• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • plupp06
    3flickor skrev 2010-02-24 18:15:20 följande:
    Är det ditt första barn? Om man är omföderska kan man få sammandragningar mkt tidigar, ska ju inte vara för mkt naturligtvis och inte smärtsamma. Är du orolig ska du åka in och kolla, ringa din BM! Hellre en gång för mkt!Jag kan inte låta bli att le (bli inte arg nu) när du skriver om det burrande/surrande känsla i underlivet. Du kunde inte beskrivit det bättre. Jag kände också det för första gången (fast redan i v 16 tror jag), jätteskum känsla, VAD är det tänkte jag, bad min man lägga handen på magen långt ner, men han kände inget, skrattade bara åt mig. Men jag har också undrat vad det  kan vara.... har inte frågat ngn läkare eller BM, har ju aldrig gjort ont, bara en märklig känsla.... kissar ungen nu eller vad kan det vara???? ha ha ha! Får du veta så berätta gärna!
    Första barnet så tidiga sammandragningar beror inte på att jag fått barn innan.

Jo, jag ska ju till läkaren i morgon, men vet inte hur jag ska beskriva den burrande känslan riktigt, låter ju hel skumt att säga att det surrar i underlivet (lite samma j
    känsla som en masagestav, men det kan jag ju inte säga till doktorn ) Tror inte det beror på att bebisen kissar för jag har känt det till och från de två sista dagarna.
  • 3flickor
    plupp06 skrev 2010-02-24 18:44:13 följande:
    Första barnet så tidiga sammandragningar beror inte på att jag fått barn innan.Jo, jag ska ju till läkaren i morgon, men vet inte hur jag ska beskriva den burrande känslan riktigt, låter ju hel skumt att säga att det surrar i underlivet (lite samma jkänsla som en masagestav, men det kan jag ju inte säga till doktorn ) Tror inte det beror på att bebisen kissar för jag har känt det till och från de två sista dagarna.
    ha ha ha, ja så känns det nog lite konstigt att lägga fram det.... ler... men JAG vet vad du menar och jag tror verkligen inte det är någon fara alls. Men visst undrar man vad det är....

har aldrig tidigare hört ngn annan som upplevt denna känsla

Är sammandragningarna långvariga, kommer de ofta eller är smärtsamma?

Troligen bara lite träning av livmodern (som är en muskel). Barnet ska ju dessutom från denna tidpunkt öka till sin dubbla vikt på bara 4 veckor. Stark tillväxt nu alltså så det känns ju också.

Håll gärna kontakten på min "sida", där kan du även mail mer privat, om du vill.....

Lycka till!
  • aprilfamilj
    Pilea skrev 2010-02-24 14:20:09 följande:
    aprilfamilj: Hoppas det inte är fostervatten som läcker! Chaktio: Jobbigt med så mycket sammandragningar! Vet inte varför man får mycket sammandragningar på natten.
    Ja det vore ju inte så roligt om det är så.. Men känner mig ändå lugn. Får hålla koll bara så det inte kommer mer eller att jag får feber.
    Känns ju lite läskigt bara att det KAN vara det. Är ju fortfarande så tidigt 30+3
  • Pilea

Har fått onda sammandragningar nu ikväll! Trodde inte det kom så regelbundet, men nu när jag kollat de senaste så kommer de ungefär var 5:e min. 

Gör väldigt ont i blygden när jag står, men det kan ju vara foglossning. Väntar ett tag o ser vart det bär hän. Sambon är på föräldramöte på dagis just nu.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • aprilfamilj
    Pilea skrev 2010-02-24 19:59:14 följande:
    Har fått onda sammandragningar nu ikväll! Trodde inte det kom så regelbundet, men nu när jag kollat de senaste så kommer de ungefär var 5:e min.  Gör väldigt ont i blygden när jag står, men det kan ju vara foglossning. Väntar ett tag o ser vart det bär hän. Sambon är på föräldramöte på dagis just nu.
    Ojdå, hoppas verkligen att det lugnar sig. Men borde du inte ringa in om dom kommer så tätt??
    Vilken vecka är du i nu?
  • Pilea
    aprilfamilj skrev 2010-02-24 20:05:26 följande:
    Ojdå, hoppas verkligen att det lugnar sig. Men borde du inte ringa in om dom kommer så tätt?? Vilken vecka är du i nu?
    30+3, samma BF som du!
    Jag väntar lite för jag blir så uppjagad när jag ringer o då blir det bara värre, vill se om det lugnar sig först.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea

Ligger i soffan o kollar på "Riskförlossningar" på Tv4 Fakta, inte så smart va!

Jag tror att det börjar glesa ut sig lite mellan sammandragningarna nu. Kanske bara är förvärkar!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • aprilfamilj

Ja men just de! :)
    hahah väldigt smart att se på det i nuläget! Jag försöker att inte tänkta på förlossning överhuvud taget :P

Jag håller iaf tummarna för att det lugnar ner sig!

• linelus04

pilea hoppas det snart går över , inte roligt när de börjar så tätt och gör ont.
    Jag hade så igår kväll ca var 5 : e minut och ont . Hade oxå en jobbig natt och morgon men under dagen efter mycket vila så gav de sig . Tänkte inte åka in då blir jag kvar .
    Nu är det mycket bättre igen och den lille sparkar på .
    Håller tummarna för dig .

• AsaLu

Pilea: Jo har kvar säng o vagn o allt men använder det fortfarande till 2-åringen...
    Har funderat väldigt mycket mellan att köpa en "bedside crib" till nytillskottet, eller låta killen få en växasäng, vet inte vad som är bäst. Några tips någon??
    Samma fråga om syskonvagn, när det är 2 år mellan, har man mkt användning för det?
    Frågor som kanske inte hör hemma i denna tråd men kanske någon som har kloka idéer...

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar