• fdavidsson

Fulaste namnet?

Vilket är det fulaste namnet du vet, som du absolut inte skulle döpa ditt barn till?

• Svar på tråden Fulaste namnet?
  • Majskolven
    dotty skrev 2010-01-15 11:56:09 följande:
    haha ja, men jag tror nog att de flesta fattar vad jag menar med y-namn ;p
    Jodå, ville bara retas lite haha
  • Doktorn
    Majskolven skrev 2010-01-15 11:41:59 följande:
    Håller med dig. Men vilka språk tillhör frisiska och flamländska?Har aldrig hört förut:)
    Frisiska: språk som talas i delar av Nederländerna och Tyskland.
    Flamländska: språk som talas i Flandern i Belgien.

Källa Wikipedia.
  • Stinky
    Majskolven skrev 2010-01-15 08:45:58 följande:
    Skriver Dorothy??
  • Undret Gilan

Kålbjörn, Esbjörn, Styrbjörn, Björn, DANTE, Oliver, Sakarias

Pernilla, Philippa, Melissa, Gunhild, Rakel, Nikita, Nicole

Sen hatar jag alla Amerikanska kändisnamn som ex Brad och Paris.
    Samma sak gällande smeknamn som riktiga namn som ex Theo och Emmy.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Andersson1

tindra, vilda, tyra, love, lova,

• dotty
    Majskolven skrev 2010-01-15 11:58:56 följande:
    Jodå, ville bara retas lite haha
    haha jo jag förstod det ;p

men du satte mig lite plats! har inte reflekterat över hur många y-namn det finns som är fina.. eftersom jag alltid tänkt på jonny/conny/jimmy/benny/ronny som en kategori och kallat dem för y-namn. dorothy, biney, fanny, jenny, eddy, bonny är ju alla fina namn. har en katt som heter freddy, så vi är två y-namn i familjen :o.
  • Emeli
    Doktorn skrev 2010-01-15 10:32:38 följande:
    OK, nu förstår jag bättre.  Men kan man verkligen undvika namn som är stigmatiserande på alla språk?  Spanska, franska...  Man kan väl inte hjälpa att olika namn betyder olika saker på olika språk.Hur långt ska man sträcka sig tycker du?  Jerker blir ju uppenbart på engelska, men kollar du verkligen zwahili och kurdiska för alla namn du överväger?  Tror inte att japanerna hade gått igenom svenska lexikon när de döpte sin modell Honda Fitta, men kan man verkligen klandra dem?Jag tror att om man ska reta sig på sådana saker som att Malin kan feltolkas på franska så har man mycket att bli arg över.  Varför inte konstatera att ett namn som Malin faktiskt fungerar i Sverige...
    Självklart kan man inte kolla alla språk, men man kan tänka sig för när det gäller språk som talas i länder som man sannolikt kan komma i kontakt med. Alla svenska barn erbjuds möjligheten att läsa tyska, franska eller spanska i skolan, och om de har läst språket kan de tänkas vilja besöka landet, kanske studera eller jobba där så småningom. Det beror ju också på hur man lever som familj, om man reser mycket, kanske vill bo utomlands kortare eller längre tid, har sommarbostad utomlands osv.

Jag retar inte upp mig på vad Malin betyder på franska. Har ingen anledning eftersom varken jag eller någon av mina anhöriga heter det. Jag konstaterar det och delar med mig av kunskapen. Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat. Det gör för övrigt Gun och Dick också.
  • Emeli
    Tokstolla skrev 2010-01-15 10:58:14 följande:
    Nah, man kollar inte alla språk men nog ser man till att det inte betyder ngt konstigt på de vanligaste språken eller? Vendela på spanska blir= Sälj henne...
    Eller hur?

Spinner vidare på samma tema. Det finns 209 män och 1 kvinna i Sverige som heter Grim, och 39 män som heter Vile. Ser framför mig reaktionerna om man i England skulle presentera "My sons Grim and Vile" *lol* Skämt åsido, även om man har snöat in totalt på fornnordisk mytologi kan man tänka sig för lite. Jag tror att det kan försvåra att få jobb med ett sådant namn.
  • Aimie

Usch jag har svårt för gamla namn som Ove, Arne, Bertil, Berit, Inga, Helga osv... uj uj uj!!!

~2010 SKA bli vårt år~
  • MammaIna88
    ticko skrev 2010-01-11 21:07:57 följande:
    Kletus........... o_0
    hahahaha FYFAAN KLETUS? får man ens döpa sin unge till nå sånt vedervärdigt? :P
Svar på tråden Fulaste namnet?