Inlägg från: Goseplutt |Visa alla inlägg
  • Goseplutt

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Paincake skrev 2010-10-10 23:07:16 följande:
    Ja, det här med påklädning har ju också blivit ett issue. Särskilt pyjamas och ytterkläder är helt hopplöst att krångla på. Han blir som en ostbåge, slänger sig bakåt och vägrar samarbeta om han är det minsta lilla trött. Kul unge att ta med ut på stan

Men å andra sidan har han börjat gosa mycket mer. Lägger sig och kan mysa i nästan en timme på min bröstkorg, utan att somna. Dessutom vinkar han åt oss (och katterna, sin spegelbild och ibland bara för att det är roligt) med hela armen, sötröven. 
    Precis så gör Livia också vid påklädning och som du skriver värst är pyjamas och ytterkläder, varför??? Visserligen kanske för att pyjamasen oftast ska på när hon är lite trött och ytterkläderna också eftersom Livia sover ute =)

Livia har också blivit lite bättre på att mysa, imorse satt hon i mitt knä och bara myste i en timma, har aldrig hänt innan, så himla gosigt!
  • Goseplutt
    bananflugan82 skrev 2010-10-11 16:53:48 följande:
    Nytt BVC besök idag. Oliver 10,6kg och 74,5cm. Ludvig 10,7kg och 75cm så nu kör lillebror om soterbror.

Det är inga småkillar du har längre, tvåsiffrig vikt lixom =)

Var länge sen vi vägde och mätte skruttan nu så det ska bli spännande nästa gång med det är ett par veckor till nästa BVC-besök.  

• Goseplutt

Liian: Skönt med bättring men tråkigt om hon är känslig mot mjölk fast det är ju inte hela världen visserligen.
    urk feberkramper är jag lite rädd för men är ju ingen idé att gå och oroa sig innan det har hänt.

Här är vi friska igen och hoppas bara att det håller i sig ett tag nu, har vart mycket förkylningar ett tag nu. 

Verkligen sjukt att det är så många som inte tål mjölk. Vi körde ju också mjölkfritt innan (från typ 2 månader till 4 månader)  och då blev hon ju mycket bättre av det men nu går det ju bra. Konstigt det där.

Är det någon mer som har en plutt som är tröttare nu än tidigare? Livia sover ju 12 timmar på natten nu och sover mycket på dagen, mer än hon gjort innan. Jag tycker att hon blir trött efter bara ett par timmar vaken. Kan kanske vara någon fas igen, jag skyller allt på faser ;)

• Goseplutt

Livia äter bra för det mesta när hon inte får för sig att hon bara ska äta fruktpuré vilket hon gör ibland. Vi börjat med 8-månaders burkarna med mer bitar och det går också bra för det mesta. Jag är så glad att hon äter bra speciellt nu när jag slutat amma för då har man ju lixom inte det att ta till. Välling är trots allt favoriten, tror att hon aldrig skulle sluta om den inte tog slut, hon blir lika arg varje gång flaskan är tom.
    Svårt det måste va när de vägrar att äta, man blir ju så frustrerad när något inte funkar.

Kul med UR paincake, det ville visst inte lillen missa ;)

Lindai, jag håller tummarna för att ni får huset, vi vill också ha hus men det rätta huset för oss har inte dykt upp, troligtvis eftersom vi inte riktigt vet vad vi vill ha =)

• Goseplutt

Lindai: häftiga, de kommer nog Kalle gilla =)

Här är det oxå förkylt IGEN, knappt en vecka sedan hon blev frisk senast. Hon är visserligen ganska pigg ändå men nyser och snorar och har sovit dåligt. Inatt var hon vaken i 2,5 timma från halv 2 till 4, så idag är jag knappt människa.

