Inlägg från: Goseplutt |Visa alla inlägg
  • Goseplutt

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Usch här fortsätter nätterna och nattningen för den delen vara jobbiga, skruttan vaknar varje timma eller möjligen varannan ibland nätterna igenom och sover bara korta stunder på dagen. Hon är så fruktansvärt gasig, pruttar som en tok på nätterna så funderar på om det är det hon vaknar av eller om hon kanske är hungrig, jaja det är bara att fortsätta kämpa på.

Paincake - gud va mycket hår och va gulligt. Jag har inte någon erfarenhet av bebishår (Livia har så korta fjun att man knappt ser dem) men jag skulle nog klippt till det lite själv... annars får du väl hälla i balsam ;)

Lindai - va kul när de kan börja ta sig fram själva, så ångt har vi inte kommit här. Livia kan sitta lite längre stunder utan stöd nu men jag kan ju inte lämna henne så och hon vill sitta hela tiden vilket leder till att hon sitter och leker och jag får sitta och passa för att ta emot när hon faller.

• Goseplutt
    Adnil76 skrev 2010-08-23 10:23:52 följande:
    Goseplutt: Hon gillar inte att sitta i stol då? Kalle sitter rätt dåligt utan stöd men kan sitta långa stunder i sin IKEA-stol med bord och greja med nåt. Hakar fast saker i bordet så de inte trillar i golvet på en gång. 
    Vi har också en sån stol och där sitter hon ganska mycket, hehe och kastar ner allt man lägger dit (tycker hon är jätteroligt) men hon kan ju inte sitta där hela tiden... sitter man med henne i soffan vill hon sitta själv och man får sitta bredvid och vakta, ska bli skönt sen när hon är lite mer stabil och kan sitta och leka själv.... hoppas jag att hon vill iaf =)
  • Goseplutt
    Silje84 skrev 2010-08-23 13:30:52 följande:
    Casper har haft jätte problem med att sova... han kommer liksom aldrig till djupsömnen. Vilket resulterar i en trött o grinig bebis hela dagarna :-S.. lite smått jobbigt har d varit de senaste veckorna måste jag på stå!
    Men sen fick jag ett tipps som funkar KANON bra verkligen!
    Okej, han skriker helt hysteriskt i ca 20 min men sen sover han hela natten, vilket han ALDRIG har gjort förut!
    Ni kanske tycker att jag är en dålig mor, men då får ni tycka d!

Nu mera är Casper en glad o jätte mysig kille på dagarna o sover hela nätterna så en utvilad mamma o pappa är en glad mamma o pappa!

Här har ni länken om ni vill läsa på o prova! jag tycker d är värt ett försök iaf!

www.eckerberg.se/be/somnproblem.htm
    Man har ju hört om denna metod innan. Jag har en kompis som körde den och den funkade för dem också.... usch vi har ju verkligen problem med detta och ja man kanske ska testa...?!?!  Jag  är så himla töntig bara och tycker så synd om henne, dessutom är hon fruktansvärt envis och vi ger upp men när man läser så känner man ju att det är värt ett försök.
    Jag tycker iaf inte att du är någon dålig mamma - jag förstår dig kan jag säga för jag håller på att bli galen nu när Livia vaknar varje timma hela natten.
  • Goseplutt

Urk ja det här med sömnen fortsätter... hehe Jag har läst på om olika metoder och tänker nu att vi ska försöka göra lite som du paincake, köra en variant som vi tror passar oss... går det inte få man kanske vara lite mer "radikal". Det är ju människor vi har att göra med och alla människor är ju olika så en metod funkar ju säkert inte lika bra på alla barn.
    Just nu håller jag iaf på att jobba med att få bättre ordning på rutinerna här för det tror jag att hon mår bra av, inte äta lite då och lite då. Jaja vi får väl se hur det går men jag har iaf gett mig 17 på att hon inte ska snutta tutte till sömns iaf (första steget). Har pratat med BVC idag också och fått lite råd.

• Goseplutt

Här har vi kört första "inte amma till sömns natten", funkade okej fram till hon vaknade vid 3 och jag inte orkade annat än lyfta över henne och ge tutten, dock hade hon inte hunnit bli arg eller skrika så jag kanske skulle göra som ni skriver och väntat lite för att se om hon somnat om av sig själv...?!
    Känner att min mjölkproduktion gått ner ordentligt det senaste, aldrig välfyllda bröst och får inte ut alls mycket när jag pumpar. Tycker att jag äter och dricker okej ändå. Tur att skruttan kommit igång lite mer med maten nu. 

• Goseplutt
    Nillan77 skrev 2010-08-25 11:21:00 följande:
    Kanske just därför mjölkproduktionen minskat
    Jo självklart... fast trodde inte den skulle gå ner så fort, känns nästan lite oroväckande.
    Hade tänkt att vi ska prova välling snart, om en vecka är ju skruttan 6 månader och pratade med BVC igår och hon tyckte att vi skulle börja med det samt lite mer matig mat för att se om det kan hjälpa mot dålig sömn på nätterna. Hur gör ni, ger ni både gört och välling på kvällen? Nu ger vi ju gröt och någon timma senare precis innan nattning ammar jag, kan man bara byta ut den amningen mot välling då lr blir det för tätt med både gröt och välling? (om hon nu vill ens ha det).  
  • Goseplutt

Här är skruttan sjuk, förkyld och feber. Var en kämpig natt med en unge som bara bökade och var ledsen. Så tråkigt när vi kommit igång med att få bort snuttandet på bröstet för att komma till ro och somna (mycket kämpande), nu är det bara ge bröstet så mycket hon vill för att hon ska få i sig så mycket mat som möjligt (äter ju skitdåligt) och inte tal om att plåga henne med att vänja henne av med amning som sömnmetod i dagsläget.

• Goseplutt
    Friid4 skrev 2010-08-29 14:53:14 följande:
    hur långa är killarna? Har tänkt önska en i dop-present.. Tänkte ungefär hur långa dembör vara för gåstolarna..
    Livia har också använt gåstol och det fungerade bra. Hon är 65 cm (eller ja lite längre antagligen för hon mättes ju för knappt en månad sedan), den var ställbar och i lägsta läge fungerade det som sagt jättebra.
  • Goseplutt

Det är väl säkert lite olika mellan olika modeller av gåstolar...

Vi har en hostig tjej här, hon hostar och hostar. Igår hostade hon så att hon kaskadspydde (enorma mängder) två gånger, kan man göra något för att lindra hostan eller för att göra det bättre?

• Goseplutt

Haha paincake, jag kan bara hålla med, han ser verkligen äldre ut än vad han är, vilket hår.

Här har vi börjat med välling vilket var en intressant upplevelse. Jag var verkligen negativ och tänkte att det kommer aldrig att gå eftersom Livia har vägrat flaska under en längre tid (förutom vatten men då är ju situationen en helt annan). Dag 1 gav jag henne flaskan och hon låg bara och lekte med nappen i munnen och drack inget alls men jag tänkte att ett försök till får jag väl iaf göra. Dag 2 jag ger henne flaskan och hon sörplar i sig alltihop. Jisses, den ungen som äter som en höna i vanliga fall verligen älskade välling och dessutom verkar magen inte protestera. Idag blev hon helt till sig bara jag tog fram vällingen och flaskan - skönt när något går smidigt och bra =)

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3