Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?
Hej alla mammor och pappor!!!
Jag är sk plastmamma för en 4.5 årig pojke sedan 9 månader tillbaka.
Jag har hakat upp mej på att allt inte står rätt till hos detta barnet. Hans pappa har berättat för mej att han har lite koncentrationssvårigheter och även har en logoped pga att han pratar rätt dåligt. Men annars är han FULLT normal och tom före i motoriken enligt hans föräldrar...
...men jag kan bara inte se det!!!
Så nu till min fråga!
Är det normalt att en 4.5-åring inte kan
*klä på sej själv
*äta med kniv och gaffel
*inte kan tvätta händerna
*sitta vid bordet och tex spela ett roligt spel med oss
*finna nån glädje i att göra saker tillsammans med andra
*återberätta vad han gjorde på tex den där utflykten i förmiddags eller vad han och pappa gjorde på badhuset osv.
*svara när man kallar på honom. (upp till 10 ggr kan man få säga hans namn innan han överhuvudtaget reagerar.)
*ens räkna till 5
osv
Sen undrar jag me om det är "normalt" att en 4.5-åring gör en uppståndelse nästan var gång
*Vi ska äta
*det ska badas
*borstas tänder
*kissas eller bajsas
*det ska sovas
osv
Jag tycker verkligen om den här lille pojken, han har vuxit mej varmt om hjärtat och han tycker mycket om mej också...
Men vad som gör mej vansinnig är hur det har kunnat bli så här galet!?!? (eller är det jag som överreagerar?)
Min största irritation riktar jag till föräldrarna men mot min vilja börjar även pojken gå mej på nerverna. Vilket inte är ok, det är ju inte hans fel!
Jag är nästan övertygad om att pojken hade fått några bokstäver om han hade gått till en barnpsykolog och fått en utredning. Men hur ska man förklara för en pappa att hans barn inte har alla hästar i stallet?? Föräldrar är nog oftast dom sista som inser att inte allt står rätt till hos deras barn.
Känner att jag måste lösa detta inte minst för pojkens skull utan även för att rädda mitt och pappans förhållande.
Hade varit så tacksam för råd!
Mvh/ Frustrerad och förtvivlad plastmamma.