Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?
Jag tror också att det är en jättebra idé att ta detta genom förskolan. Dels som någon skrev, att de har erfarenhet och kan "jämföra" pojken med de andra barnen utvecklingsmässigt och så. Och dels för att DU ska slippa förmå din kille att kontakta BUP eller psykolog för jag kan förstå att det känns jättejobbigt för dig.
Förskolorna brukar ha bra kanaler och kontakter hos BVC och BUP så det är säkert inga problem för dem.
Om jag jämför med min snart fyraåring så funkar han ungefär så här:
*klä på sej själv - Ja, det kan han men vi hjälper ofta till
*äta med kniv och gaffel - Kan han också men han använder oftast gaffel och sked efter att vi "delat" maten åt honom.
*inte kan tvätta händerna - Japp, han går själv och tvättar med tvål och torkar sig.
*sitta vid bordet och tex spela ett roligt spel med oss - Vi brukar spela memory och Lotto tillsammans och det fungerar i 30-45 minuter ungefär innan han tröttnar.
*finna nån glädje i att göra saker tillsammans med andra - Vi umgås mycket med andra och gör även saker bara vi i familjen.
*återberätta vad han gjorde på tex den där utflykten i förmiddags eller vad han och pappa gjorde på badhuset osv. - Det gör han, inte så jättedetaljerat ännu men litegrann kan han berätta.
*svara när man kallar på honom. - Klart han trotsar ibland och inte "vill" lyssna men oftast svarar han
*ens räkna till 5 - Min son räknar till 30
Sen undrar jag me om det är "normalt" att en 4.5-åring gör en uppståndelse nästan var gång
*Vi ska äta - Ibland är han så inne i något att han kastar i sig maten och sen vill gå från bordet direkt men då får han sitta kvar en stund. Men annars har vi aldrig haft några problem med det.
*det ska badas - Älskar han!
*borstas tänder - Inte jättekul men ett måste
*kissas eller bajsas - Har fortfarande nattblöja
*det ska sovas - Vi läser två böcker och sen är det godnatt och dags att sova. Ibland ligger någon av oss kvar om han verkar orolig men oftast somnar han själv.
Jag önskar att alla barn med skilda föräldrar hade en sån engagerad och uppmärksam styvmor som du!!