Inlägg från: Goseplutt |Visa alla inlägg
  • Goseplutt

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Usch va jobbigt med krupp, vi har som tur är sluppit det hittills. Dock får Livia hosta och kräks så fort hon blir förkyld.
    Kan man inte ha något hemma att inhalera så att man slipper åka iväg?

• Goseplutt

Va jobbigt Lindai, kan bara tänka mig hur det tär på en. Så konstigt när man har en innan och ni hade väl inga större problem att få till honom?
    Har kompisar som försökt läääänge och det kändes förjävligt att berätta att vi skulle ha en till för dem men vad ska man göra.  

Livia är också en pratare, hon pratar som en 3-åring sa de på BVC när hon var på 2-års kontroll.
    Nu har hon börjat svära, vad ska man göra? Vi svär inte mycket här hemma men hon snappar ju upp allt, vet inte var det kommer ifrån. Idag slog hon sig lite och sa då: aj, fan, fan, fan, fan.
    Kan elstöt varje gång ett sådant ord kommer ur munnen hjälpa? ;)  

Lycka till med förskolebytet! 

• Goseplutt

Ingen bebis än men gärna så fort som möjligt nu ;) Är beräknad nästa lördag, Livia kom i 38+6 och jag är ju nu då i 38+3 så hoppas väldigt mycket att denna bebis vill följa i storasysters fotspår. 

Oj det var rejäla fossingar :) Livia har st. 22-23 i skor, strumpor är jag skitdålig på att sortera ut så ibland märker jag efter en halv dag att hälen sitter mitt på foten på henne, hehe. Hon har spurtat iväg på längden och hade nästan växt 10 cm på halvåret mellan 1,5 till 2 år.

Ja färger är ju roligt och Livia svarar också av någon anledning alltid blå när man frågar vilken färg något har, när man säger nej så gissar hon vidare, ibland blir det rätt och ibland inte så skulle inte vilja påstå att färgkunskap är hennes starka sida ;)

Annars är det ju mycket roliga kommentarer. Igår låg hon i sängen och på morgonen och ropade (hon går inte ur sängen trots att hon kan, hehe) jag ignorerade henne ett tag och när jag väl kom in är det första hon säger: tusan mamma. Ibland undrar man var de får saker ifrån. 

Hur mår du nu paincake? Vilken vecka är du i?

Hur funkar det med killarnas synnedsättning i förskolan banan? Inga problem? 

• Goseplutt

Kom på en sak, sover era fortfarande på dagtid? Jag tycker det är en svår balansgång nu, inte riktigt så att hon klarar sig utan sömn helt dagtid (mer än någon enstaka dag) men det blir lätt för mycket och svårt att somna på kvällen. Hon vill ju gärna sova längre på dagen än vad hon "behöver" och blir skitarg när jag väcker henne. 
    Hur gör ni andra? 

• Goseplutt

Åhh va glad jag blir lindai, håller alla tummar och grattis såklart!

Usch längtan, att ni aldrig ska få vara pigga och friska, hoppas på bättring nu.

Det där med potträning tänkte vi nog försöka med i sommar. Livia är intresserad och sitter ganska ofta på pottan men mer än så blir det inte nu. Får se om det blir svårt nu när hon får syskon oxå.

Igår hade hon sagt på förskolan: pojkar har snopp och flickor har blöja :)

• Goseplutt

Jag kände mig också mindre gravid längre denna gång men när det väl kom blev det sju resor värre, det illamåendet och tröttheten... Usch. Magen kom mycket tidigare men nu är den liten, mycket mindre än med livia i slutet. konstigt det kan va.

• Goseplutt

Ni fixar det säkert med vikten igen, bara man vill så och nu vet ni ju hur ni ska göra. Jag längtar efter min vanliga kropp nu :)

Ja troligen ligger bebis annorlunda, har gjort tul och bebisen är inte jätteliten så det oroar mig inte, ju mindre uttöjd blir den ju ;)

• Goseplutt

Kan meddela att vi nu är tvåbarnsföräldrar, fick en son i onsdags förra veckan, han ska heta Elvin.

Livia är full av känslor, hon vill gosa, krama och hålla lillebror och säger stolt att hon är storasyster men samtidigt tycker hon att det är jättejobbigt att behöva dela mamma och pappas uppmärksamhet så det blir en del skrik och gråt. Hon trotsar väldigt mycket och det är frustrerande att veta att hon har det jobbigt.

• Goseplutt

Ja hoppas verkligen att det blir bättre snart, livia vill också gärna lägga sig på Elvin när jag ammar eller så säger hon: lägg honom på golvet. Herregud, sen ska jag va ensam med dem men allting går och ganska snart är det ju faktiskt semester :)

Lycka till friid4 med bebistillverkning.

Allt gick bra, förlossningen gick snabbt lixom förra gången men en underbar upplevelse, vi åkte in i god tid denna gång så vi hann vara där i drygt 2 timmar istället för 40 minuter som förra ;)

• Goseplutt
    Adnil76 skrev 2012-05-24 13:59:26 följande:
    Stort grattis Goseplutt! Bra jobbat. ;)

Själv har jag just gått in i v7 (6 +1) idag och är alltså ännu på "hålla tummarna stadiet". Inte sagt nåt till K än men han är fascinerad av bäbisar (bäsar) i och utanför magar så han kommer nog bli peppad när det börjar hända grejer.

Det är jobbiga veckor de där fram till v 12. Vi berättade för livia när vi berättade för andra men hon fattade nog inte så mycket då.
  • Goseplutt

Fatta vad klok en 2-åring är. Jag slutar aldrig att förundras över de kloka kommentarerna som kommer ur Livias mun. 
    För någon dag sedan när hon skulle ut och åka vagn så sa jag att hon skulle byta tröja så att den skulle skydda bättre mot solen (hon hade bara linne) då säger Livia: Nej mamma, solkräm.
    Otroligt ändå att hon lixom fattar mitt syfte med tröjbytet och kan omvandla det till alternativet solkräm...

• Goseplutt

Hur har ni det allihopa? Här är det bra. Förundras över vilket "stort" barn jag har. Va mycket man kan när man är drygt 2 år.

Är det någon som har fått sitt/sina blöjfri ännu?

Skulle vilja få Livia att sluta med blöja men hon vill inte. Hon sitter gärna på pottan men gör inget där. Hon säger till innan hon går och bajsar men vill inte sätta sig på pottan. När hon går utan blöja (mest utomus ellee efter dusch) håller hon sig tills hon får på blöjan med vissa undantag.

Någon som har tips?

• Goseplutt

Har nu under semestern låtit Livia ha trosor istället för blöja när vi inte har varit iväg på utflyckter. Hon gör inget i trosorna men vill fortfarande helst inte sitta på pottan, har liksom ingen ro utan jag får sätta på henne blöja för att kissa. Hon vill dock gärna ha trosor så det är ju ett framsteg.

• Goseplutt

Livia får sätta ett klistermärke på ett papper när hon varit på toan :) vi har köpt en sits över toan istället för pottan och det funkar bättre. Hon har blöja vissa dagar och andra inte. Ska vara ärlig och erkänna att det mest är vi som inte riktigt har tid alltid nu på semestern.

• Goseplutt

Här rullar allt på i 190, sjukt va fort tiden går och just nu är det knappt en lugn stund. Men allt är bara bra här annars förutom de eviga fsk-förkylningarna så kom som ett brev på posten så fort Livia började igen. Hon har bytt förskola men inga problem med inskolningen alls, hon kom in första dagen och sa: Här kommer jag :)

Här är det ingen kontroll vid 2,5 utan nästa är vid 3 år, dock har jag mätt Livia själv och hon är också runt 94 cm och väger ca 12 kg. Hon har sprungit iväg så fruktansvärt på längden i sommar så inget i garderoben passade :)
    Va gulligt med en nakenfis i väntrummet, säga vad man vill om 2-åringar men de är verkligen suveräna på att charma och lätta upp stämningen, för att inte tala om alla härliga resonemang och kommentarer. 

Hua paincake, det låter jobbigt, får hoppas de sista veckorna går fort nu men är man hemma sjukskriven och inte mår bra så tenderar de ju tyvärr att kännas långsamt. Så fort du har din lill* skatt sen så glömmer du :)
    Det är nästan så att jag redan kan tänka mig att vara gravid igen, hehehe. Vad är väl 20 veckor av illamående och kräkningar?! Hmmm....(kan någon skjuta mig i huvudet, eller åtminstone ge mig en ordentlig käftsmäll). NEJ, här blir det lugnt på den fronten ett bra tag om inte för alltid. 

Jag tycker att Livia har väldigt mycket myror i brallorna just nu, hon kan inte sitta still alls emellanåt. Hon far upp och ner från stolar och soffor, sitter på alla håll och kanter på matstolen under måltiderna, klättrar överallt ja allmänt rastlös i kroppen verkar det som. Riktigt som att hon måste röra sig. Är det något som känns igen eller är det bara hon? 

• Goseplutt

Grattis Friid4 så roligt! Hoppas illamåendet ger med sig!

Men usch längtan att det aldrig ska få lugna ner sig för er. Låter ju verkligen skitjobbigt! Får ni bra hjälp av sjukvården?

Paincake: va bra att allt såg bra ut och va inte så säker på en stor bebis, jag hade pyttemage och ut kom 52 cm och 3645 g bebis. Ingen förstod vart han hade gömt sig. Borde väl kunna vara tvärtom oxå menar jag.

Fin han är Casper! Blir nog en bra storebror som får lära syrran allt han kan :)

• Goseplutt

Vill oxå lägga in bild men använder nästan bara telefonen så det blir aldrig av. Om någon är intresserad får ni gärna lägga till mig på instagram, johlina heter jag där :)

• Goseplutt

En uppdatering på sin olats, är ju inte så ofta man går in här nuförtiden. Här har jag en för tillfället mycket trotsig tjej. Stunderna mellan all trots är hon ju helt underbar och så rolig med alla tankar och funderingar men det är ganska frustrerande att ta konflikter stup i kvarten. Nu inför jul är det mycket tankar kring tomten och sånt. Hon har börjat va rädd för spöken och monster och tydligen är tomten oxå skrämmande. Får väl se hur det går på julafton.

Hur är det hos er andra?

Paincake: nyfiken på uppdatering hur det går med bebis och hur casper tycker att det är att vara storebror.

• Goseplutt

Hua, ja att hålla på och kämpa i 18 timmar, skönt att det hände grejer sen då ;) Låter härligt med lilla Matilda, bebisgos är ju sååå underbart :)

Det är ju verkligen en stor omställning att få ett syskon, inte konstigt att de reagerar men  vad jobbigt det är att se dem ha det jobbigt. Livia hade en period precis när Elvin föddes då hon var helt upp och ner men det gick faktiskt över ganska fort. Nu när han börjar ta för sig tycker hon ibland att han är ganska jobbig men det går väldigt bra ändå.  Vi har ju också haft en oerhört smidig bebis och därför kunnat ägna ganska mycket tid åt Livia ändå. 

Livia visste nog inte vad hon skulle tycka om spökena i julkalendern, om de är läskiga eller snälla. Hon är inte så intresserad av att se på den så kanske är de läskiga iaf ;)

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3