• Jeiden5

Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?

Hej
    Tycker att det är skönt att höra om så engagerade bonusföräldrar! Sedan tänkte jag bara berätta om min extra son som har koncnetr.svårighet/ADHD. När min sambo och jag träffades var pojken bara drygt 2 år. När vi flyttade ihop var han drygt 5 år (jag var ung) och jag märkte direkt att det inte stod rätt till. Mamman och min sambo trodde bara att han var busig men jag märkte vissa detaljer som man som förälder antingen inte ser eller inte vill se. i skolan blev det problem med slagsmål och konflikter och sedan dess har pojken (efter otaliga samtal och möten osv) fått diagnos och medicineras. Han har blivit en mycket MYCKET lugnare pojke nu och jag är tacksam för all dagispersonal och skolpersonal som hjälpt till att hjälpa oss i rätt riktning. Mest glad är jag för pojken, som kan koncentrera sig på uppgifter både i skola och hemma, är mindre aggressiv, impulsiv och skadar sig inte på allt. Det ska väl läggas till att han är i tonåren nu. 

Min "egen" 5 åring:

*klä på sej själv - JA
    *äta med kniv och gaffel - JA fast han kan behöva hjälp med vissa svårare maträtter
    *inte kan tvätta händerna - JA han kan tvätta händerna
    *sitta vid bordet och tex spela ett roligt spel med oss - Ja. Han älskar spel.
    *finna nån glädje i att göra saker tillsammans med andra. - Ja. både hemma och borta
    *återberätta vad han gjorde på tex den där utflykten i förmiddags eller vad han och pappa gjorde på badhuset osv. - Ja. i bilen på väg hem
    *svara när man kallar på honom. (upp till 10 ggr kan man få säga hans namn innan han överhuvudtaget reagerar.)  - Ja (fast selektiv hörsel + trots hänger ju ihop
    *ens räkna till 5 - Ja. Räknar till mer än 100.
     osv

Sen undrar jag me om det är "normalt" att en 4.5-åring gör en uppståndelse nästan var gång

*Vi ska äta. - inga problem.
    *det ska badas - älskar bada!
    *borstas tänder - borstar själv först, sen jag.
    *kissas eller bajsas - ropar när han är klar att torkas.
    *det ska sovas -  Rutin: Kvällsmacka-borsta tänder- två-tre godnattsagor- går det finfint. somnar själv.

Lycka till med allt!

Svar på tråden Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?