• Semlan10

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Jag har också köpt gaviscon men inte provat den än. Efter middagen borde väl vara en bra tidpunkt. Om en liten godisbit slinker ner efter det är det förhoppningvis inte hela världen

Vi har beställt vår gratisbox men inte hämtat den än. Dock en utan blöjhink (från Barnens hus eftersom det ligger nära). Hämtar den nog i mellandagarna och köper det vi inte fått i julklapp då. Man kan ju hoppas på lite rea då också!

Kul att se dig IRL på profylaxen Sol! Du och din man ser så kära ut
    Är jättenöjd att vi gått kursen men bebisen får allt vänta snällt till 2010 innan den kommer ut för jag behöver öva en del! Tycker lättandningen är lite svår att få kläm på, får lite hyperventilationstendens..

Jag har inte svullnat så mycket än (men bara för jag skriver det kommer det väl!) utom fötterna som kan svullna upp en del. Dricker mycket vatten så det kanske hjälper?

• Semlan10

MissLillis, kul att din man är engagerad! Det var nästan det jag tyckte var bäst med profylaxkursen, att få upp mannen på banan. S blev positivt överraskad och tar också det hela på allvar. Vi övar nästa varje dag, bara korta stunder men ändå.

Fröken lycklig, mysigt med UL! Jag har hört att det kan vara svårare att se könet nu eftersom det är så trångt där inne, men det kanske inte stämmer? Vi har vårt TUL på måndag, är ju lite nyfiken

Vanillie, konstigt att inte ens den privata kliniken utför TUL. Överhuvudtaget är det märkligt att riktlinjer och vården skiljer sig så mycket beroende på var i landet man bor.

I eftermiddag är det dags för del 2 av vår föräldrautbildning, det ska bli kul!

• Semlan10

Jag menade Kuddigt och inte Vanillie förstås, när det gäller bristen på TUL!

• Semlan10

Syssling, skönt att höra att er lille pojk växer och verkar må bra! Mysigt med hud mot hud stunder

Popcornpysen, hoppas du kan knipa några veckor till! Även om det inte är så kul att ligga på sjukhus..

Min mage kliar en del av och till men det är ingen fara säger min BM, det är bara om det kliar på fotsulor och handflator som man bör kolla upp det. Hepatos kallas det, jag fick lämna blodprov för det för mina fötter kliar lite, men jag har inte hört något så antar att det var ok. Inte för att jag litar på min mvc när det gäller provresultat så får dubbelkolla när jag ska dit på tisdag och träffa BM.

Imorgon är det dags för TUL, känns otroligt att vi redan är där!

Vanillie, jag har ju haft mycket sammandragningar ganska länge nu, oftast gör det inte så ont men ibland så känns det lite mer! Det är väl normalt att det börjar kännas mer nu. Men det är också en signal från kroppen om att ta det lugnt! Tror det är lite tidigt för fixering, men det är inte helt ovanligt att det sker extra tidigt för en del förstföderskor så det kan ju vara så. Har magen sjunkit ner?

MissLillis, din mamma låter som ett riktigt energiknippe! Kul med engagemang förstås men man kan onekligen bli lite matt

• Semlan10

Septemberängel, hoppas er lilla vill vända på sig snart!

Sol och Vanillie, hur har det gått med förvärkarna? Jag har också hört och läst att man känner mindre när det blir trångt därinne, bebisen har inte utrymme att sparka så mycket längre.

Vi var på TUL igår och då såg man verkligen att det var trångt därinne! Jättemysigt att se den lill*, den mår bra och växer som den ska och det är ju alltid skönt att höra. Bebisen väger ca 2 kg nu, vår är ca 5% under snittet vilket är helt normalt. Både S och jag är ganska små så det vore konstigt om vi fick världens jättebebis! SF har legat strax under snittet hela tiden så det stämmer ju väl in på det.

I morse var det dags för besök hos BM igen. HB fortsatt lågt trots alla järntabletter och blutsaft jag trycker i mig. Det fortsätter att ligga runt 100, inte så bra men det räcker. SF-måttet var knappt 31 (i vecka 33). Har ökat 3 centimeter på 2 veckor, jag har verkligen kännt att magen vuxit nu

Jag ska jobba fram till 14-15/1, BF 5/2. Har några sparade semesterdagar jag tänkte ta ut först, sen blir det 2 veckors föräldrapenning. Jag känner att jag verkligen behöver vara ledig lite innan, är ju så himla trött redan, så det får det vara värt.

De senaste nätterna har jag fått så sjukt ont i ryggen (övre delen) framåt 4-5 på natten så har inte kunnat sova något vidare. Helt omöjligt att hitta en bekväm situation. Någon annan som också fått ont i övre delen av ryggen?

• Semlan10

Vi var också på informationsträff med FK, men det finns som sagt en hel del info på deras hemsida. Och tur är väl det för det är ganska krångligt!
    Precis som Fröken lycklig skriver är e-leg nästan ett måste om man vill göra det någorlunda smidigt för sig. Är ju bra att ha annars också!
    Nästa steg är att själv anmäla föräldraledighet till FK, senast samma dag den påbörjas. Men helst flera veckor i förväg för att utbetalningen ska ske i tid.
    En sak att tänka på att de 10 pappadagarna också ska anmälas samma dag de påbörjas, eller senast dagen efter. Man kan sms:sa in anmälan för det, så ett tips är att mannen lägger in numret i sin mobil och kan sms:a från BB!

• Semlan10

Sol, de vill inte uppskatta bebisens storlek i vecka 40. Men om den följer sin kurva blir det väl strax under snittet på 3,5 kg...
    Ja vi har redan gått föräldrautbildningen, fast vi gick på Aktergatan. Den var bra, trevlig grupp också vilket gör en hel del! En del av oss hade tusen frågor medan andra var mer tystlåtna

• Semlan10

MissLillis, vi hoppas på SÖS (eller möjligtvis Södra BB), där vi har en prioriterad plats.

Septemberängel, på vår föräldrautbildning sa BM inte ett ord om sex efter förlossningen! Hon kanske var blyg Fast hon var inte lika rädd för namnen på delar av den kvinnliga anatomin som Sols föräldra-BM!

Vi planerar att fixa lite med det blivande barnrummet nu över julledigheten. Eller rättare sagt, jag planerar och tjatar och sambon segar sig... Rummet har varit arbetsrum med mest hans grejer, och han har sina kläder i garderoben där, så alltså blir det mest han som måste röja. Plus att jag inte orkar göra något tungt. Jag har skrivit en lista på allt som ska göras - en av punkterna var att röja ut en del av garderoben som var full av sånt som kan förvaras i källaren, typ gamla sovsäckar. Han har hållt på med detta hela veckan och är fortfarande inte klar??? Märkligt hur olika man kan vara, om jag gör en sak som att rensa garderoben börjar jag och jobbar tills det är klart. Medan S röjer i 5 minuter och sätter sig sedan framför datorn för att surfa en stund, bär sedan ner en pryl i källaren och nästa dag en pryl till... Otroligt ineffektivt! Hmm, märks det att jag är en aning irriterad??

• Semlan10

Grattis Popcornpysen till era två små mirakel! Men dramatiskt värre, hoppas nu att de små växer till sig som de ska. Och att ni får en fin jul tillsammans hela den nya familjen

• Semlan10

MissLillis, jag får kolla järnvärdet varje gång efter som det är så dåligt. Men vanligt urinprov var länge sen, men har fått lämna urinprov till labbet ett par gånger pga misstänkt UVI och alla sammandragningar.

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3