Inlägg från: FridaB09 |Visa alla inlägg
  • FridaB09

Fulaste namnet?

Vilja {#lang_emotions_throwup}, Tindra, Engla, Melody, Destiny, Melissa, Cewin, Cevin, Cimon, Elion, Eddilou

Sen är jag väl inte tokförtjust i idén att människor ger sina barn smeknamn direkt på papper ist för riktiga namn, t.ex. Alex istället för Alexander ... Och jag känner till en liten flicka som har andranamnet Decibel, jag förstår faktiskt inte hur de resonerade där. Men ja, smaken är som baken {#lang_emotions_undecided}.
  • FridaB09

Kom på att jag också hade en Desirée i min parallellklass i högstadiet. Hon har lidit mycket i sina dagar. 

Som tur är döper nog inte särskilt många barn till Ull-Britt, Gert, Jöns-Olle och Klas-Göran nu för tiden. Jag ser dem inte riktigt som ett hot just därför, då fasar jag hellre för Tindra, Vilja och andra ...öhm... verb
    Eller när alla ska ha -li (alt. -lee) i slutet, Tuva-li och Lova-li osv. Jag trodde det var smeknamn och att barnen hette Tuva och Lova, men tydligen inte?
  • FridaB09
    MansonDust skrev 2010-01-12 14:32:45 följande:
    Jag blir istället irriterad på folk som ger sina barn namn men aldrig säger det namnet, utan bara smeknamnet. Smeknamnet BLIR ju barnets namn. Varför heta Alexander om man aldrig, aldrig blir kallas det ?? Som att jag skulle ge mitt barn namnet Anna & alltid säga Maria.

Intressant poäng! Jag har alltid varit glad över att ha ett namn som inte går att hitta på så mycket med! Min man "heter" däremot sitt smeknamn, den enda som ibland använder hela namnet är hans mamma och då är det ofta för att hon säger till "på skarpen"
  • FridaB09
    veda skrev 2010-01-14 10:50:44 följande:
    Jag tror inte namnet påverkar barnets utveckling i den utsträckningen. Däremot påverkas troligen namnet av barnets bakgrund. Det är troligen vanligare med barn som heter Liam och Kevin i Bandhagen än på Östermalm, men därmed inte sagt att alla vars barn heter Kevin kommer från låg klass.  Klass och kriminalitet hänger samman, och klass och namn hänger samman. Därför påstår vissa att namn och kriminalitet hänger samman, och det gör det naturligtvis inte. 
    Aftonbladet hade något intressant om att barn som är döpta efter kändisar (t.ex. Britney) oftare läggs in på sjukhus, men att det i grunden också är en klass-grej.
Svar på tråden Fulaste namnet?