Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Polarnochpyret skrev 2009-11-30 11:20:45 följande:
    Som gravid med första barnet och en stundande förlossning runt hörnet så blir jag bara förbanna! Man går till Mvc för att kolla upp både mamma och bebis under graviditeten men inte en enda gång har vi fått förklarat det här med avnavling. Vi fick istället bara ett stort vitt kuvert med en broschyr angående avnavling men efter att ha läst detta så är det något som verkligen kommer att åka i soptunnan och sambon kommer få ha skrivet i pannan att bebis ska få en sen avnavling.Tack så mycket för informationen! :D
    Varsågod, jag blir så glad varje gång någon fattar vad det är jag försöker nå ut med
    Precis, man blir verkligen förbannat! Man tror ju så klart att man ska kunna lita på att man får all viktig information, både på mvc och förlossningen , men så smusslar de bakom ryggen på en för att de är ute efter ens barns blod {#lang_emotions_yell}

Det är i det där vita kuvertet  om donation som det står så här :

"Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Det här borde verkligen vara något för Uppdrag Granskning, Kalla Fakta eller liknande . Någon som vill hjälpa till med det? Det funkar inte om det bara är jag som gör det, eftersom detta är så osannolikt och de därför lätt kan tro att jag bara är en galen kärring som fått en fix idé.  
    Men ju fler galna kärringar, desto större chans att de höjer på ögonbrynen och börjar undersöka det här.
  • abuelita
    juluu skrev 2009-11-30 09:49:04 följande:
    Ok Då ska vi se till att ha det skrivet i pannan när vi kommer in så dom inte kan missa det Tack för ditt svar, och för dina informativa trådar!
    Varsågod Jag blir så glad när det jobb jag lägger ner på det här uppskattas,  och när det leder till att fler barn slipper bli bestulna på sitt blod.. 
    Och trevligt att höra  att du tycker mina trådar är informativa
  • abuelita
    Immer skrev 2009-11-30 20:04:41 följande:
    En stilla undran... hur sjuk blev småsyskonet sedan, som lämnade navelsträngsblod? Han/hon måste ju sedan ha blivit rejält sjuk själv, med din logik? Ganska elakt och oetiskt, eller fick han/hon sedan ett eget specialdesignat syskon?
    Jag  tycker  faktiskt att du går  över gränsen nu Gapari. 
  • abuelita
    relan skrev 2009-11-30 20:21:57 följande:
    Ja, det kan jag bekräfta. Jag var tydlig, likförbannat klampade dom (SU). Dokumentet för godkännande har jag inte ens sett (än mindre skrivit på).
    HUR kan de gå emot föräldrarnas vilja på det där sättet!!! {#lang_emotions_yell}
    Du skulle faktiskt kunna stämma dem. De har faktiskt inte rätt att göra så.

Hoppas ditt barn mådde bra vid födseln, för i så fall är det inte lika allvarligt. Men ändå. Fy 17!!!
    Jag känner inte till vad det är för dokument för godkännande. Vad är det?

F.ö. kan jag meddela att senaste numret av Vi Föräldrar Gravid har ett helt uppslag om  avnavling, med rubriken Allt fler väljer sen avnavling. Jag har precis nu läst den. Inte helt nöjd dock, bl.a står det att barnet kan få gulsot av sen avnavling, trots att det aldrig funnits några bevis för det, bara att det är vanligare att sent avnavlade får den naturliga och helt ofarliga nyföddhetsgulsoten, som vissa läkare t.o.m. anser är nyttig.
    Men på det stora hela är det ändå bra.  Så köp den vet ja!
  • abuelita
    Immer skrev 2009-12-01 00:01:36 följande:
    ..men det jag reagerade på i trådstarten och var anledningen till att jag skrev här är att det står att "forskarna vill åt det" (navelsträngsblod) och det är vilseledande. Det är behövande patienter som kan få det. Forskning bedrivs på celler som är endast 4-5 dygn gamla, sedan försvinner viktiga egenskaper.
     Så det var alltså att jag skrev "forskare" som gjorde att du började skriva konstiga saker här?  Vad kallas ni då, ni som sysslar med tranplantation av navelsträngsblod? Hade det inte varit bättre att du förklarat det på en gång, istället för att skriva en massa  kosntigt som vi vanliga männsikor, som inte forskar på råttembryon m.m. , begriper?   
  • abuelita
    Immer skrev 2009-12-01 00:20:56 följande:
    Rätt ska vara rätt!
    Vad kallas ni då? Är det inte bättre att  du berättar det istället för att man ska behöva gissa sig till det?
  • abuelita

