellt färre timmar i ett sträck så kanske blir det mer sömn när de börjar äta annat än mammasmjölk. Berätta gärna hur du inför rutiner *nyfiken*.
Ska låta några dagar gå så vi kan se vad som blir bäst. ar varit duktig och skrivit ner hur dagarna ser ut.
Igår vaknade snuttan kl 8 sen åt hon och somnade om.
Vaknade igen runt kl 11, åt igen, matdags igen runt 15 tiden sen var hon vaken fram till kl 17 sen fick hon sova till kl 18.30 för sen väckte hennes mamma henne.
Då åt hon igen och blev sen badad. Sen vid kl 20 var hon såååå trött men jag och sambon höll henne vaken till kl 21:45 sen gick det inte mer
sen sov hon fram till kl 02:30.
Ska försöka hålla henne vaken så hon somnar gott på kvällarna så jag och sambon får lite egen tid. Det var sååå underbart igår då hon somnade då kunde jag passa på att duscha, måla tånaglar, få fotmassage och bara mysa.
Så förutom en jätteledsen bebis så såg det ut så här igår:
vknar, mat 20min, skötning, somnar om.
11:00 vaknar, ordentligt med mat, skötning.
15:00 ordentligt med mat.
17:00 sova
18:30 ordentligt med mat, skötning, bada.
21:45 sova.
Inatt:
02:30 mat 20min, skötning.
06:00 mat, 20min sova
Vad tror ni ser det någorlunda normalt ut? Tänkte sen när hon blir några veckor till att få bort måltiden som är 02:30 på ngt sätt.
Läser en intressant bok om bebisens faser, står att nu i vecka 5-6 är det en stormig period och bebisen kan bli extra klängig. Sen vecka 7-9 ska det vara soltider då bebisen är gladare för att sen igen i vecka 10-12 gå in i ett åskväder igen och ännu mer kläng. Känns att det stämmer rätt bra här. Igår var Felicia utbytt, hon bara grät och grät då hon var vaken, försökte med allt, ngt som stillade henne ett tag var att lägga henne på mage i barnvagnen och vagga vagnen fram och tillbaka. Iaf det var jobbigt igår hann inte med ngt alls.