• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • Pilea
    mammaNena skrev 2010-02-23 13:43:10 följande:
    Ja precis. man är glad så länge den stannar, men besviken på något sätt iom att det helt plötsligt tar sån tid.. hade det kanske bara varit en komplikationsfri graviditet så kanske det hade varit lättare, men nu när man ska gå och göra så lite som möjligt i såhär många veckor..
    Ja, så är det nog! Hade allt varit som "vanligt" så hade man ju kunnat gå i affärer hela dagarna o fick med kompisar Fast då kanske man hade jobbat iofs.
    Jag har börjat röra mig lite mer, gör ju inga utflykter direkt, men små projekt här hemma i lugn takt. Som idag satt jag o vek o gick igenom gamla urvuxna barnkläder. Det är som en "mental" spärr har släppt lite för mig, skönt! 
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea

fika med kompisar skulle det stå!

Alve 060129 Tyra 071019
  • Gersemi

Helenas83: Jag åkte in i v 30+1 med nr 1 och var öppen 4 cm. De trodde inte att de skulle kunna bromsa det mer än kanske ett dygn. Därför blev det stort pådrag och jag fick snabbt förbereda mig på att bli prematurmamma mitt i chocken. Dock så ångrade min lilla kille sig och stannade kvar i godan ro, efter en vecka med bricanyldropp... I 8 veckor gick jag och kände ung som du beskriver att du gör nu, och jag skämdes. I efterhand fick jag reda på att de tinte alls är ovanligt att känna så, och att det finns psykologer som sjukhuset har skyldighet att förmedla kontakt med. Mitt råd är att prata med någon av dem, jag tror att det hade hjälpt mig jättemycket då, för det var en otroligt jobbig tid. Självfallet är jag glad att han föddes fullgången, men det hindrar ju inte att man känner att det var en ytterst påfrestande tid...  Sen hände samma sak med nr 2, men då var jag förberedd, så det var en helt annan sak.

Stor kram till dig!

• mammaNena
    Pilea skrev 2010-02-23 13:50:01 följande:
    ha ha. jag satte som "status" på FB att jag vill ha en tjejkväll.. dock kommer inte det kunna gå iom att jag somnar för tidigt, eller orkar iaf inte vara med så länge. kan inte röra på mig direkt och kan ju då inte heller ha det hemma hos mig iom att jag inte orkar vara med så länge. så det blir nog en tjej kväll till sommaren!

jag har inte börjat med kläderna alls än. har iof nästan bara tjej grejer, så det blir inte så mycket som vi kan använda. sen vet man ju inte OM man ska ha kvar prematur kläderna, eller om man ska börja på 50-56 kläderna..
  • Pilea

Jag har förövrigt massa med projekt som jag skulle vilja ta i tu med, men som får vänta eller göras av sambon. Vill tex möblera om i vårt sovrum o ställa iordning spjälsängen. Vill börja med renovering av kök o hall. Men som sagt, inte så smart för mig att börja med

Alve 060129 Tyra 071019
  • mammaNena
    Pilea skrev 2010-02-23 13:55:10 följande:
    Jag har förövrigt massa med projekt som jag skulle vilja ta i tu med, men som får vänta eller göras av sambon. Vill tex möblera om i vårt sovrum o ställa iordning spjälsängen. Vill börja med renovering av kök o hall. Men som sagt, inte så smart för mig att börja med
    2 dagar innan jag blev sjukskriven beställde vi nya tapeter till vårt sovrum. nu ligger tapeterna här hemma + golv och alla prylar man har för att renovera ett rum OCH jag får inte göra det... jag vill ha upp mina rosa tapeter ( ) istället för att de ska ligga i en kartong.. vi skulle renoverat badrummet oxå nu innan, men vi har köpt en dusch kabin som ska sättas in ( har bara dusch i källaren, gammalt hus)
  • mammaNena

gersemi: ja men då hade du ju gått jätte länge med tron om att NU kommer bebisen.. kanske ska ta upp med min bvc bm när jag ska dit 8/3. hade varit skönt att prata om det. OM de nu lyssnar iof. försökte få någon att prata med när mia va några månader pga att allt va skit, men de trodde nog inte så mycket på mig (jag gjorde allt för att ha en bra fasad) så jag fick aldrig prata med någon{#lang_emotions_undecided}

har allmänt ont i magen nu sen någon dag tillbaka.. undra varför!?!

