• Vanillie

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 3)

Nu kan vi fortsätta våra diskussioner och uppdateringar om våra graviditeter!
    Och om ett par veckor också uppdatera om våra förlossningar och bebisar!
    Det börjar närma sig nu tjejer!!!
    En av oss har ju till och med redan fått sin lille!! Grattis till er!!!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)

• Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3
  • Semlan10

Septemberängel, hoppas er lilla vill vända på sig snart!

Sol och Vanillie, hur har det gått med förvärkarna? Jag har också hört och läst att man känner mindre när det blir trångt därinne, bebisen har inte utrymme att sparka så mycket längre.

Vi var på TUL igår och då såg man verkligen att det var trångt därinne! Jättemysigt att se den lill*, den mår bra och växer som den ska och det är ju alltid skönt att höra. Bebisen väger ca 2 kg nu, vår är ca 5% under snittet vilket är helt normalt. Både S och jag är ganska små så det vore konstigt om vi fick världens jättebebis! SF har legat strax under snittet hela tiden så det stämmer ju väl in på det.

I morse var det dags för besök hos BM igen. HB fortsatt lågt trots alla järntabletter och blutsaft jag trycker i mig. Det fortsätter att ligga runt 100, inte så bra men det räcker. SF-måttet var knappt 31 (i vecka 33). Har ökat 3 centimeter på 2 veckor, jag har verkligen kännt att magen vuxit nu

Jag ska jobba fram till 14-15/1, BF 5/2. Har några sparade semesterdagar jag tänkte ta ut först, sen blir det 2 veckors föräldrapenning. Jag känner att jag verkligen behöver vara ledig lite innan, är ju så himla trött redan, så det får det vara värt.

De senaste nätterna har jag fått så sjukt ont i ryggen (övre delen) framåt 4-5 på natten så har inte kunnat sova något vidare. Helt omöjligt att hitta en bekväm situation. Någon annan som också fått ont i övre delen av ryggen?

• Vanillie

Vera: Jodå, förvärkarna/sammandragningarna är kvar. Men i olika styrkor. Ibland gör dom ont ibland bara spänner dom.

Det där med ont i övre delan av ryggen känner jag inte igen, men däremot nedre delen! Särskilt framåt småtimmarna när man legat ner länge! Då finns det inga sköna ställningar. Det enda som hjälper för mig är att resa mig upp och gå lite!

Någon som har koll på detta med försäkringskassan. Jag har skickat in alla papper men lön/jobb och så.. Ska man vänta på nått beslut nu? Hur mycket man kommer få ut osv? Eller hur gör man nu?
    Kan man inte planera sina dagar förrän man hört nått från dom eller innan bebisen kommer?
    Jag är verkligen helt nollställd på detta området!!
    Har ni e-leg. så att ni kan planera era dagar via internet eller hur ska ni göra?

• Fru Lycklig

Misslillis: Det är verkligen skönt att vara hemma och dessutom slippa ta av mammadagarna, utan att man fick havandeskapspenning. Förstår er som måste ta av föräldrardagarna för att kunna vara hemma, så skulle jag också försökt jobba lite längre, men med andra arbetsuppgifter.

Vanillie: Vi var på en informationsträff på försäkringskassan. Finns info på hemsidan, vilka städer och vilka tider... Det var ok. Bra information för en som inte vet så mkt. Sedan finns det mkt att läsa på hemsidan. Jag har e-leg. Då kan man logga in på sin sida och se och planera hur man ska göra med sina föräldrardagar. Man kan se och testa hur mkt pengar man får ut, beroende på hur många dagar man tänker utnyttja. Sedan verkar det som man kan anmäla och göra det mesta av planeringen på nätet. Skaffa e-leg var nästan det viktigaste de sa på infoträffen.

Jag har inte gjort något åt föräldradagarna ännu, eftersom jag är hemma på havadeskapspenning, förrutom att anmält lön osv till FK.

Vera: Mysigt med T-UL!

• Semlan10

Vi var också på informationsträff med FK, men det finns som sagt en hel del info på deras hemsida. Och tur är väl det för det är ganska krångligt!
    Precis som Fröken lycklig skriver är e-leg nästan ett måste om man vill göra det någorlunda smidigt för sig. Är ju bra att ha annars också!
    Nästa steg är att själv anmäla föräldraledighet till FK, senast samma dag den påbörjas. Men helst flera veckor i förväg för att utbetalningen ska ske i tid.
    En sak att tänka på att de 10 pappadagarna också ska anmälas samma dag de påbörjas, eller senast dagen efter. Man kan sms:sa in anmälan för det, så ett tips är att mannen lägger in numret i sin mobil och kan sms:a från BB!