Igår var jag på barnmarknad (begagnatmarknad), verkligen superbra. Köpte en åkpåse till vagnen (en teutonia som ju passar som handen i handsken självklart) som inte ser använd ut och bara kostade 200 kr, samt en massa fina kläder för typ en tia styck. Bra att saker kan återanvändas eller användas av andra om det inte kommer till användning hos sin första ägare ju =)

• Goseplutt

Just det, tänkte tipsa eller kanske varna, beroende på hur man ser det, om något som Livia verkligen gillar.
    Jag är en gummibjörn http://www.youtube.com/results?search_query=gummibj%C3%B6rn&aq=f
    Livia älskar denna video och har gjort så sedan hon var typ 3 månader. Hon sprattlar med varje kroppsdel hon kan sprattla med och skrattar såfort den börjar dock blir hon skitsur så fort den är slut.
    Är ju inte säkert att era bebisar tycker att den har samma underhållningsvärde sin min gör men funkar det kan det vara bra när det är lite småtjurigt sådär =)

• Goseplutt

Souvenir: Vi kommer nog inte byta ut spjälisen så tidigt men det gör ju var och en som den vill och som du säger är det ju skönt om den kan komma till användning. Våre kompisar med barn har nog haft den tills barnen är mellan 2 och 3 år kanske.

Jag tänkte oxå.... bebiskross - det låter väldigt hemskt??

Kryper alla små bebbar nu? Verkar som att alla här är så tidiga och duktiga =) Livia ålar men har inte kommit på att man kan ställa sig på alla fyra samtidigt utan kör fortfarande antingen rumpan eller armarna. Hon kan inte heller sätta sig upp själv ännu men sitter ju bra om man hjälper henne upp till sittande.
    Livia var ju ganska tidig med alla rulla (vid typ 3,5 månad) från rygg till mage och tvärtom och då var hon väldigt aktiv men nu har hon lugnat ner sig ganska mycket, även om hon fortfarande är ganska aktiv så kan hon nu ligga stilla långa stunder och pilla på en liten lapp eller något annat litet som hon hittar =)
    Lappar (tvättrådslappar och liknande) är föresten Livias stora passion, tillsammans med gummibjörn då ;)

• Goseplutt
    längtan 80 skrev 2010-10-19 08:33:08 följande:
    Här är det roligast just nu att vinka hejdå å var är lampan, krypa å pillra på det man inte får tex sladdar å kattmaten,att dra sig upp å stå å dregla på stolsdynorna eller dylikt samt att dra ut lådor med handtag eller knopp. Såg i morse att hon försökte att ta upp löv från hallmattan med tumme på pekfingret, pincettgreppet börjar komma
    Samma intressen här, vinka och var är lampan är sååå roligt lixom kökslådor och sladdar samt pilla med tumme och pekfinger, hon får upp saker så men sen åker hela handen igen och det hon tagit upp hamnar i handen istället- frustrerande tycker Livia.
    Andra roliga saker är också plastpåsar, mobiltelefoner, fjärrkontrollen, snören på t.ex. tröjor och likande osv osv...
    Hårda leksaker som låter när man slår dem golvet eller bordet och oxå roligt, mjuka är inte lika populära längre.  
  • Goseplutt
    bananflugan82 skrev 2010-10-19 12:51:59 följande:
    Igår lämnade jag barnen hemma och åkte till Gekås med en kompis. Hittade en hel del som vanligt! Var lagom mycket folk, inte trångt alls!

Nu har vi beställt en ny vagn också, en Baby Jogger City Mini dubbelvagn. En stadigare variant av sulky, kan man väl kalla det.. med stooora sufletter som man kan ha långt ner som skyddar för vind och sol!
    Jag och en kompis ska dit på torsdag, hoppas det är lite folk då me (är det alltför mycket skiter vi nog i det och åker hem igen, har ju lixom inte så långt). Får nog ta med Livia tyvärr men har ingen nära som jag vill lämna bort henne till som är ledig på dagen (iaf inte den dagen). Låter ju bra att du hjittade lite,m då ska nog jag oxå göra det ;)

Vi har oxå kollat på babyjogger fast city elite, känner oss inte redo för sulkyvarianten än men flera kompisar har minin och är jättenöjda. Vi väntar nog dock till efter vintern med vagnbyte så då har vi säkert hunnit ändra oss flera gånger.
  • Goseplutt

Livia säger inte heller några ord, eller jo säger man hej så säger hon eeej. Hon har sina perioder och just nu verkar det vara en motorisk period då hon lär sig massa med kroppen men håller inte på lika mycket med ljud, i vissa perioder har det vart tvärtom då har det inte hänt så mycket motoriskt på ett tag men istället har hon hållt på med språket. Kanske är så det funkar, inte vet jag?

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3