• Gullan

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Välkomna till vår nya tråd Malmötöser! Både gamlingar och nykomlingar är välkomna

Tidigare trådar:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-1-3/m42641644-19.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m45251109-158.html
    Del 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m47636227-233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-27 20:11
    BIM-lista:
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m49592581.html

Vår promenadtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m48607121.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 11:12
    Ny promenadtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50742980.html

• Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4
  • Zixi
    mrsSoffi skrev 2010-03-12 16:46:42 följande:
    När blir det inskrivning då? Och vart ska du gå? Jag måste börja fundera på vart jag ska gå på mödravård...sist gick jag till Granen på Värnhemstorget.
    Det finns inte så mycket valfrihet när det kommer til mvc, tyvärr. Själv ringde jag runt till flera ställen där de bara skrattade och sa att de bara tar emot de som redan varit patient där, alternativt kunde ge mig tid för inskrivning runt vecka 20...

Tillsist lyckades jag tjata till mig inskrivning i vecka 12-13 på Familjernas Hus, inte mitt förstahandsval. Däremot kunde jag använda mig av kontakter och få göra ul på Cura, ville inte göra det på UMAS.

När jag kom till inskrivningen hade jag redan gjort ett tidigt vul, ett ul, ett kub och ett dubbelt moderkaksprov.... kändes som att inskrivningen bara var en formalitet.
    Juli - 2010
  • mrsSoffi
    Zixi skrev 2010-03-12 16:56:22 följande:
    Det finns inte så mycket valfrihet när det kommer til mvc, tyvärr. Själv ringde jag runt till flera ställen där de bara skrattade och sa att de bara tar emot de som redan varit patient där, alternativt kunde ge mig tid för inskrivning runt vecka 20...Tillsist lyckades jag tjata till mig inskrivning i vecka 12-13 på Familjernas Hus, inte mitt förstahandsval. Däremot kunde jag använda mig av kontakter och få göra ul på Cura, ville inte göra det på UMAS. När jag kom till inskrivningen hade jag redan gjort ett tidigt vul, ett ul, ett kub och ett dubbelt moderkaksprov.... kändes som att inskrivningen bara var en formalitet.
    hmm....är det så illa?!! Sist så skrev jag in mig här i vecka 30 eftersom jag bodde första delen av graviditeten i Örebro. Och det var inga problem då att få plats...men det var kanske en tillfällighet, för egentligen tillhör jag inte Värnhem..

Hur var det nu med KUB, var det nåt alla gör i Malmö?
  • mrsSoffi
    Zixi skrev 2010-03-12 16:56:22 följande:
    Det finns inte så mycket valfrihet när det kommer til mvc, tyvärr. Själv ringde jag runt till flera ställen där de bara skrattade och sa att de bara tar emot de som redan varit patient där, alternativt kunde ge mig tid för inskrivning runt vecka 20...
    Vilka idioter förrästen...skratta åt en. Å vadå bara ta emot de som redan varit patient där?? Tänk om de som redan gått där inte vill ha fler barn då..?! Dumma ideér vissa ställen har !!
  • Zixi
    mrsSoffi skrev 2010-03-12 17:00:33 följande:
    hmm....är det så illa?!! Sist så skrev jag in mig här i vecka 30 eftersom jag bodde första delen av graviditeten i Örebro. Och det var inga problem då att få plats...men det var kanske en tillfällighet, för egentligen tillhör jag inte Värnhem..Hur var det nu med KUB, var det nåt alla gör i Malmö?
    Kub erbjuds de som är äldre än 35 eller går till rätt mvc... Själv gjorde jag det på Emmas ultraljudsklinik och fick betala för det. Det var dock något jag kände att jag ville göra och de dåliga resultaten ledde sedan till moderkaksprov men allt var ok.

Det är platsbrist på mvc, bb, dagis osv i hela Malmö, snacka om att ha dålig framförhållning! Barnafödandet har ökat konstant de senaste åren men inte utökade de bb när de byggde om, de tog istället bort familjerummen. *suckar*
    Juli - 2010
  • jelica83

Hej! Jag är ny och vill gärna hänga lite här jag med :)
    Är gravid i v14 (13+4 idag) och har varit på Granen på inskrivning idag faktiskt.
    Ska till Köpenhamn i morgon för att göra UL eftersom jag har lite svårt att vänta tills v22 (bortrest v18-21)... :)

Ang MVC i Malmö så var det en ren katastrof när jag skulle ringa runt, de privata var jättetrevliga men hade inga tider. Familjens hus var direkt otrevliga och ville absolut inte hjälpa mig med något som helst. Granen fick jag sitta i telefonkö med i tre veckor innan jag kom fram! :/ Suck, men nu är jag i varje fall inskriven!

• Gosemysan

Hej! Jag jobbar kväll på tisdag till kl 19, tyvärr. Så det ser mörkt ut på fika/promenadfronten.

mrs Soffi, jag kommer göra mitt kub-test privat på Emma. Jag är för ung för att regionskåne ska betala för sånt, vilket jag kan förstå. Jag vill dock veta så mycket som möjligt om denna graviditet, är trött på alla överraskningar.

• Gosemysan

Gud vad jag blev sugen på ost nu! Tack för osttipsen :)

• Ranunkeln
    mrsSoffi skrev 2010-03-12 17:00:33 följande:
    hmm....är det så illa?!! Sist så skrev jag in mig här i vecka 30 eftersom jag bodde första delen av graviditeten i Örebro. Och det var inga problem då att få plats...men det var kanske en tillfällighet, för egentligen tillhör jag inte Värnhem..Hur var det nu med KUB, var det nåt alla gör i Malmö?
    Jag går på Cura vilket hittills varit helt fantastiskt. Dock tar de som Zix säger inte emot nya patienter för mödravård. Det jag gjorde var att boka tid för att få p-piller och ta cellprover redan ett år innan vi började försöka och då var jag redan inne i systemet när jag blev gravid. Det var en smart gravid kollega till mig som tipsade om det och det är jag väldigt glad för idag. Där får alla göra först VUL och sedan KUB, oavsett ålder. Får även UL i v.17-20 och i typ v.32 eller nåt
    Längtar till RUL 23 mars
  • Ranunkeln
    jelica83 skrev 2010-03-12 17:28:59 följande:
    Hej! Jag är ny och vill gärna hänga lite här jag med :)Är gravid i v14 (13+4 idag) och har varit på Granen på inskrivning idag faktiskt. Ska till Köpenhamn i morgon för att göra UL eftersom jag har lite svårt att vänta tills v22 (bortrest v18-21)... :)Ang MVC i Malmö så var det en ren katastrof när jag skulle ringa runt, de privata var jättetrevliga men hade inga tider. Familjens hus var direkt otrevliga och ville absolut inte hjälpa mig med något som helst. Granen fick jag sitta i telefonkö med i tre veckor innan jag kom fram! :/ Suck, men nu är jag i varje fall inskriven!
    Välkommen!!
    Längtar till RUL 23 mars
  • Ranunkeln
    mojutten skrev 2010-03-12 15:03:57 följande:
    Sen på söndag tror jag minsann att jag ska på Kent...Nog med eländet, livet går vidare....Om jag ändrar mig angående fikat så hör jag av mig.
    Vi ska också dit! Ska bli spännande att se dem i en stor arena. har bara sett dem utomhus och på lite mindre scener. PÅ en rökig klubb i Paris år 2000 till exempel. Idag är de inte mina stora favoriter, däremot är det min sambos...
    Längtar till RUL 23 mars
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4