• Topdog

Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?

Jag har tvillingar födda i augusti -05.

*klä på sej själv.
    JA, båda kan men det är inte alltid dom vill. Det kan tliggar på golvet och skrikas i 15 minuter innan overallen tas på. Det märkliga är att om vi ska åka snowracer tar det ungefär 15 sekunder att få på overallen.

*äta med kniv och gaffel
    NJA, båda barnen har svårt att hantera kniven. Gaffel funkar utan problem, men visst händer det ändå att dom använder händerna att fiska upp mat med.

*inte kan tvätta händerna
    JAPP. Lilleman är väldigt duktig på att tvätta händerna, lilltjejen också men hon glömmer ofta bort om man inte påminner henne.

*sitta vid bordet och tex spela ett roligt spel med oss
    NJÄE. Dom spelar gärna spel men det med regler funkar inte så bra än. Ofta blir det bråk och gnäll för dom vill ha de ena eller det andra kortet.

*finna nån glädje i att göra saker tillsammans med andra
    ABSOLUT. Dom älskar att leka med varandra, oss föräldrar, mormor och morfar, åka på utflykter, gå på bio, åka till stallet etc.

*återberätta vad han gjorde på tex den där utflykten i förmiddags eller vad han och pappa gjorde på badhuset osv.
    Det handlar mest om humöret. Ibland får man väldigt enstaviga svar (eller inga svar alls)  och ibland berättar dom spontant, väldigt detaljrikt vad dom har gjort.

*svara när man kallar på honom. (upp till 10 ggr kan man få säga hans namn innan han överhuvudtaget reagerar.)
    Så är det med mina oxå. Dom är så upptagna i leken att dom inte hör. Det har blivit betydligt bättre sedan vi slutade ropa 10 gånger och helt enkelt gick och hämtade dom fysiskt efter två ropningar.

*ens räkna till 5
    Räkna till5 har dom kunnat i typ 2 år.
     osv

Sen undrar jag me om det är "normalt" att en 4.5-åring gör en uppståndelse nästan var gång

*Vi ska äta
    *det ska badas
    *borstas tänder
    *kissas eller bajsas
    *det ska sovas

Uppständelse blir det lite då och då hemma hos oss. Mycket vanligt vid hämtning på dagis, middag och vid läggdags. Dom är trötta och då blir det lätt skrik och panik vid dessa tillfällen.

Svar på tråden Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?