• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • annypanny
    LillLaine skrev 2010-02-22 14:49:48 följande:
    Be om bricanyl tabletter istället så kan du ta dom när du känner att det börjar spänna..de fick jag iaf.. funkade super bra:D
    Ja jag fick såna utskrivna nu så jag ska prova med spänning :) När jag fått sprutorna så blir jag alldeles hög o skakis o dampig, så har de hälften av den effekten kommer jag ändå inte kunna jobba den intensivaste timmen av den effekten.... jag kunde inte säga en grej rätt efter sprutorna :D haha?!

Men jag ska prova, allt för att liten håller sig därinne nu minst tio v till ;)
    Tack
  • elaisa

Asalu, på torsdag har jag legat ner i 13 veckor bara 10 kvar...nejdå jag är faktiskt så himla lättad över att ha kommit så här långt och hoppas klara mig till v32+0

Pilea, jag vet det är så obehagligt att hosta eller också att gå på toaletten, känns som att om man lätt skulle kunna trycka ut bebisen...

• Pilea

Ni som ligger ner i princip 24/7, har läkarna sagt hur länge ni måste göra det? Jag menar ju längre gången man är, desto mindre risk för bebis! Nu när man passerat v.30 kanske man vågar röra sig lite mer, så länge man inte har jätteobehag menar jag. 

Alve 060129 Tyra 071019
  • Amelie av Paris

Sparkar era små extra mycket vid sammandragningarna? Jag har stressat idag och varit spänd och min lilla 23+1 sparkar galet mycket.

• annypanny

Ja det blir klart mycket värre när det sparkas mycket, oavsett om jag varit stilla eller rört på mig. Det sa dom tom på förlossningsavd när jag stoppade upp värkarna, att det var mycket troligt därför!

• elaisa

Pilea, läkaren tyckte att efter vecka 32+0 kan jag vara uppe lite mer men det skulle ju bara för mitt eget välbefinnande för bebisen mår såklart bättre av mer tid i magen och cerklaget kanske inte håller för mer tryck uppifrån. Jag får se hur det känns om/när jag kommer dit.

• AsaLu

Pilea: min läkare skickade ju hem mig i v 28+0 med order om att ligga ner så mkt som möjligt, men han sa också att jag inte behövde sprutorna med blodförtunnande (som jag fick på sjukhuset) för han sa att man aldrig är lika stilla hemma. Det lät lite på honom som om att han var nöjd om det gick till v 28...
    Angående Bricanyl är jag väldigt förbryllad, han sa som sagt att om man tar 2-3 per dag i en vecka så verkar de inte längre, eller mao när man inte skakar o får hjärtklappning längre har de ingen effekt på livmodern. Men jag tycker att de fortfarande biter på mina sammandragningar trots att jag inte känner några biverkningar.

elaisa: om din förlossning skulle vilja sätta igång nu, får de lov att klippa cerklaget då??

Jag har för övrigt inte känt något alls som jag tolkat som att cervix har öppnat sig, det verkar ha skett alldeles "tyst"

• elaisa

Asalu, ja det måste de och då går det nog ganska snabbt. Därför diskuterade vi sist om jag skulle få kortisonsprutorna för lungorna trots att allt ser ok ut nu.

• AsaLu

elaisa: till mig sa det att effekten sitter i länge, så om du har något att säga till om skulle i alla fall jag vilja att de gav sprutorna nu. Varför tvekar de?

• elaisa

Som jag uppfattade, satt effekten i 2-3 veckor efter man fått sprutorna och de upprepar inte behandlingen, kanske de ville vänta till jag är i vecka 29 så effekten räcker till v 32 men tänkte ta upp det igen när vi ska dit på torsdag.

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar