Detta kan inte "min" 4.5-åring! Är det verkligen normalt?
Apropå det där med att återberätta: många har inte koll på att barn är otroligt situationsberoende när de ska återberätta något, deras minnen är inte så välorganiserade ännu så att de kan ställa om till vad som hänt på dagis när de är hemma osv. Typexemplet är ett barn som varit på djurparken och hemma mest säger "bra, ja, mm" om man pratar om det, men nästa gång man åker dit berättar barnet hejdlöst om vad man gjorde förra gången, minns var ankorna fanns och undrar varför getterna inte har ungar den här gången också.
Det är såklart olika hur tydligt det är hos olika barn. Jag har iallafall lärt mig att om jag vill veta hur det har varit på dagis så frågar jag medan vi fortfarande är kvar på dagis, för på vägen hem har han lätt att stanna kvar "mentalt" på dagis och kan berätta - hemma tar allt annat över.
Tvätta händerna kan man förvänta sig att en fyra-femåring kan efter att man har visat hur man gör, men man kan inte förvänta sig att de kommer ihåg att göra det varje gång.
Äta med gaffel och sked, absolut, men att använda kniven rätt är rätt så knepigt och det kan man behöva hjälpa till med och visa flera gånger.
Sitta och spela ett roligt spel - vissa spel är jättekul (Lilla Tjuv och Polis rekommenderas!) men fia med knuff skulle leda till vansinnesutbrott. Min son har väldigt svårt att hantera om man måste gå tillbaka eller börja om eller blir av med något i spel - han KAN, men han deklarerar ofta att spelet är tråkigt då.
Glädje i att göra saker med andra - det beror ju på vad det är. Det du förväntar dig att han ska gilla kanske han inte alls gillar? Min son tycker att höjden av lycka är när vi slappar tillsammans alla tre. Utflykter är lite jobbiga.
Svara när man kallar på honom - nåja, inte alltid. Prova att ropa hans namn och "titta" så får du lättare kontakt. Reagerar han om du erbjuder honom godis?
Räkna till fem - det kan i allmänhet femåringar, liksom de kan känna igen åtminstone några bokstäver. (Min son kan läsa enkla ord och förstå siffror, mängder och kan addera lätta tal (under tio) men han har varit riktigt tokintresserad sedan han var liten)
Klä på sig - om man aldrig har fått öva kan man inte. De flesta femåringar går på dagis och har där fått lära sig att iallafall klä på det mesta själva. Däremot kan du aldrig vänta dig att ungen kan välja kläder efter väderlek etc själv eller klär på sig snabbt och effektivt!
Uppståndelse när man ska bada, sova eller äta är normalt men irriterande. Om han bor varannan vecka så får han inte samma möjlighet att etablera rutiner för hur och när man gör sakerna, och då blir det mer utbrott om han är känslig för förändringar. Finns det någon möjlighet att hans mamma och pappa kan sätta sig ner och göra upp ett schema för när han ska äta, bada och sova och sedan följa det slaviskt i ett par månader, så att det blir så lika rutiner som möjligt på båda ställen?
OM det skulle vara på det viset att han har särskilda svårigheter vad gäller förmåga till koncentration och impulskontroll, så kom ihåg att många av de barnen kan ha svårt att sortera och hantera sinnesintryck. De kan uppleva tex tandborstning som onormalt obehagligt helt enkelt för att de KÄNNER det starkare än andra. Självklart ska de borsta tänderna ändå, men man får vara noggrann och försiktig.