Vitulina skrev 2010-01-12 20:38:35 följande:
Dina konspirationsteorier får du ha för dig själv. Det är bara att inse att du inte kan förstå att biobanken inte på något sätt styr avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag förstår att det kan vara svårt. Men det känns bra att vi följer de amerikanska riktlinjerna. Sen är det så att den som tror att man får sämre behandling om man donerar blodet absolut inte på något sätt kommer att tvingas göra det. Den som vill ha sen avnavling kan ju be sin
BM om det. Det gäller samma fria vilja där som när det gäller att välja att donera. Ingen kommer att "stjäla" blod från någon i smyg. Att jag väljer att inte avslöja allt som sägs på mitt jobb är mitt beslut. Jag tar inga risker för att göra någon nöjd. Om du väljer att se konspirationsteorier bakom det är det upp till dig. Du som gillar att skriva brev kan ju skriva till Socialstyrelsen och fråga vad de tycker om biobanken. Vore intressant att se det svaret publicerat här i tråden som med brevet till Mölndal(?). I övrigt är jag inte intresserad av att få dig att ändra uppfattning om något. Men jag kommer att påpeka när du slänger ur dig lögner och konspirationsteorier om biobanken. Det är mitt enda intresse.
Amerikanska riktlinjer för avnavling, som du tycker det känns bra att följa, är alltså anpassade efter blodbankningens intressen, om du inte förstod det..
Jag veeet att ingen tvingas att donera sitt barns blod, men huuur ska man kunna begära sen avnavling om man inte får någon upplysning om det, vare sig på mvc eller förlossningen??? Den enda information blivande föräldrar får om donationen är ju att det är helt ofarligt för både mamma och barn och att man gör en insats för sjuka människor, inget om att ens barn blir berövat upp till hälften av sitt blod och går miste om syreförsörjningen under de första kritiska minuterna i livet, eller att det är ökad blödningsrisk för mamman vid tidig avnavling, som alltså krävs vid donation.
Att jag gillar att skriva brev vet jag inte om jag kan hålla med om, men jag känner mitt ansvar som samhällsmedborgare och gör det ändå, eftersom folk som jobbar med sånt här och har betalt för det inte tar sitt ansvar och sköter det här. . Själv gör jag allt det här helt ideellt, eftersom jag vill att alla barn ska få en så bra start i livet som möjligt och slippa bli bestulna på sitt blod. .
Jag har skrivit måånga brev till Socialstyrelsen, liksom till Socialministern, men de få svar jag fått har varit rena Goodag Yxskaftsvaren., i synnerhet det från Göran Hägglund. Jag har lagt ut det tidigare, både på min blogg (se länkar i trådpresentationen) och här på FL. och om man rotar lite i vilka som dunkar varandra i ryggen i och runt Socialstyrelsen, så kan man verkligen bli konspiratorisk.
Jag blir lite glömsk ibland, så jag vet inte nu vad du menar med "brevet till Mölndal" ??