Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

rednose skrev 2010-01-12 22:02:58 följande:
    Nej det vet jag inte men skulle jag gissa så vore det kanske nåt i stil med att en bebis är en "ny kropp" som har lättare att snabbt bilda nytt blod och därför klarar av det på ett bra sätt? :) Låter logiskt i mina icke-läkar-öron i alla fall. :)
     Det där låter hur ologist som helst i mina öron.  Kraftig blodförlust  är naturligtvis farligare ju svagare och mindre man är, och är man NYFFÖDD så är det naturligtvis jättefarligt, vilket alla avnavlingsstudier som hitttlills gjorts klart och tydligt visar.

Jag skulle kunna lägga in länkar här om forskning på avnavling om bara någon var intresserad av att läsa dem. Allt utom Halsmtadstudien är dock på engelska. Säg bara till om intresse finns.
  • abuelita

En svensk barnmorska på Facebook gav mig nyss en länk  på engelska, och jag har nu översatt ett stycke  därifrån, om navelsträngens och moderkakans funktion efter födseln:
     ”När ett människobarn har fötts behöver  det  börja andas in luft i lungorna för att överleva.  Det är dock  ett misstag att tro att dess första andetag  blir kroppens första erfarenhet av livgivande syre. Fostret får syre under hela graviditeten av mamman, via moderkakan. Efter födseln  fortsätter moderkakan  att ge syre under cirka 5 minuter medan blodet pumpar fram och tillbaka genom navelsträngen. Detta är en del av Guds (eller naturens) genialiska plan, så att det nyfödda barnet får tid på sig att  ”veckla ut”  lungorna och  göra  övergången  lindrig från livet i  fostervattnet  till att andas luft genom lungorna  . Kom ihåg att barn inte "tar emot" placentablod eller blod från  modern via navelsträngen. Barnet tar emot  sin egen blodförsörjning från en av sina egna fungerande organ som bara råkar vara  kvar inuti  moderns kropp. ”
    http://ecochildsplay.com/2010/01/06/natural-childbirth-delayed-cord-clamping/

Inte riktigt samma sak som chefen för nationella biobanken för bebisblod skriver i sin information till blivande föräldrar: 
    "Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn......"

• abuelita
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 01:27:13 följande:
    Övertro på sjukvården och myndighetspersoner har bland annat varit årsak till tvångssterilisationer, operationer på nyfödde utan bedövning, idroppande av lapis i nyföddes ögon, hård linning av spädbarn, och att all mat som små bebisar skulle ha skulle vägas. Och absolut inte fick ges på annan tid än den angivne.Sjukvården ändras hela tiden, varför skulle den vara perfekt just nu? Och när den ändras är det oftast på grund av eldsjälar som kämpar för att förändra den, ibland inifrån, ibland utifrån.Stå på dig Abuelita, men håll humöret uppe, vi är många som håller med dig.
    TACK Cyberdansken!!! Det var precis vad jag behövde nu. Så nu kan jag gå och lägga mig  {#lang_emotions_sunny}
  • abuelita
    Cyberdansken skrev 2010-01-13 01:27:13 följande:
    Övertro på sjukvården och myndighetspersoner har bland annat varit årsak till tvångssterilisationer, operationer på nyfödde utan bedövning, idroppande av lapis i nyföddes ögon, hård linning av spädbarn, och att all mat som små bebisar skulle ha skulle vägas. Och absolut inte fick ges på annan tid än den angivne.Sjukvården ändras hela tiden, varför skulle den vara perfekt just nu? Och när den ändras är det oftast på grund av eldsjälar som kämpar för att förändra den, ibland inifrån, ibland utifrån.Stå på dig Abuelita, men håll humöret uppe, vi är många som håller med dig.
    Har länge gått och dragit på att skriva en presentation till min nya tråd, men nu fick jag inspiration av dig och har just lagt in en lååång presentation. Tack för hjälpen!