Här kopierar jag det jag just skrev i tråden Sen avnavling - Barnets födslorätt:

Hmmm, undrar just varför det står  så luddigt om riktlinjer i artikeln i Vi Föräldrar Gravid ?  Kan det vara för att skydda de ansvariga läkarna på de sjukhus som inte följer riktlinjerna - Östra, Mölndal, SÄS och Länssjukhuset i Halmstad? 
    Det låter ju i artikeln som att det plötsligt inte är fråga om riktlinjer längre, utan om ”rekommendationer”  :

” Ingela Wiklund satt med i den arbetsgrupp som 2007 utsågs av Svensk  förening för perinatalmedicin i syfte att studera den senaste forskningen på området och komma med rekommendationer för när avnavling bör ske. Rapporten färdigställdes förra året och visade att tidig avnavling var praxis på de flesta förlossningskliniker, men rapportförfattarna ansåg att rutinerna borde ändras och nya riktlinjer utformas.
    -Det finns egentligen inga riktlinjer för någonting i svensk förlossningsvård i dag, säger Ingela Wiklund. Det är därför som det kan variera mellan olika sjukhus när man exempelvis blir igångsatt om man går över tiden och det är också därför  det varierar hur man gör  när det gäller avnavling”

Men på Barnmorskeförbundets hemsida  24 oktober 08 står det RIKTLINJER:

”NYA RIKTLINJER FÖR AVNAVLING
     Läkartidningen förhandspublicerar i dag nya riktlinjer omfattande rutiner för avnavling av nyfödda barn. Frågan har diskuterats i flera decennier och de rutiner som tillämpas varierar kraftigt mellan olika kliniker. Vid ett symposium anordnat av Svensk förening för perinatalmedicin hösten 2007 gjordes en kritisk genomlysning av evidensläget. Efter mötet fick en arbetsgrupp med representanter för barnmorskor, obstetriker och barnläkare uppdraget att utarbeta förslag till nationella riktlinjer. Rapportens innehåll har granskats av Barnmorskeförbundet, Svensk förening för obstetrik och gynekologi och neonatalsektionen av Svenska barnläkarföreningen och finns nu att läsa. ”
    http://www.barnmorskeforbundet.se/sv/nyheter/nyariktlinjeravnavling.html

Och så här skrev Rapport  18 oktober 08:

”NYA RIKTLINJER FÖR NAVELSTRÄNGAR
    Genom att man väntar några minuter med att klippa av navelsträngen kan nyfödda barn få tillgång till extra blod och viktiga stamceller. I nästa vecka presenteras nya riktlinjer.
    Den vanliga svenska rutinen är att klippa av navelsträngen direkt, för att undvika att barnet får för mycket blod, vilket kan leda till gulsot.
    Med nu pekar en grupp läkare och barnmorskor på fördelarna med det extra blodet. Förutom att barnet får bättre järnvärden får det tillgång till viktiga stamceller, som kan förebygga sjukdomar senare i livet.
    De första minutrarna efter förlossning fortsätter blodet
    att pulsera över till barnet. Det rör sig om ca en deciliter blod, vilket motsvarar 1-5 till 2 liter för en vuxen.”
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1282845&lid=puff_1282858&lpos=lasmer

Och riktlinjer, inte rekommendationer, var det även man pratade om  på  Rapports inslag från BB Stockholm 18/10-08, då Ingela Wiklund intervjuades . 

Tyvärr finns inte det inslaget kvar på Svt Play.  Inslagen sparas tydligen bara ett år. 

• abuelita
    Immer skrev 2009-12-01 15:48:51 följande:
    Påläst, kanske..?
    Tack för att du hjälper till att puffa fram tråden så att så många som möjligt får läsa det här, och därmed chans att avsäga sig både tidig avnavling och donation
  • abuelita
    Immer skrev 2009-12-01 16:03:16 följande:
    Ja, jag hjälper gärna till med lite av varje!
    Hygglo där! {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!