• Sasson

Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?

Jag har en tjej på 4,5 år.

*klä på sej själv - Absolut, det har hon kunnat i flera år. När hon var två kunde hon allt utom strumpbyxor, fingervantar och dragkedjor.
    *äta med kniv och gaffel - Inte med kniv, men med gaffel.
    *inte kan tvätta händerna - Absolut, hon tvättar händer och mun efter varje måltid. vet att hela dagisgruppen (bara 05-or) kan det och även ta på handsprit.
    *sitta vid bordet och tex spela ett roligt spel med oss - vi spelar memory, fem myor, rävspelet, kort och andra spel. Inga problem.
    *finna nån glädje i att göra saker tillsammans med andra - det älskar hon
    *återberätta vad han gjorde på tex den där utflykten i förmiddags eller vad han och pappa gjorde på badhuset osv. - jodå, och ganska detaljerat. Hon kanske inte kommer ihåg allt de gjort på dagis, men speciella grejer som tex utflykter berättar hon gärna och detaljerat om.
    *svara när man kallar på honom. (upp till 10 ggr kan man få säga hans namn innan han överhuvudtaget reagerar.) absolut!
    *ens räkna till 5 - Jag vet inte hur långt hon räknar, man kan få hjälpa henne att komma ihåg vad som kommer efter 39 tex men när man säger 40 så fortsätter hon. Hon har knäckt systemet så att säga men glömmer ibland vad vissa siffror heter (tiotalen).

Tjejer är ofta lite tidigare än killarna, men om jag jämför med hennes kompisar, både tjejer och killar, skulle jag säga att alla hennes kompisar kan alla de grejerna du räknar upp. En del av dem har börjat återberätta vad som hänt på dagis på dagen för ett halvår-år sedan, medan andra har berättat från 2-2,5 års ålder ca. Men specialsaker kan de berätta allihopa (de barn jag känner iaf, kan inte svara 100% för alla barn i gruppen). Vet att de övar ganska mkt på dagis på det, barnen får berätta saker för varandra på samlingen, mitt sommarminne och sånt. Efter vår Thailandsresa i höstas berättade ex min dotter på samlingen om resan o visade bilder och sånt. Ofta är det ju lättare om man har bilder att berätta om.

Ingen av de situationer du räknar upp brukar vara stökiga, men visst vid enstaka tillfällen kan det ju vara det, men inte som regel. Tror som andra sagt att det kanske är annorlunda för barn med två hem, det blir svårare att ha exakt likadana rutiner. Och i perioder innebär ju ALLT bråk, även för barn som utvecklas fullkomligt normalt. Men det bör ju inte vara så jämt, i alla de situationerna.

Tycker lillkillen har tur som fått en sån uppmärksam och kärleksfull platsmamma! Stå på dig, han behöver det!

Svar på tråden Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?