• MissLillis

Vanille, jag har fått något brev där det stod typ, din sjukberättiga lön är bestämd till.......... men då mitt jobb betalar till så jag får ca 90% av min hela lön så tänkte jag inte riktigt vad det stod på pappret. Mitt jobb har också krav på hur mycket jag måste ta ut för att få deras ersättning så nu är jag helt förvirrad, troligen måste jag ta ut heltid i ett år och då räcker ju inte mina dagar till 1 år och 3 månader........ det löser nog sig.

Vera, jag har ont  precis vid skulderbladet men det är nog en sträckning (har haft ca 5 veckor), tog tag i det idag och har fått tid hos en sjukgymnast imorgon så få se vad hon säger. Jag får ont på eftermiddagen, kvällen men det stör absolut inte min sömn.

• Lycka1012

Vera; Mådde ju dåligt i stort sett hela söndagen, men nu har jag inte känt nåt varken måndag och tisdag. Låter ju jättebra med TUL! Vad tror de att bebisen kommer väga v.40? Fick ni veta nåt annat spännande?

Vanille; Jobbar du heltid? Kan man inte bli sjukskriven om man har så mycket som du har? Man blir ju orolig. Min man har bokat in oss på ett möte på FK. Då hoppas jag få all info man behöver. De vill gärna att man bokar in sig, så kolla upp det.

Skönt att det är fler som mest känner buffar nu. Då är mini normal

Vi var hos bm idag. SF 28 (vuxit 2 cm sen sist), järnvärde 125 (103 sist) och hjärtljud 140 Mini låg också med huvudet nedåt. Nu blir nästa besök om två veckor. Är roligt att gå dit tycker jag, för varje besök kommer man ett steg närmare bebis Imorgon och på torsdag ska vi på föräldrautbildning. Hoppas den är bra. Vera, har ni redan gått på den? Vi ska gå på barnängsgatan.

• Semlan10

Sol, de vill inte uppskatta bebisens storlek i vecka 40. Men om den följer sin kurva blir det väl strax under snittet på 3,5 kg...
    Ja vi har redan gått föräldrautbildningen, fast vi gick på Aktergatan. Den var bra, trevlig grupp också vilket gör en hel del! En del av oss hade tusen frågor medan andra var mer tystlåtna

• MissLillis

Vi var på föräldrar utbildning igår, första två timmarna av sex. Vi var på BB Stockholm på Danderyd och det var säkert 100 personer med.... ganska trist.  Hon pratade om de olika faserna i förlossningen i TVÅ timmar och nästa gång ska vi fortsätta med att prata om förlossningen (hann aldrig komma till smärtlindring mm).... tyckte det var ganska kasst men sambon tyckte det var bra, men jag är lite negativ av mig, och sedan var det mellan 19-21, så man var helt slut.

Vilka sjukhus har ni som bor i Stockholm "valt"?

• Fru Lycklig

MissLillis: Vi har valt Huddinge Sjukhus att föda på. Hoppas bara inte det är fullt.

Sol: Vår bebis uppskattade bm att den skulle väga 3,6-3,7 om vi gick hela vägen till 40 veckor.

• Lycka1012

Idag var första träffen på föräldrautbildningen. Vi var 6 par och en bm som pratade 3 timmar. Tycker det var rätt bra, men inte lika bra som profylaxkursen. Bm gick igenom hur bebisen rör sig nedåt hur den skruvar sig genom bäckenet och allt runt omkring. Det jag irriterade mig en del på var hur man kan prata om detta nån timme utan att nämna orden "slida" eller "ändtarm" eller vad det kan vara en enda gång. Vet inte om hon själv tyckte det var jobbigt, men ibland fattade man inte riktigt vad hon menade och vilken del av den kvinnliga fysiologin hon pratade om. Bättre på profylaxen, där var det klarspråk Imorgon ska det handla om smärtlindring, tiden efter BF, amning mm.

MissLillis; Vi vill föda på sös. Har ni valt BB sthlm?

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3