• fdavidsson

Fulaste namnet?

Vilket är det fulaste namnet du vet, som du absolut inte skulle döpa ditt barn till?

• Svar på tråden Fulaste namnet?
  • FridaB09
    veda skrev 2010-01-14 10:50:44 följande:
    Jag tror inte namnet påverkar barnets utveckling i den utsträckningen. Däremot påverkas troligen namnet av barnets bakgrund. Det är troligen vanligare med barn som heter Liam och Kevin i Bandhagen än på Östermalm, men därmed inte sagt att alla vars barn heter Kevin kommer från låg klass.  Klass och kriminalitet hänger samman, och klass och namn hänger samman. Därför påstår vissa att namn och kriminalitet hänger samman, och det gör det naturligtvis inte. 
    Aftonbladet hade något intressant om att barn som är döpta efter kändisar (t.ex. Britney) oftare läggs in på sjukhus, men att det i grunden också är en klass-grej.
  • fdavidsson

Min pappa heter Benny och bonuspappa heter Conny och va jag känner till så ingen av dem kriminella ;P

• Min högsta önskan

Apropå annorlunda stavningar..
    Vet en vars son heter LUCAZ..
    Namnet i sej är väl inget fel i, men stavningen.. Urk..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • inyourface
    Doktorn skrev 2010-01-14 09:31:20 följande:
    Jag förstår att namn som Urban, Ninja och Fanny kan feltolkas. För att inte tala om Dick och Gun. Men jag är för dum för att fatta de stigmatiserande tolkningarna av Sixten, Marcia och Malin.  Kan någon förklara? 
    Jag vill också veta varför mitt namn (malin) räknas till den kategorin! :P
  • Stinky
    Majskolven skrev 2010-01-14 10:45:19 följande:
    Hahaha, det kanske jag som är helt urbota dum nu men hur i hela friden skulle ett namn kunna påverka i vilken riktning barnet kommer att gå som äldre, dvs beblanda sig med kriminella gäng osv..Det var någon här som nämnde Kevin (även en kollega har förmodligen läst samma artikel) som ett typiskt kriminellt namn å valt från en lägre samhällsklassfamilj???Öhh, ja jag tar åt mig faktiskt då min son heter Kevin, kort å gott utan några krångliga stavelser för att göra det mer unikt.Betyder det då att jag kan ge upp all form av fostran å vägledning för att göra honom till en bra medmänniska, han kommer ändå bli kriminell för att han, den arma stackaren har döpts till Kevin, ack å ve!Kollar man listan på kriminella är jag helt säker på att den är fullduttad av vanliga namn men de fäster sig inte lika lätt på minnet, tyvärr kanske.Dessa namn kom upp på kriminell listan jag hittade på nätet:Jessica, Kent, Simon, Robin, Ulf, Leif, Peter och Mattias.Ett urval från sthlm utan efternamn eftersom det verkar ha mindre betydelse i detta forum.
    Det är sannerligen ingen myt att vissa kategorier av namn hittas oftare i vissa socialgrupper än andra. Liam, Kevin och Cassandra är med större sannolikhet från lägre samhällsklass än ex. Erik, Gustav och Ingrid. Namnen har inget med kriminalitet att göra, men det är bara ett konstaterande att dessa troligtvis kommer att figurera oftare i brottstatistiken än Erik, Gustav och Ingrid.
  • April Mamma
    Stinky skrev 2010-01-14 19:23:09 följande:
    Det är sannerligen ingen myt att vissa kategorier av namn hittas oftare i vissa socialgrupper än andra. Liam, Kevin och Cassandra är med större sannolikhet från lägre samhällsklass än ex. Erik, Gustav och Ingrid. Namnen har inget med kriminalitet att göra, men det är bara ett konstaterande att dessa troligtvis kommer att figurera oftare i brottstatistiken än Erik, Gustav och Ingrid.
    Hmm..undrar i vilken kategori min son hamnar då..han heter Liam Erik Gustav
  • Majskolven
    Stinky skrev 2010-01-14 19:23:09 följande:
    För att de flesta i övre samhällsklassen är så trångsynta och tror att deras barn kommer bli betraktade med status och avund om de heter Erik som nån gammal kung, lr Gustav/Gustaf som oxå är kungligt, lägg därtill ett efternamn som af, von osv så är barnet redan en stjärna:)
    Skämt-å-sido, Jag tror faktiskt på allvar att det fortfarande är så att Liam, Kevin osv är namn som kanske sticker ut mer än Johan, Fredrik, Lisa osv, därför blir de mer uppmärksammade än "vanliga" namn, även fast jag skulle vilja påstå att Kevin och Liam är vanliga i dagens läge.
    Och att man skulle hamna oftare på sjukhus för att man heter Britney är ju helt sinnessjukt.
    Blir Kevin fetare oxå kanske, lr om ens barn heter Angelina så kommer hon skaffa en himla massa barn??
    Detta är ju löjligt..
  • Stinky
    Majskolven skrev 2010-01-14 19:54:21 följande:
    För att de flesta i övre samhällsklassen är så trångsynta och tror att deras barn kommer bli betraktade med status och avund om de heter Erik som nån gammal kung, lr Gustav/Gustaf som oxå är kungligt, lägg därtill ett efternamn som af, von osv så är barnet redan en stjärna:)Skämt-å-sido, Jag tror faktiskt på allvar att det fortfarande är så att Liam, Kevin osv är namn som kanske sticker ut mer än Johan, Fredrik, Lisa osv, därför blir de mer uppmärksammade än "vanliga" namn, även fast jag skulle vilja påstå att Kevin och Liam är vanliga i dagens läge.Och att man skulle hamna oftare på sjukhus för att man heter Britney är ju helt sinnessjukt.Blir Kevin fetare oxå kanske, lr om ens barn heter Angelina så kommer hon skaffa en himla massa barn??Detta är ju löjligt..
    Ingen säger att Kevin från Husby blir fetare än Olof från Djursholm, men däremot är risken större att han blir det. Och jo, det är nog större risk att Angelina som arbetar som lokalvårdare skaffar sig fler barn än Astrid från Lidingö.
  • Stinky
    April Mamma skrev 2010-01-14 19:37:48 följande:
    Hmm..undrar i vilken kategori min son hamnar då..han heter Liam Erik Gustav
    Han blir "bara" en snattare.
  • echobananas
    Gothica skrev 2010-01-14 09:01:51 följande:
    Jag vet ett par som har två söner som heter Clas och Aron. Det tycker jag är sjukt fula namn! Stackars barn liksom... Och, sen vet jag en tjej som döpt sin son till Sixten. Men hallå liksom! Men men, smaken är ju som baken... ;)
    Tycker jag är jättefina namn allihop! Som sagt smaken är som baken
Svar på tråden Fulaste namnet?