• Vanillie

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 3)

Nu kan vi fortsätta våra diskussioner och uppdateringar om våra graviditeter!
    Och om ett par veckor också uppdatera om våra förlossningar och bebisar!
    Det börjar närma sig nu tjejer!!!
    En av oss har ju till och med redan fått sin lille!! Grattis till er!!!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)

• Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3
  • MissLillis

Verkar som nästan alla kör ersättning också.......
    Jag har så mycket egen "mat", igår när vi satt och tittade på TV så pekade min sambo på mig och jag fattade ingenting, fick sen se att jag läckt igenom bh, tröja och ännu en tröja och hade värdens blöta fläck, inte så trevlig syn {#lang_emotions_frown}.  

Idag hade vi gäster och fick en jacka i storlek 68, känns som om den blir lagom till nästa vår {#lang_emotions_surprised} den såg VÄLDIGT stor ut. Nu är det storlek 50 som gäller.

Idag har vi varit ute och promenerat (för första gången) runt ön, vilket sonen verkade gilla, vi andra höll på att frysa händerna av oss.

• Kuddig

Nu var det ett tag sen man var inne, roligt att läsa om er alla och era bebisar!
    Grattis till er alla.

Det är så underbart att vara hemma med lill killen. Han är en sån snäll kille, de enda som är jobbigt är att han inte sover på nätterna. Han har för sig massa ljud hela tiden och tycks vända på dygnet. men man får iaf  sömn några timmar.

Vi kör på ersättning vid varje mål och äter var 3-4 timme. vi har ersättningen från apoteket 120 kr för 6 burkar och de räcker ju minst 1 månad. De verkar han må bra av iaf :)
    Han går upp väldigt fort tycker jag. Hur mycket går era bebisar upp i veckan?
    Imorgon blir han 7 veckor, väger 4400 och är 53 cm lång. Än så länge kan vi fortfarande ha stl 50 på klädér!! så de har hunnit bli urtvättade snart.

Måste fråga om någon annan fått ont i händerna handlederna? Jag har jätte ont av allt bärande och överbelastningen...

• Vanillie

Kuddigt: kul att höra från dig! Det där med ont i händer/handleder har jag inte märkt av ännu.. fast Alice är ju bara 3 veckor så jag har inte burit lika mycket som du än Så det kanske kommer!

Ja, kläderna blir snabbt urtvättade! Tycker att tvättmaskinen får jämt med Alice kläder, och nerspydda filtar och tvättlappar!

Jag får ta tillbaks det jag skrev om att Alice mage klarade semper ersättningen bra. Har upptäckt att hon blivit mer bubblig och orolig i magen av den. Så igår körde vi bara med bröstmjölk och hon blev samma "gamla" vanliga lunga och glada bebis igen! Så flaskmatningen får jag nog lägga på hyllan ett tag till!

Fick en liten chock när jag stod i duschen i morse och insåg att jag inte haft en tanke på att raka mig under armarna sen dagen innan Alice kom.. Hahaha... Snacka om att man har huvudet fullt av annat!

Alice
  • Kuddig

Vanilie: Du kan alltid testa, nan HA som är extra skonsam mot magen.

Vi kör på nutramigen från apoteket sen vi började med de blev han jätte bra i magen.
    Men vi kör på med semperdroppar och miniform varje dag också.

Man glömmer lätt bort att ta hand om sig själv eller mer att man hinner inte göra lika mkt nu då bebisen gärna vill bosätta sig i famnen!

• MissLillis

Kuddigt, kul att du tittar in.
    Har inte fått ont i handlederna ännu. Men var AuPair för ett antal år sedan åt en 3månaders bebis och då fick jag grymt ont i handlederna av allt bärande.

Idag var mormor och morfar på besök för första gången, men sonen var inte på humör och skrek en hel del och sedan tuppade han av.

Imorgon ska vi hälsa på min sambos mormor, ska bli kul.

• syssling

Kuddigt: Jag har börjat få känningar i min ena handled. Har haft problem med den innan graviditet så jag var lite beredd på det. Försöker att stödja den med kudde under så att den avlastas under amningen så mycket som möjligt.

Vanillie: Haha det där med kroppsbehåringen känns igen! Min sambo påminde mig häromdagen - tack och lov. Nu har jag skärpt mig :)

MissLillis: Ah synd att sonen inte var på sitt solskenshumör. Hade en väninna över en kväll och Lill-Pyret var inte sig själv alls utan grät och skrek 90% av tiden ... Hoppas inte hon blivit avskräckt nu.

Vi var på BVC idag och Lillen väger 3980 g och var 54 lång vid 15 veckor. Dessutom fick han sin första vaccination. Samon fick hålla honom. Tur för han blev jätte ledsen och högröd i ansiktet :( Det måste ha gjort ont. Stackars stackars. Oj va vi tröstade och tyckte synd om honom efteråt. Imorgon ska vi på första föräldragruppsmötet. Det är med blandade känslor att träffa andra människor. Spännande att kanske få lära känna andra föräldrar men samtidigt är jag väldigt orolig för smittor ... Hur tänker ni kring att vara med i föräldragrupp?

• Fru Lycklig

Hej!
    Vi körde ersättning i tre dagar, men tror att han fick mer ont i magen. De senaste eftermiddagarna har varit terror. Han har skrikigt i timmar. Har knappt gått att trösta honom med bröstet. Han ligger bara och drar ihop sig och gallskriker. Så igår kväll bestämde vi oss för att köra utan ersättning några dygn för att testa.
    Han har sovit bra i natt och denna eftermiddag har varit bra. Nu sover han i vagnen, efter en timmes promenad i fint vår/vinterväder.
    Ja, det är inte lätt att veta vad man ska göra...

Sist vi va på BVC, för en och en halv vecka sedan, vägde killen 4440gr och var 56 lång. Ska på kontroll på måndag igen. Märker att han blivit längre för strl 50 kan han inte alls ha. Inatt hade han en pyjmas i strl 62, men med uppvikta ben och armar. Skulle tro att han växt till 58 cm kanske.

Idag kom jag i ett par byxor jag kunde ha innan jag blev gravid. Det kändes ok att det faktikt går åt rätt håll även om man inte gör något. Äter även en del godis i veckorna, vilket jag försökte undvika innan jag blev gravid.

Syssling: Gick du på föräldrargruppen? Var det bra? Vad diskuterar man?
    Åh, jag vet inte hur man ska tänka med alla smittor. Det känns ändå ok att träffa andra eftersom man ammar och då ska väl barnet vara lite mer skyddat.
    Själv har vi inte blivit kallade ännu på föräldrarutbildning.

Äntligen är han här!
  • Semlan10

Passar på att skriva lite då Selma för en gångs skull sover under dagtid och jag inte gör det.. Hon är väldigt duktig på att sova på natten, för det mesta, och det är jag väldigt tacksam för. Men på dagarna och framför allt kvällarna blir det amningsmaraton istället!

Jag har blivit kallad till föräldragrupp som börjar 23 mars. Hoppas att den värsta RS-perioden är över då, lite orolig för smitta är man ju och Selma är ju bara ca 5 veckor då.

Vi var på BVC i tisdags, då hade Selma nästan nått sin födelsevikt, 3890 var hon uppe i. Storlek 50 funkar fortfarande för henne, även om det börjar bli lite tajt ibland

Är rejält avis på er som tappat mycket i vikt snabbt. Jag gick upp 19 kilo, har gått ner 9 men nu verkar nedgången ha stannat av... 10 kvar alltså, hmm. Att få på sig sina gamla byxor känns avlägset tyvärr. Har ju inte kunnat röra så mycket på mig än pga snittet, men nu har jag gått på några kortare promenader med Selma i bärsjal (och broddar på fötterna!). Ska börja gå med barnvagnen snart tänkte jag, och trotsa snön!

• syssling

Ja, jag gick på föräldragruppen. Det var "kul" att se så många andra bebisar. Men första mötet gav inte mig så mycket. Vi hamnade i en grupp där bebisarna var födda i början och mitten av januari. Och så är jag i ofas med mammorna kring frågor om amning, första tiden hemma osv. Vi har redan fått så himla mycket stöd, hjälp och råd från sjukhuset och hemsjukvården. Så det kändes som att jag "kunde" allt. MEN det verkar vara ett blandat gäng och det har redan bestämts träff för barnvagnsprommisar. Så jag ger inte upp ännu :) Dock måste jag säga att Lill-Killen verkar mer vara i storleksfas med februaribebisar. Han var helt klart minst och kortast. Undrar lite varför de placerade oss med tidiga januaribebisar när BF egentligen skulle ha varit i februari. Måste fråga hur de tänkte.

Ha en mysig lördag!

• MissLillis

Hej alla....

Cornelius är också väldigt kinkig på eftermiddagen skriker och ammar om vart annat i runt tre timmar innan han slocknar. De senaste nätterna har funkat bra, han somnar i sin barnvagn vid 24 tiden (lite väl sent) och sen sover han där tills 2.30-3.30 och sedan ammar vi liggandes i sängen och både han och jag somnar och sedan blir det oftast en gång till innan det är morgon/förmiddag.

I fredags var vår första ensamma dag, gick ganska bra. Fick duscha med honom skrikandes i vagnen i badrummet, sedan var det dags för BVC, han vägde vid 2 veckor 3380 (180 över födelsevikt) och hade växt 3 cm till 52, vilket BVC tyckte var omöjligt så hon tippade på att födelselängden var fel. Fick också "skäll" för han var röd i baken, får skylla på sambon som inte har tålamod att lufta baken ordentligt.
    I väntrummet på BVC var vi två med relativt nyfödda bebisar och sedan kom det ut en tjej från en föräldrargrupp som höll på med 3 månaders bebis. Hon tyckte de var så söta och små och sa att hon längtade SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ efter en bebis, men tyvärr tar det ju 9 månader att få en {#lang_emotions_surprised}. Både jag och den andra tjejen såg helt frågande ut..... hon hade ju en bebis.......

Här börjar föräldrargrupperna runt när bebisen är 2 månader så det borde ju vara i mitten av april för min del, så då hoppas jag RS ar försvunnit eller ebbat ut.

Nu har jag/vi varit på barnvagnspromend två dagar i rad och det har funkat bra, idag blev det två timmar och det var nog maxs just nu för då vaknade sonen och var lite sur.

Jag gick upp 25 kg och har på två veckor gått ner 11-12 kg så jag har en hel del kvar, men får börja promenera och hoppas det försvinner.

• Vanillie

miss lillis: ang. röd rumpa så kan jag tipsa om vit vaselin! Det hade dom här på BB och vi köpte en sån när vi kom hem. Smörjen in henne vid varje blöjbyte (inte på nätterna) och hennes rumpa är inte det minsta röd. Kan ju bero på vaselinet så det kan ju vara ide´att testa!

Har ni kvällsrutiner ännu? En speciell tid när det är pyamasdags, kvällsamning(mat), och sen ner i sängen?

Inte vi. Här byts det till pyamas lite när som någon gång efter kl 18. Passar på när hon är vaken. så det kan lika gärna bli vid 21 tiden. Sen hamnar hon inte i sängen förrän vi går och lägger oss runt 22 tiden. Innan dess ligger hon och sover mellan oss i soffan i tv-rummet!
    Det står ju i alla böcker att kvällsrutiner är så viktigt! Men är det det så här tidigt också? Hon är ju bara 4 veckor!

Alice
  • Semlan10

Idag gick vi vår första barnvagnspromenad i solen, det var mysigt, tills hon började skrika mot slutet... Då gick vi ändå direkt efter en amning, och var ute i max 45 minuter, men hon ammar så tätt på dagen att det är svårt att hinna med något annat.

Vi har inte heller särskilt fasta kvällsrutiner. Är det ens möjligt när de är så här små? Vi är uppe tills hon slocknar, vilket den senaste veckan varit vid 23.30 - midnatt. Någon gång innan dess byter vi till pyjamas.

Ja det är ju inte helt lätt alltid att vara ensam med den lilla, har också haft henne med i badrummet när jag duschat! I babysittern eller på söktbordsmadrassen på golvet. Som tur är gillar hon badrummet väldigt mycket och brukar vara lugn där Ibland hinner man ju knappt äta.

Oj nu är det amningsdags igen...

• Semlan10

Pust, svärisarna var på besök i kväll... Selma var inte direkt på sitt bästa humör, och de är av skolan att det är bara bra för bebisen att låta henne skrika ett tag... Själv tycker jag det är onödigt (och för hjärtskärande) att låta henne ligga och skrika när jag lätt kan trösta henne i min famn! Och så kom de med lite kommentarer om rapningsteknik.. suck. Och svärfar bjöd in sig själv på lunch på måndag, mer suck...
    Ibland önskar jag att det var svärisarna som bodde 50 mil bort och min mamma som bodde i stan, istället för tvärtom...

• MissLillis

Vanillie, vi fick tips om någon annan kräm som vi smörjde in med och nu är baken bättre.

Vera, ja visst är det jobbigt med folk som vet hur man ska göra...... Fast jag känner att jag är lite så mot min sambo, får försöka tona ner det lite.

Kvällsrutiner, nja han somnar alltid för natten runt 24. Pyjamas byter vi inte till (har inte så mycket kläder), han kissar eller spyr oftast ner minst ett plagg om dagen så han får i princip ha samma tills det är dags för ett sådant byte. Får börja med pyjamas när han är lite större.

Ikväll testade vi något nytt..... skulle precis äta när han började sura och då tog jag fram en nap som vi fått i något blöjpaket och sonen tyckte det var väldigt gott, låg och snuttade på nappen tills han somnade. vet inte om den kommer fram imorgon eller inte. Har ni börjat med napp? På bb avrådde de från napp.......

Föresten går inte tråden ut snart??????? vet inte hur man startar en ny.

• Popcornpysen

Hej tjejer!
    Det var väldigt längesedan jag var inne här, sambon ockuperar datorn hela tiden och när han inte gör det så sitter jag med bebisarna.
    Grattis till alla, ser att det blivit många pojkar.
    Ser att det är fler som inte kan helamma, min amning har aldrig kommit igång riktigt och tjejerna blir inte mätta på den bröstmjölk som jag pumpar ut. Så nu är det ersättning som gäller, vi kör med Nan Ha som "snällast" mot magarna, sen har vi minifom, sempers magdroppar o lactolos till magarna.
    Och de växer! De är nu 50 cm långa o väger 3500! Det är så skönt att kunna använda str 50 och även vissa plagg i str 56.
    Vi är rätt strikta på matrutinerna, vi håller nu på att gå från 7 matningar till 6 matningar per dag. De äter 7, 11,15, 19,23,03. Det funkar faktiskt rätt bra, det enda jobbiga är när jag är själv o ska mata båda - då vaknar båda samtidigt o blir skrikhungriga!  Tack o lov för napp - det hjälper iallafall lite.

Jag har fortfarande inte varit på efterkontroll fast det är 2 1/2 månad sedan jag fick barn, ska nog ringa till bm..
    Syssling, vad konstigt att du fick gå i den föräldrargruppen? Vi ska gå med de som fick i februari, man kan inte jämföra mina tjejer med andra barn som är födda i december. 

Vår barnvagn som vi beställde i december är fortfarande försenad, beräknas komma i v 16... tack o lov har vi en lånevagn så att vi kan komma ut lite. Det är så skönt att vara ute o gå men det blir inga långa rundor - det känns att jag varit inlagd i tre månader. Men kondisen kommer väl  o med den hoppas jag tappa några kilo.

• Semlan10

Ja tråden går väl ut snart? Ska vi kanske byta namn på den? Typ något i stil "vi som fått våra små efter ivf våren 2009". Eller något sånt?

Kul att höra från dig Popcornpysen. Ditt inlägg påminde mig om att ringa BM och boka tid för återbesök så det har jag gjort nu! Mitten av april blir det.

Här har vi gått från brist på mjölk till överflöd och det orsakar ju också sina problem... Det blir mycket gaser och ibland har Selma svårt att få ett bra grepp, det hade ju hon redan från början förstås.

Vi har inte provat napp än, jag har funderat lite på det men är lite tveksam så väntar tills behovet känns trängande. Dom säger väl att det är ok med napp efter några veckor? Och även att den kan vara förebygga plötslig spädbarnsdöd? Fattar inte riktigt hur dock.

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3