Här är tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-13 16:36:12 följande:
    Om den tidiga avnavlingen vore JÄTTEFARLIG, som du uttrycker det, borde man rimligtvis se massor av spädbarn som avlider av blodbrist eller skadats av detta. Antar att du har statistik på det. Eller är det sånt som sjukvården sopar under mattan?  
    I inlägg 179 skrev jag så här:  " Jag skulle kunna lägga in länkar här om forskning på avnavling om bara någon var intresserad av att läsa dem. Allt utom Halsmtadstudien är dock på engelska. Säg bara till om intresse finns".

Nå, är du intresserad?
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-13 18:52:11 följande:
    Hon säger rakt ut att det är pga biobanken som förlossningen i Göteborg har tidig avnavling. Jag har upprepade gånger talat om att så inte är fallet, men hon fortsätter ändå envist att hävda det. Det har jag svårt att förstå varför.
    Då har ni på biobanken alltså bara en väldans tur då , eftersom sjukhusen i VG-regionen vägrar följa riktlinjerna för avnavling? För det går väl bara att samla in navelsträngsblod om navelsträngen klampas  omedelbart så att blodet blir kvar i moderkakan istället för att pulsera över till barnet....eller??

Och du Vitulina, kan du inte ta och svara på frågor  som ställs till dig i kommentarerna? Det skulle kännas mer meningsfullt att föra en diskussion då.
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-13 18:44:46 följande:
    Har läst i denna tråden några gånger och även kollat upp lite länkar och googlat på detta med sen avnavling. Och jag kan inte fatta att man inte fått information om detta inför förlossningen. På min andra förlossning frågade barnmoskan om jag ville lagra blod från navelsträngen för framtiden och självklart sa jag JA då de inte nämnde något alls om vad det innebar för barnet. Men vår dotter var endå kry och jätte pigg så var först när jag läste denna tråden som jag började fundera. Min första förlossning var som den skulle och tog verken lång eller kort tid. Och allt var som det skulle fram tills dess att vår dotter kom ut. hon avnavlades precis när hon kommit men hon skrek inte. Hon var inte pigg och sov lätt. Hon tittade lite emellan åt men somnade om efter det. Hon sov 99% av sina 3 först veckor. Hon skrek första gången när hon var runt 2 1/2 vecka. De kollad allt som går att kolla och hittade inget fel på henne. Så nu i efterhand skulle ju detta med avnavlingen kunna varit den bidragande orsaken till att hon var så trött. Och när nästa barn ska födas så tänker jag redan innan säga till att jag vill ha en senare avnavling.
    Hej Lovecats! 
    Nej det är verkligen inte klokt att man inte får någon information om detta inför förlosssningen. Jag kan inte komma på någon annan förklaring än att det är en överenskommelse mellan förlossningecheferna och blodbanken.

Pigga och fullgångna barn klarar sig oftast bättre än för tidigt födda och de som föds  medtagna. Men de utsätts förstås för  kraftig blodförlust, går minste om syreförsörjngen från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet medan  lungorna gör sig redo att ta över andningen från moderkakan , och de förlorar sina egna stamceller i moderkaksblodet, som skulle skydda mot sjukdomar under livet.

De som jobbar på sjukhus där det är tidig avnavling som gäller tror i regel att den blodmängd barnet har då är den normala mängen och att de ska vara så där bleka och slöa. Sent avnavlade barn är  friskt rosiga i färgen, mer pigga och alerta och kommer snabbare igång  med amningen än tidigt avnavlade barn.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-13 20:12:42 följande:
    Du tycker att jag ska svara på de kommentarer du ger, men de frågor jag ställt har du själv valt att ignorera. Det kallar inte jag att föra en diskussion. Och jag är inte intresserad av att föra en diskussion. Jag vill se till att du inte slänger ur sig vad för skit som helst om biobanken bara för att det passar dig. Säg att din älskade dotterdotter blev sjuk och behandlingen krävde en allogen stamcellstransplantation. Den bästa tillgängliga donatorn kommer från en navelsträngsbiobank. Skulle du då ta emot den och känna tacksamhet för de föräldrar som valt att donera, eller skulle du vägra med tanke på vad du anser om sådana banker?
    Om det stämmer som du uppgett att du själv väntar barn är jag uppriktigt ledsen om jag gjort dig upprörd, eftersom det då även påverkar ditt barn. . 
    Jag kan  förstå att det känns frustrerande för dig att det du jobbar med kanske inte är så barmhärtigt som du tidigare trott.  Men varken du eller jag vet det säkert. Jag tvivlar inte på att ni som jobbar på biobanken handlar i god tro, men jag litar inte på er chef eller  på förlossningscheferna.
      Jag  tycker att ni på biobanken borde ta och undersöka om de patienter ni botar själva har blivit berövade sitt navelsträngsblod  när de föddes. Det vore väl inte så svårt att kolla upp?
    Men även om det skulle visa sig att det finns personer bland era patienter som blev sent avnavade  så är det fortfarande ett mycket allvarligt övergrepp på nyfödda att beröva dem  deras blod, och  det är även ett  allvarligt brott av  mvc och förlossningen att smussla bakom  ryggen på intet ont anande blivande föräldrar och undahålla dem information om vad avnavlingsstudier kommit fram till och att både WHO, IFOG och svenska riktlinjer därför rekommenderar sen avnavling, och att de har rätt att välja det till sitt barn. 

Om jag har missat  några frågor du har ställt så påminn mig, för jag svarar så gärna.  Jag tycker visseligen jag har svarat på allt, men kan ju förstås ha missat något.
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-13 18:44:46 följande:
    Har läst i denna tråden några gånger och även kollat upp lite länkar och googlat på detta med sen avnavling. Och jag kan inte fatta att man inte fått information om detta inför förlossningen. På min andra förlossning frågade barnmoskan om jag ville lagra blod från navelsträngen för framtiden och självklart sa jag JA då de inte nämnde något alls om vad det innebar för barnet. Men vår dotter var endå kry och jätte pigg så var först när jag läste denna tråden som jag började fundera. Min första förlossning var som den skulle och tog verken lång eller kort tid. Och allt var som det skulle fram tills dess att vår dotter kom ut. hon avnavlades precis när hon kommit men hon skrek inte. Hon var inte pigg och sov lätt. Hon tittade lite emellan åt men somnade om efter det. Hon sov 99% av sina 3 först veckor. Hon skrek första gången när hon var runt 2 1/2 vecka. De kollad allt som går att kolla och hittade inget fel på henne. Så nu i efterhand skulle ju detta med avnavlingen kunna varit den bidragande orsaken till att hon var så trött. Och när nästa barn ska födas så tänker jag redan innan säga till att jag vill ha en senare avnavling.
    Borde man inte kunna stämma mvc och förlossningen för  undanhållande av viktig information??

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) säger:

*Vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.

*Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

*Patienten skall ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Om informationen inte kan lämnas till patienten skall den i stället lämnas till en närstående till patienten.

*Den som vänder sig till hälso- och sjukvården skall när det är lämpligt ges upplysningar om metoder för att förebygga sjukdom eller skada.
  • abuelita
    lovecats skrev 2010-01-14 13:45:49 följande:
    Skulle kanske vara  idé att stämma dem men känns som om det skulle göra mer skada än nytta för oss just nu. Försöker få det till ett avslutat kapitel. Men kommer helt klart vara en gnällig och grinig morsa sen när vi väntar vårt 3:e barn.
    Kan förstå att man inte orkar  , för sånt kan ju vara jättejobbigt.  Skulle i så fall vara om man gick ihop ett gäng föräldrar och drev den här frågan tillsammans.

Hittade nu förresten att blödningschock uppstår då patienten förlorat en liter blod eller mer (vuxen).
     Och så här står det i de svenska riktlinjerna för avnavling :

”Placentatransfusionen innebär att upp till 35 ml/kg av fosterblodet i placenta överförs till barnet efter födelsen. Det motsvarar totalt cirka 100 ml blod till ett barn som väger 3 kg. Omräknat till en vuxen motsvarar det cirka 1,5–2 liter blod. ”

Omedelbar klampning, som görs på sjukhuen i VG-regionen,  skulle  alltså innbära blödningschock !!!
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!