Vitulina skrev 2010-01-13 20:12:42 följande:
Du tycker att jag ska svara på de kommentarer du ger, men de frågor jag ställt har du själv valt att ignorera. Det kallar inte jag att föra en diskussion. Och jag är inte intresserad av att föra en diskussion. Jag vill se till att du inte slänger ur sig vad för skit som helst om biobanken bara för att det passar dig. Säg att din älskade dotterdotter blev sjuk och behandlingen krävde en allogen stamcellstransplantation. Den bästa tillgängliga donatorn kommer från en navelsträngsbiobank. Skulle du då ta emot den och känna tacksamhet för de föräldrar som valt att donera, eller skulle du vägra med tanke på vad du anser om sådana banker?
Om det stämmer som du uppgett att du själv väntar barn är jag uppriktigt ledsen om jag gjort dig upprörd, eftersom det då även påverkar ditt barn. .
Jag kan förstå att det känns frustrerande för dig att det du jobbar med kanske inte är så barmhärtigt som du tidigare trott. Men varken du eller jag vet det säkert. Jag tvivlar inte på att ni som jobbar på biobanken handlar i god tro, men jag litar inte på er chef eller på förlossningscheferna.
Jag tycker att ni på biobanken borde ta och undersöka om de patienter ni botar själva har blivit berövade sitt navelsträngsblod när de föddes. Det vore väl inte så svårt att kolla upp?
Men även om det skulle visa sig att det finns personer bland era patienter som blev sent avnavade så är det fortfarande ett mycket allvarligt övergrepp på nyfödda att beröva dem deras blod, och det är även ett allvarligt brott av mvc och förlossningen att smussla bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar och undahålla dem information om vad avnavlingsstudier kommit fram till och att både WHO, IFOG och svenska riktlinjer därför rekommenderar sen avnavling, och att de har rätt att välja det till sitt barn.
Om jag har missat några frågor du har ställt så påminn mig, för jag svarar så gärna. Jag tycker visseligen jag har svarat på allt, men kan ju förstås ha missat något.