Inlägg från: Goseplutt |Visa alla inlägg
  • Goseplutt

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Igår träffade vi BVC-psykologen för att prata om Livias nätter och kvällar. Egentligen var det väl inga jättenyheter men ändå bra att få råd och stöttning i hur vi ska göra. Han var inte mycket för metoder där man lär barnen att somna själv genom skrik (detta är ju hans åsikter och råd) utan tyckte att man ska finnas där och trösta om barnet är ledset men ändå vara bestämd med vad som gäller. Han menade på att man ger fel signaler om man låter barnet skrika och inte kommer och tröstar. Han poängterade att det för många barn speciellt de som har svårt att komma till ro på kvällen är viktigt med rutiner som ser likadana ut varje kväll och inte är för långdragna. Menade även (vilket vi ju hört många gånger förr) att det är väldigt viktigt att ha en sovplats hela natten, inte somna på ett ställe och vakna på ett annat. Ja det var väl lite av vad han tyckte och tänkte.
    Vi har bestämt att vi ska sluta med amningen nattetid först för att sedan lära henne att somna i egen säng och bli kvar där hela natten. Nästa helg blir den stora avvänjningen, sambon får ta två första nätterna, vi vet ju att det kommer bli mycket skrik och gråt men det är okej och måste vara så enligt honom och bara man finns där så...
    Sen har vi uppföljning veckan efter hos honom vilket känns bra, får väl se hur detta ska gå men jag har gett mig sjutton på att det ska gå.

• Goseplutt

Hehe vi har också babysimmat idag, det är så roligt sååå =) Och trött blir hon efteråt vilket är ganska skönt för då får vi också vila ordentligt på söndagsförmiddagen.
    Idag är jag en glad mamma för ikväll har jag lyckats natta skruttan i hennes egen säng utan skrik och gråt. Hon har i princip aldrig somnat där innan eller hon har aldrig somnat för kvällen där. Gjorde som vi pratade om hos psykologen och idag lyckades det, återstår att se om det kan upprepas.

• Goseplutt

Har tråkigt här nu, skruttan sover o vår dator har lagt av så får sitta så telefonen o kika runt. Ny dator är beställd som tur är. Får nog bli en promenix när skruttan vaknat, hon gillar inte längre att sova medan jag går utan vagnen ska stå stilla, hmm undra varför? Är lite begränsande iaf.

• Goseplutt

Skönt längtan att det har löst sig med vikten och allt annat nu, måste kännas jättebra när det varit så tufft.

Asså skruttan ratar verkligen min mat, har försökt göra egen men hon bara vägrar att äta och kommer minsta lilla in i munnen så spottar hon ut men burkmaten äter hon med god aptit (allt utom fisk verkar det som) så nu ska jag sluta anstränga mig och köra burkmat, är det det hon vill ha är det det hon ska få =)
    Jag har verkligen en busfiahär hemma nu, hon ska bara göra hyss hela tiden och så kollar hon på mig och skrattar precis som att hon vet att hon inte får....

• Goseplutt

Hur mycket sover era bebbar nu? Det senaste har Livia sovit längre på natten, typ 12 timmar  och då vill hon ju inte sova lika mycket på dagen... typ 45 minuter på förmiddagen och nå´n dryg timma på eftermiddagen har det bara blivit, är inte det lite lite???

• Goseplutt

Verkar som de flesta fortfarande sover 3 ggr per dag, vi har precis dragit ner till 2 för att hon hade så svårt att somna på kvällarna och det har blivit bättre på kvällarna nu men jag tror kanske att hon behöver liiite mer sömn på dagarna än nu, får kämpa för att få till det där när man bryter en vana =)

Funderar allvarligt på att raka av mig håret (okej inte helt allvarligt men nästan), Livia bara drar mig i håret hela tiden, hon ska hela tiden kramas och gosa in sig i mig och då drar hon tag i nackhåret, så fastnar hon med en hand och börjar fäkta med den och det gör ONT!!! Spelar ju ingen roll om man har det uppsatt eller nåt för nackhåret finns ju där iaf, nå´t tips? Får väl köra på att linda in hela håret i en sjal eller nå´t. Stora bekymmer man kan ha ibland Tungan ute

• Goseplutt

Jo jag försöker också säga till lixom vid alla andra bus hon börjat med men när jag säger till henne strängt tittar hon bara på mig och skrattar och då kan ju inte jag annat än att skratta också.

Va långa våra kvällar har blivit nu, skruttan har börjat somna vid 19-tiden jämfört med typ 21 innan. Har glömt bort vad egentid är känns det som, hehe.

I helgen ska vi försöka avvänja nattamning så nu börjar vi bli lite nervösa för hur mycket sömn vi kommer få.... några tips?

• Goseplutt

Tack för tipsen Lindai. Jo vi har lagt upp lite taktik, tanken är att sambon ska ta i första hand men att jag finns i värsta nödfall. Först tänkte vi att jag skulle sova någon annanstans men jag tror inte att jag klarar det och dessutom tror jag att sambon hade kännt sig väldigt utlämnad då. Han ska väl i första hand försöka lugna henne i sängen men går inte det är alla knep utom mat tillåtna. Vattenflaska kan vara ok i värsta fall men inte amning, vill inte heller ge henne välling för det känns som att det kan skapa en ny dålig vana.
    Så ikväll är det öronproppar i och försöka vara kall och stå ut.

• Goseplutt
    längtan 80 skrev 2010-09-24 21:47:56 följande:
    Någon mer w
    som har en liten som rivs å nyps när hon blir arg eller trött eller båda delarna?? Hon nyps så¨förbajat så man blirrakt blå, måste säga åt på skarpen. Dock är det mycket bättre nu när magen är bra men hon gör det fortfarande ibland. Tempramentsfullt barn.

oseplutt. Lycka till med nattningarna!
    Ja Livia borrar in sig i mig hårdhänt, nyps och bits när hon är trött, tror det är frustrationen över att vara trött som hon visar så... När hon är arg gör hon dock inte så utan då kastar hon sig åt alla håll med hela kroppen
  • Goseplutt

Uppdatering om natten. Det har ändå gått över förväntan, vi var beredd på att Livia skulle skrika och vara jättearg men det har hon inte gjort speciellt mycket. Hon somnade vid 19, vaknade vid 10 - då sövde sambon om henne på 20 minuter, sen vaknade hon 1.30 då var det värre, jättearg i sängen men sen sambon tog upp henne var det mest små protester men det var lögn att somna om, efter 1 timma tog jag över och efter ytterligare en timma somnade hon äntligen. Sen vaknde hon igen vid 5.30 men somnade på 10 minuter om sen sambon gått in och tagit upp henne. Vaknade för dagen vid 7 som vanligt.
    Jaja ingen supernatt men jag har inte ammat och det är det viktigaste till att börja med, återstår att se hur det utvecklar sig nu. Onda bröst i morse kan jag säga ;)

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3