• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • AsaLu

3Flickor: har du frågat om dina tjejer får komma o hälsa på? Till mig sa de först att det var besöksförbud sen efter ett tag fick jag ta dit både familj o vänner, någon i taget.
    Förstår att det känns kritiskt och jätteläskigt, men man får försöka lita på att man är i så goda händer som det bara går!!

• Pilea

God morgon!

Nu har sammandragningarna lugnat sig efter en natt sömn. Dessvärre hade jag väldigt svårt att sova av någon anledning. Imorse när jag vaknade var jag väldigt lös i magen, men det kan man ju vara av andra orsaker också.
    AsaLu:
    Min dotter fyllde 2 år i okt o vi böt till juniorsäng i somras. Hon sov visserligen bra i spjälsängen, men iom att hon slutade med blöjor i samma veva så ville vi att hon skulle kunna komma ur sängen om hon vaknade o var nödig på natten.
    Ni har ingen resesäng eller så som ni kan använda till storebror en kort period om ni känner att det är onödigt att byta till stor säng. Så gjorde vi när dottern kom o stora killen fortfarande sov i sin spjälsäng. Tyckte att det var onödigt med 2 spjälisar.
    Sonen var inte riktigt 2år när lillasyster föddes så vi hade Phil&Ted syskonvagn som vi var supernöjda med.
    Den här gången skippar vi syskonvagn. Dottern kommer vara 2,5år o sonen strax över 4år när bebis kommer. Sonen får gå eller cykla till dagis o dottern får stå på bräda eller gå. Vet att sonen skulle bli "bebis" igen o inte orka gå om vi har syskonvagn till dottern o bebis, han skulle bli avundsjuk.
    Men har man 2 barn blir det ju lättare.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • hipphipphurra

hej hej har läst i denna tråden ett tag och nu vågar jag skriva {#lang_emotions_laughing}
    Väntar barn nr 2 har bf 12 april.
    Är sjukskriven för hotande förtidsbörd och har varit det i tre veckor nu. Är i v 33+2 i dag.
    Har mycket sd och är ordinerad vila + att tappen är 2cm och har ändrat läge + funneling.

Allt detta är så nytt för mig hade inte några sd eller något annat av vad jag har nu när jag väntade sonen.
    Han föddes i v 37+6 på 20 min vi var inne på fl i 3 timmar, de hade tänkt skicka hem oss eftersom jag bara var 2cm öppen men tyckte det va synd att vi skulle ta taxi hem igen när de hade några rum ledigt. Tur va det {#lang_emotions_smile}

Jag heter Linda och bor i Skåne

• aprilfamilj

Hej tjejer!

Nu har jag varit till barnmorskan. Allt såg väl bra ut. Förutom att jag inte riktigt vill gå upp i vikt och mitt blodtryck var jätte lågt.
    Lillan låg inte super långt ner, och det kändes ju skönt att höra! :)

Pilea: Skönt att dom avtagit! Hoppas du får en lugn dag iag :P

hipphipphurra: Välkommen!

• Pilea
    aprilfamilj skrev 2010-02-25 11:01:14 följande:
    Hej tjejer! Nu har jag varit till barnmorskan. Allt såg väl bra ut. Förutom att jag inte riktigt vill gå upp i vikt och mitt blodtryck var jätte lågt. Lillan låg inte super långt ner, och det kändes ju skönt att höra! :) Pilea: Skönt att dom avtagit! Hoppas du får en lugn dag iag :P hipphipphurra: Välkommen!
    Skönt att det gick bra hos BM! Känner du av att blt är lågt?
    Jag har blivit sjukt hungrig de senaste dagarna, nästan så där som man var i början när man precis plussat. Bebis håller väl på o fettar på sig eller något!
    Håller redan på o fixa med lunch, åt ju frukost vid kl.8.
    hipphipphurra:
    Välkommen hit!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • hipphipphurra
    Pilea skrev 2010-02-25 11:10:58 följande:
    Skönt att det gick bra hos BM! Känner du av att blt är lågt? Jag har blivit sjukt hungrig de senaste dagarna, nästan så där som man var i början när man precis plussat. Bebis håller väl på o fettar på sig eller något! Håller redan på o fixa med lunch, åt ju frukost vid kl.8. hipphipphurra: Välkommen hit!
    aprilfamilj skrev 2010-02-25 11:01:14 följande:
    Hej tjejer!Nu har jag varit till barnmorskan. Allt såg väl bra ut. Förutom att jag inte riktigt vill gå upp i vikt och mitt blodtryck var jätte lågt. Lillan låg inte super långt ner, och det kändes ju skönt att höra! :) Pilea: Skönt att dom avtagit! Hoppas du får en lugn dag iag :Phipphipphurra: Välkommen!
    Tack så mycket.

Vet ni hur det är med hosta? Om det kan påverka negativt på något sätt? Jag är mega förkyld och hostar och nyser hela dagarna. Tycker att jag har fått tätare + kraftigare sd sen förkylningen kom. Kanske bara är en slump
  • Pilea
    hipphipphurra skrev 2010-02-25 11:13:01 följande:
    Tack så mycket. Vet ni hur det är med hosta? Om det kan påverka negativt på något sätt? Jag är mega förkyld och hostar och nyser hela dagarna. Tycker att jag har fått tätare + kraftigare sd sen förkylningen kom. Kanske bara är en slump
    Har man påverkad tapp så kan nog hosta ställa till det. När man kollar med VUL om man är öppen osv så brukar de ju be att man hostar för att se om det vidgar sig!
    Har också rethosta o har haft ett bra tag, tycker jag har fått mer sammandragningar sen dess. Är rädd att man ska hosta så bebis trillar ut. Är samma när man gör nr.2 på toa, vågar knappt ta i
    Alve 060129 Tyra 071019
  • hipphipphurra
    Pilea skrev 2010-02-25 11:18:41 följande:
    Har man påverkad tapp så kan nog hosta ställa till det. När man kollar med VUL om man är öppen osv så brukar de ju be att man hostar för att se om det vidgar sig! Har också rethosta o har haft ett bra tag, tycker jag har fått mer sammandragningar sen dess. Är rädd att man ska hosta så bebis trillar ut. Är samma när man gör nr.2 på toa, vågar knappt ta i

Jo det stämmer ju de bad mig hosta när jag va inne sist, de misstänkte vatten avgång men det var det som tur va inte.
    Jag har det likadant, speciellt när man gör nr 2 det gör jätte ont i musen och det känns som bebisen ska åka med ut. Läskigt.
    Skönt att ha någon att kunna ventilera med {#lang_emotions_laughing}
  • mammaNena

jag ligger inne hamnade i min nya säng i går och kommer inte få gå upp innan tidigast i morgon. då har all kortison hoppat in. åkte in i går till fl och då va tappen bara 18 mm, från att vid förra mätningen för 3 veckor sedan varit 46mm. den va väldigt öppen inifrån, såg ut som en tratt. men den har slutit sig inifrån igen och är nu ca 25 mm och har endast en liten tratt formning. sov mellan 23-01 i natt, sen kunde jag inte sova mer. tankarna rusade runt! fick jätte ont i magen i natt, inte SD, utan någon annan smärta. ja ja. nu ska jag bara rapportera i alla de andra trådar oxå

• elaisa

Helena83, Skönt att det verkar gå tillbaka litegrann och att kortisonen hinner verka, kämpa på o hoppas bebisen stannar i magen några veckor till.

Kram Elaisa

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar