Emeli skrev 2010-01-15 19:12:27 följande:
Självklart kan man inte kolla alla språk, men man kan tänka sig för när det gäller språk som talas i länder som man sannolikt kan komma i kontakt med. Alla svenska barn erbjuds möjligheten att läsa tyska, franska eller spanska i skolan, och om de har läst språket kan de tänkas vilja besöka landet, kanske studera eller jobba där så småningom. Det beror ju också på hur man lever som familj, om man reser mycket, kanske vill bo utomlands kortare eller längre tid, har sommarbostad utomlands osv. Jag retar inte upp mig på vad Malin betyder på franska. Har ingen anledning eftersom varken jag eller någon av mina anhöriga heter det. Jag konstaterar det och delar med mig av kunskapen. Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat. Det gör för övrigt Gun och Dick också.
Du skriver "Malin fungerar på svenska. Har aldrig påstått något annat."
Då måste jag ha läst fel i ditt första inlägg. Tyckte precis att du skrev "Namn som har stigmatiserande betydelse tycker jag man ska undvika, t.ex. Urban, Sixten, Dick, Gun, Marica, Malin, Ninja, Fanny."
Nåja, jag ville bara ge lite mothugg på just det inlägget. Jag själv skulle ha lite svårt att döpa mina barn till Urban eller Sixten, men det har mer att göra med min åsikt om namnet. Inte dess "stigmatiserande betydelse"...