Inlägg från: mollyoshea |Visa alla inlägg
  • mollyoshea

Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?

Känner igen mig så mycket i den här tråden, och hittade hit pga samma oro kring bonus. Jag höll tyst om det tills förskolan tog upp det på utvecklingssamtalet, hen fick remiss till logoped och har fått diagnosen språkstörning. Nu pratar vi mer öppet om det hemma och det underlättar att sambon också ser det och att det inte är så "känsligt" längre. Dock känns det som att det är en lång resa kvar innan eventuell vidare utredning och vad den kommer att visa. 

Min bonus är 4,5 och kan knappt äta med gaffel, inte särskilt mycket bättre med sked heller egentligen... får i sig maten men hälften hamnar utanför. Klär inte på sig själv, får utbrott över att inte få på sig tröjan, skorna m. m. Kan gå på toaletten men vill hellre använda potta, torkar sig inte själv men kan spola och tvätta händer efter påminnelse. Jag känner jättestarkt att det är något som inte stämmer, men förskolan verkar inte ha reagerat ännu mer än på språket. Hemma känns det som att det är många små saker som hen är sen med eller tycker är svårt. Språket är såklart tydligast men även lite ojämnt med motoriken, det sociala, mycket utbrott och tårar. Vardagen känns tuff just nu och det tar så mycket energi och utrymme bara att få dagarna att flyta på, som förälder är det nog lätt att bli hemmablind och inte riktigt se hur mycket man anpassar sig för att det ska funka okej. Bryr mig jättemycket om bonus och det är så svårt att vara SOM en förälder men ändå inte ta för stor plats när man faktiskt inte är det. Hade det varit mitt barn hade jag legat på och krävt en utredning, men som bonusförälder har man ju inte rätt eller möjlighet att göra det även om man är övertygad om att det vore det bästa för barnet. Tufft är det! 

Svar på tråden Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?