• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • Pilea
    Så var det måndag igen!
    Herre gud va kallt det är, 23,4 minus har vi nu {#lang_emotions_surprised} Har nog aldrig varit med om kallare tidigare!

För mig blir det nog att vara inne hela dagen, är för kallt o jag kan inte knäppa jackan längre.

Men det är klarblå himmel o sol så jag får väl lägga mig på blombrädan i fönstret o sola lite  
    Gersemi:
    Usch va jobbigt du har det, skickar ett gäng kramar
    Vår lillbebbe ligger också väldigt långt ner o med huvudet före o trycker på livmodermunnen, har den gjort sen v.24, men än så länge är h*n kvar där inne.
    Nu sist som vi var på spec-mvc så kändes det nästan som läkaren undrade vad vi hade där att göra, även om hon läste i journalerna om 2 tidigare prematurer, sammandragningar, tidigare tappkoller osv. Hon såg helt förvånad ut o sa "men, du är ju så långt gången som v.28+ .Reaktionen var nästan som att jag skulle varit fullgången.
    På vanliga MVC pratar de precis tvärt om, v.28+ är typ som v.18 för dem.
    Nu är jag ju i v.30+1 o eftersom tappen sist var ok längd på så blir det inga fler koller på spec-mvc, utan det är förlossningen som gäller om jag blir nervös eller får känningar.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • aprilfamilj
    Pilea skrev 2010-02-22 08:43:13 följande:
    Så var det måndag igen!
    Läkaren sa till mig sist också att dom inte tycker att det är så farligt om dom kommer efter v 28. Lät också på henne som att det skulle vara nästan helt normalt ungefär...
  • aprilfamilj

Jag har haft riktigt hårda och många sammandragningar sen igår. Vaknat hela natten av dom! Är så sjukt less nu alltså!
    Och det känns som att jag inte kommer att åka in fören jag verkligen vet säkert att det är förlossning på gång. Dom kan ju som ändå inte göra så mycket...

• Pilea

aprilfamilj:

Ja, det är väl så! Spec-mvc är ju så vana vid komplikationer så de ser med helt andra "ögon" Sen är väl v.28 någon magisk gräns när det gäller lungmognad osv.
    Jobbigt så mycket sammandragningar, hoppas det lättar lite.
    Min solstol på altanen är en aningens insnöad Ändå har vi skottat altanen 4ggr eller så, hi hi!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

God morgon!

Konstigt det där med veckorna..försökte få ändrat snittdatum fr 3maj till 28april men det gick dom inte med på eftersom det blev 14 dagar innan bf och det var lite för tidigt för bebisen. Enligt läkarna jag träffat på specmv är lungorna helt klara först efter fullgångna 32 veckor och då skulle allt vara lungt men allt är ju relativt{#lang_emotions_smile}

Fröken Sol, svårt att veta hur fk kommer besluta men några veckor borde du väl få, hoppas för din skull.

• linelus04

aprilfamilj vad jobbigt du har det , sitter lite i samma sits som du, nätterna är så jobbiga vankar fram och tillbaka med onda sammandragningar.
    Men avvaktar oxå in i det längsta . sist var jag inne då de kom var tredje minut och var starka . Men fick åka hem igen sen .
    Är nu 29 + 4 så går lite långsamt.

elaisa jobbigt att du inte fick fram ditt snitt datum. jag fick ju mitt 19 april vi är då i vecka 37.
    men är nog lite olika .

Hoppas alla ni andra mår bra . kram

• AsaLu

Gersemini: Förstår verkligen om det känns jobbigt, men det behöver absolut inte betyda något! Jag har ju nu snart gått 2 veckor efter att UL visade att tappen var 0 mm och jag var i princip 1 cm öppen, och än har inget hänt, så det mesta kan klara sig längre än man tror!!
    Jag kan inte ens vanka omkring med mina sammandragningar, ligger ner ca 23,5 tim per dygn, och framför allt på kvällarna kan jag inte ens sitta upp...

• AsaLu

Sorry Gersemi skulle det stå o inget annat...

• elaisa

Asalu, du och jag verkar ligga ner lika mycket...äter du i sängen också? Tror snart alla muskler förtvinnat i hela min kropp.  Imorse åkte vi bil till mvc, jag nästintill liggandes i framsätet och min granne gick förbi utanför bilrutan utan att se mig vinkandes {#lang_emotions_smile}
    börjar verkligen känna mig less på detta konstanta liggläge.

• AsaLu

elaisa: har faktisk kommit fram till att det är bättre att sitta upp o äta, spänner mig mer om jag ligger/halvligger o äter... Vilka sjuka problem man har!!
    Går ner för trappan från sovrummet på morgonen, sen upp på kvällen, det är min motion. Jag har legat i ca 8 veckor nu, du måste ha legat ännu längre eller hur?
    Ska in till KS i morgon, en bilresa på ca 30 min, tror att jag kommer att få ligga i baksätet... :-P

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar