• Semlan10

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Popcornpysen, så skönt att båda dina små flickor klarar andingen bra nu!

Sol och MissLillis, så härligt med TUL

Dags för det sista julstöksrycket här nu. Jag äter inte kött så jag ska fixa lite vegetariskt till julbordet. Sambon planerar att koka knäck, det blir intressant (han har aldrig gjort det själv innan)... Och så ska granen kläs.

Önskar er alla en riktigt god jul!

• Semlan10

God fortsättning allihopa!
    Ja nu börjar man komma in på upploppet känns det som
    Jag har börjat samla på mig en del vätska nu tror jag, när jag är uppe på toaletten på nätterna är mina fingrar jättestela och går knappt att röra på. Skor och handskar börjar bli lite problematiska...
    Men, även om man är otålig och kroppen är otymplig så får bebisen gärna vänta några veckor till. Vill gärna hinna klart med allt både här hemma och på jobbet först!
    Imorgon ska vi till BM och sen till Barnens Hus för att handla de sista prylarna. En tur till Apoteket behövs nog också.

• Semlan10

Vanillie, högklackat hade jag inte klarat 5 minuter i! Fick skoskav när vi var ute idag trots att jag hade de rejäla vinterkängorna, det är väl för att fötterna har växt. Är helt slut efter vår shoppingtur men nu har vi det mesta tror jag. Skönt!

Jag har skrivit en lista för BB-väskan men inte packat den än, tänkte också göra det efter nyår. Iaf ta upp väskan från källaren Min lista är ganska lik Septemberängels. Det där amningslinnet från Apoteket har jag också hört ska vara bra men jag har inte sett det i något Apotek? Tycker det är svårt med amings-BH för alla säger att man inte vet vilken storlek man kommer behöva. Men nåt vill man ju ändå ha med till BB, funderar på ett par billiga linnen från H&M eller Lindex. Billiga tofflor låter ju smart, hade inte tänkt på det där med blod..
    Jag kommer packa rejält med snacks och godis till sambon, det finns ju att handla där men skönt att slippa tänka på det då. Och tandborste och tuggummi, misstänker att jag kommer bli vansinnig om han har dålig andedräkt när vi ska profylaxandas Mobil och laddare ska också med så man kan informera omvärlden om miraklet

Besöket hos Bm idag gick bra, hjärtljuden var över 150 även denna gång. Undrar om man vågar tolka in något i det? Hb hade äntligen börjat stiga, ligger på 106 nu. Men de vill att det ska komma upp i 110 minst innan förlossningen. SF-måttet var 31, tycker det ser ut som den halkar efter lite på kurvan nu men hon sa att det var normalt.

Min mage har inte sjunkit vad jag har märkt, fast den har varit ganska låg hela tiden. Men bebisen har inte fixerat sig än så det kanske dröjer tills dess?

• Semlan10

Septemberängel, så skönt att mini hade fixat vändningen själv! Stå på händer låter onekligen som en fysisk omöjlighet just nu

Gott nytt år!

• Semlan10

Hej!
    Håller med om att det känns väldigt skönt att ha nått 2010 med bebisen kvar i magen Nu är det mesta klart faktiskt, återstår lite småinköp, packa väskan och fixa med Försäkringskassan. Tänkte anmäla föräldraledigheten idag men den funktionen på sajten var stängd idag?? Tydligen något underhåll.

Jag börjar också få molvärk ibland, men det är inte som sammandragningarna för det är mer ihållande. På nyårsafton blev jag lite orolig ett tag för jag hade rätt ont både i magen och runt ländryggen, men sen avtog det framåt kvällen.

Kuddigt, heltid skulle jag aldrig klara av att jobba nu, undrar hur jag ens ska klara de två veckorna på 50% som jag har kvar... Men det går väl. Blir inte så mycket eller bra sömn här heller, får så ont i ryggen. Men det är väl så så här mot slutet

Fröken lycklig, jag var inne på örontemp först för jag tyckte det verkade så smidigt, men sen hörde jag att de inte är lika exakta. Så det blev en rumptermometer till att börja med, kanske köper en örontemp så småningom när barnet blivit lite äldre.

• Semlan10

Kuddigt, det låter onekligen som det kanske börjar närma sig för dig! Kan ju visserligen dröja ett par veckor efter slemproppen gått men det låter inte så dumt att börja packa väskan

Grattis Tetinne!

Ha ha Sol, flodhästar känner sig nog de flesta som vid det här stadiet! Jag har gått upp nästan 15 kilo, hoppas en del av det är vätska. Men rumpa och lår bidrar en del också måste erkännas Har man tur hör man till dom som tappar allt utan att ens tänka på det bara genom att amma, misstänker dock att jag inte kommer ha en sån tur

MissLillis, hälsa din sambo att när man är gravid har man frikort på pepparkakor! Min sambo har börjat kalla mig för byggarbetaren för mina portioner är så stora... Fast han säger också att jag är fin med min stora mage, kanske för att kompensera!

Tror inte min mage har sjunkit än. Klättrade upp på toastolen häromdagen för att kunna få en ordentlig titt på min nakna mage i badrumsspegeln (är för kort annars!), upptäckte då att jag har fått en sån där linje till navlen, den kan jag bara se i spegeln

• Semlan10

Jag har också tvättat allt. Inklusive gosedjur... Kanske överdrift men tyckte det var lika bra, småbarn tuggar ju på allt.

Vilken hemsk chef Vanillie, trodde knappt det fanns sådana människor längre. Min pappa fick sparken när min lillasyster föddes 1979 (han jobbade på lokaltidningen) för att han tog ett par veckors pappaledighet, trots att man hade laglig rätt till det redan då. Man hade ju hoppats att sådant dinosaurie-beteende var utrotat nuförtiden men tydligen inte.

MissLillis, modigt att ge sig på rean! Misstänker att det inte kommer bli så mycket OS för din sambo, han har nog annat att tänka på då Men det verkar som många män har rätt svårt att förstå vad en nyfödd innebär, min sambo har iaf det.

Eventuellt har S ett jobb på gång, bara ett vik (för en pappaledighet) men ändå. Tror inte det ska vara något problem med de 10 dagarna i så fall men mer blir det nog inte. Skulle förstås vara jätteskönt om han fick jobb nu, samtidigt kommer det bli dubbelt så stor förändring för honom med både ny bebis och nytt jobb nästan samtidigt!

• Semlan10

4 veckor kvar här... Känns overkligt, men jag börjar ändå känna mig ganska redo! Inte minst för att jag har så sjukt ont i ryggen, kan knappt sova längre. 1 vecka kvar på jobbet, ska bli otroligt skönt att slippa det sen.

Tror jag ska börja packa BB-väskan i helgen. Vi har tagit upp väskan ur källaren och skrivit en lista, men det skulle kännas tryggare att faktiskt ha packat lite också! Min sambo börjar också bli riktigt nervös, det är nästan lite komiskt Han kan inte få ut bilden av den klassiska film-förlossningen ur sitt huvud, den där vattnet plötsligt går som en kaskad och det är panikfärd till BB Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar att det är ett ganska ovanligt scenario, särskilt för förstföderskor... Han frågar mig vattnet har gått säkert 10 gånger om dagen, som om jag inte skulle berätta det själv om det hände Nu har vi iaf kommit överrens om att det antagligen blir taxi till BB för han kommer vara för hispig för att köra själv.. Men det är väl tuffare för männen för de kan inte känna av kroppens signaler som vi kan.

Vi har inte ens köpt en spjälsäng än, vi börjar med vagga först. Vaggan är mammas och alla sängkläder till den har vi fått låna av min bror. Köpte en ny kudde dock för den gamla hade blivit alldeles knölig, tror det var en sån som heter vagnkudde. Kanske ska ta och bädda vaggan också snart

Apropå det här med ingefära och pepparkakor, jag åt en wok med massor av ingefära igår och har proppat i mig pepparkakor sen första advent. Har inte märkt någon effekt så tror inte det är något att oroa sig för!

• Semlan10

Bra svarat till din släkting Sol! Förstår inte varför en del tycker det är helt ok att fråga ut gravida om vikt och annat privat. Klart man går upp, men hur mycket är väl ens egen ensak! På tal om vikt drömde jag i natt att jag hade återfått min normala vikt och form 3 veckor efter förlossningen och alla var så imponerade, snacka om önskedröm Men i verkligheten har jag slutat stressa kring vikten, jag har ett mål att vara ungefär tillbaka till startvikt till min födelsedag i slutet av juni (passar ju bra till badsäsongen!) vilket känns rimligt. Men skulle det inte lyckas är det inte hela världen!

Jag började packa väskan igår, allt är inte packat än men ganska mycket. Har också slarvat lite med profylaxövandet, men jag försöker träna lite varje dag och tillsammans med sambon iaf varannan dag. Lättandningen är svår, tror det enda som funkar är att öva öva öva. Jag börjar sakta få bättre koll på det, kan nu mellan + lättandas i drygt 2 minuter

Jag hade SF 31 i vecka 35, lite under snittet. Ska mäta igen på onsdag så får väl se vad det blir då!

• Semlan10

Vi har precis som Sol bara ca 5 kilometer till SÖS och det känns ju väldigt bra just nu Vi har bestämt att ta en taxi när det blir dags för sambon kommer vara för hispig för att köra...
    Har inte gått på någon information på SÖS, med alla kurser och utbildningar kändes det lite som information overload, men det kanske vi borde gjort? Ja ja, det får gå bra ändå Oroar mig lite för att det ska vara fullt på SÖS när det är dags. Det var ett program på TV häromdagen om fullmåne, där flera barnmorskor hävdade att de får mer att göra just på fullmånenätter och att det brukar bli fullt. Nästa fullmånenatt är 30/1, alltså en knapp vecka innan min BF. Hmmm...

Nu har det blivit klart med sambons vik, han börjar jobba på måndag. Och jag gör min sista dag på jobbet imorgon, så vi går precis om varandra Företaget som anställt om honom verkar vara hyfsat positiva till föräldraledighet, men S oroar sig ändå för de 10 pappadagarna och funderar på att inte ta alla på en gång. Vilket jag tycker är en väldigt dum idé.

Håller med Fru H, oron har aldrig släppt men den är iaf inte värre nu än innan.

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3