• Pilea
    mammaNena skrev 2010-02-23 13:54:56 följande:
    ha ha. jag satte som "status" på FB att jag vill ha en tjejkväll.. dock kommer inte det kunna gå iom att jag somnar för tidigt, eller orkar iaf inte vara med så länge. kan inte röra på mig direkt och kan ju då inte heller ha det hemma hos mig iom att jag inte orkar vara med så länge. så det blir nog en tjej kväll till sommaren! jag har inte börjat med kläderna alls än. har iof nästan bara tjej grejer, så det blir inte så mycket som vi kan använda. sen vet man ju inte OM man ska ha kvar prematur kläderna, eller om man ska börja på 50-56 kläderna..

Har inte så mycket prematur-kläder kvar alls, typ 2 bodysar o 1 par byxor. Sålde det mesta, trodde inte vi skulle våga oss på en nr.3 Nu har jag i min tristess shoppat lite nytt på Tradera i stl 50/56, men även stl62/68. 

De kläderna jag gick igenom idag är större, stl 80-92 o vissa i stl 74. Slängde en del som var urtvättat o fläckigt. Vi vet inte könet på bebis i magen så jag vill inte göra mig av med något heller. Svårt att veta stl på ytterkläder o skor, om det kommer passa för rätt årstid.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea
    mammaNena skrev 2010-02-23 13:59:43 följande:
    2 dagar innan jag blev sjukskriven beställde vi nya tapeter till vårt sovrum. nu ligger tapeterna här hemma + golv och alla prylar man har för att renovera ett rum OCH jag får inte göra det... jag vill ha upp mina rosa tapeter ( ) istället för att de ska ligga i en kartong.. vi skulle renoverat badrummet oxå nu innan, men vi har köpt en dusch kabin som ska sättas in ( har bara dusch i källaren, gammalt hus)
    Vi, eller rättare sagt sambon, har hållit på o renoverat badrummet sen i somras Tanken var att vi även skulle ha hunnit med köket före jul, ha ha! Det har dragit ut på tiden då han gör allt själv + att han har hand om allt annat här hemma just nu o jobbar heltid. Men snart är det klart. Det har varit ett stort projekt, har "blåst" ut hela förra badrummet samt slagit ut en vägg mellan badrum o tvättstuga. Har bilat upp hela golvet o bytt avlopp osv. Gjutit o flytspacklat golvet o så alla våtrumslager mm på väggarna + kakel o klinker. Slagit igen gamla ingången till tvättstugan o satt i fönster där groventrén var. Nu är det bara lister o lite grejs kvar. 
    Men jag har ledsnat för länge sen o börjat planera resten av huset
    Alve 060129 Tyra 071019
  • anlo80

Hej!

Jag har en fråga som jag glömde fråga läkaren sisst....
    Borde man avstå helt från att ha sex, samlag när man har hotande förtidsbörd?
    Jag är hemma helt, sjukskriven för det och har sammandragningar, tyckte det var konstigt i efterhand att läkaren inte sa något om det, eller ska man ta det som att det är ok då det inte var något hon tog upp?

Nu är det inte så att vi har sex ändå iof, jag känner bara att magen är i vägen och när vi försökt så har det inte varit skönt...
    När jag väl lyckats "komma" så får jag en rejäl sammandragning direkt så det tar bort njutningen ju.... suck....

Skönt att fler håller på med projekt hemma och grejar, jag blir helt tokig av att vara hemma, ser ju allt som måste fixas och ordnas, sorteras och inredas.... Kan inte sova på nätterna för att jag bara tänker på allt som ska hinnas med, de kreativita tankarna går på högvarv när jag är så stillasittande....

Eller är det detta som kallas för att man "bygger  bo"?
    Varför verkar det som att sambon inte har nån sån instinkt alls... att förbereda för bebisen och så.... är det bara så för män? Eler har era karlar visat sånt beteende?

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar