• fdavidsson

Fulaste namnet?

Vilket är det fulaste namnet du vet, som du absolut inte skulle döpa ditt barn till?

• Svar på tråden Fulaste namnet?
  • Kimmy

Min sambo, när vi skulle få vårt första barn, hade 4 namn som förslag.

Bartholomeus, Neo, Hailey eller Celine.

Snacka 4 fula namn. Tur fick ju jag bestämma.
    Sen har jag också svårt för hitte-på-namn och förkotningar. Vad för namn är Teo? Min son heter i allafall Theodor och kallas Theodor.

• Doktorn
    Emeli skrev 2010-01-15 19:12:27 följande:
    Självklart kan man inte kolla alla språk, men man kan tänka sig för när det gäller språk som talas i länder som man sannolikt kan komma i kontakt med. Alla svenska barn erbjuds möjligheten att läsa tyska, franska eller spanska i skolan, och om de har läst språket kan de tänkas vilja besöka landet, kanske studera eller jobba där så småningom. Det beror ju också på hur man lever som familj, om man reser mycket, kanske vill bo utomlands kortare eller längre tid, har sommarbostad utomlands osv. Jag retar inte upp mig på vad Malin betyder på franska. Har ingen anledning eftersom varken jag eller någon av mina anhöriga heter det. Jag konstaterar det och delar med mig av kunskapen. Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat. Det gör för övrigt Gun och Dick också.
    Du skriver "Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat." {#lang_emotions_undecided}

Då måste jag ha läst fel i ditt första inlägg. Tyckte precis att du skrev  "Namn som har stigmatiserande betydelse tycker jag man ska undvika, t.ex. Urban, Sixten, Dick, Gun, Marica, Malin, Ninja, Fanny."

Nåja, jag ville bara ge lite mothugg på just det inlägget. Jag själv skulle ha lite svårt att döpa mina barn till Urban eller Sixten, men det har mer att göra med min åsikt om namnet. Inte dess "stigmatiserande betydelse"... {#lang_emotions_dreamer}
  • Doktorn
    Undret Gilan skrev 2010-01-15 18:32:00 följande:
    Kålbjörn, Esbjörn, Styrbjörn, Björn, DANTE, Oliver, Sakarias Pernilla, Philippa, Melissa, Gunhild, Rakel, Nikita, Nicole Sen hatar jag alla Amerikanska kändisnamn som ex Brad och Paris. Samma sak gällande smeknamn som riktiga namn som ex Theo och Emmy.
    "Kålbjörn"?   Det lät inte bra...
  • Emeli
    MammaIna88 skrev 2010-01-15 21:17:03 följande:
    hahahaha FYFAAN KLETUS? får man ens döpa sin unge till nå sånt vedervärdigt? :P
    Troligen inte. Det finns iaf ingen som heter det i Sverige. Gu'skelov!

Doktorn skrev 2010-01-15 22:53:59 följande:
    Du skriver "Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat." Då måste jag ha läst fel i ditt första inlägg. Tyckte precis att du skrev  "Namn som har stigmatiserande betydelse tycker jag man ska undvika, t.ex. Urban, Sixten, Dick, Gun, Marica, Malin, Ninja, Fanny."Nåja, jag ville bara ge lite mothugg på just det inlägget. Jag själv skulle ha lite svårt att döpa mina barn till Urban eller Sixten, men det har mer att göra med min åsikt om namnet. Inte dess "stigmatiserande betydelse"...
    Nu är det ju inte nödvändigtvis på svenska det är stigmatiserande att heta t.ex. Urban, Sixten, Gun eller Malin.

Jag kan inte erinra mig att jag i det inlägget öht tog upp på vilka språk dessa namn inte fungerar så bra. Det handlar i alla händelser om några av de största språken som talas i Europa, nämligen engelska, franska och spanska. Jag har aldrig begränsat mig till svenskan.
  • Emeli

Enl. scb finns det varken någon Kålbjörn eller Kletus i Sverige. Gunleif finns det dock 7 som heter, varav 4 har det som tilltalsnamn.

• THEA och Grodan

Annabengta ALDRIG säger jag

♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • onoff

men vadå, vad betyder sixten på ett annat språk??? sexton eller???

• Leija

Jag har väl egentligen inga namn jag INTE gillar, men det jag inte gillar är när man döper sitt barn till tex Karl, men kallar honom för Kalle inom en vecka.....
    Fel att bara döpa till Kalle direkt?

• southernbelle
    onoff skrev 2010-01-16 00:39:58 följande:
    men vadå, vad betyder sixten på ett annat språk??? sexton eller???
    Folk måste ha missat mitt inlägg om Sixten. Antar att folk tänker att det är två nr på engelska. Min son heter Sixten och vi bor i USA och det är aldrig någon som har reflekterat över att det är två nr. Ibland har väl vi tagit upp det och då blir folk förvånade och säger att dom inte tänkt på det så jag tycker inte Sixten är direkt taskigt att döpa sitt barn till. Hade det varit Jerker så hade det varit en annan femma
Svar på tråden Fulaste namnet?