Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

isisisis skrev 2010-01-08 14:06:24 följande:
    Hej.Men jag tycker inte jag fick svar på min fråga De klipper ju navelsträngen först,och  tar undan barnet och SEDAN föder man ut moderkakan som sedan slängs?Vid vanliga födslar?Då får ju inte barnet i sig något extra i en halvtimme?
    Det där med en halvtimme, navelsträngen pulserar vanligtvis i 3-5 minuter, men ibland kan det pågå i en halvtimme, ja t.o.m. längre. Och det här verkar ha ett samband med hur lång tid barnet behöver på sig för att komma igång med lungandingen.

Själv skulle jag begära att de inte fick störa med någonting under minst en halvtimme, helst en timme, oavsett hur länge navelsträngen pulserar, eftersom det är så viktigt att bondingen får vara ostörd.
  • abuelita

Om det här barnet, som föddes  livlös efter en i sätesförlossning  och  med navelsträngen runt halsen,  hade fötts på sjukhus hade hon blivit avnavlad  meddetsamma.  Man vet man inte hur det hela hade slutat då, men förmodligen inte så bra. Men nu fick hon allt sitt  blod samtidigt som hon blev försörjd med syre från navelsträngen, och andades helt själv efter drygt en minut. Hon  klarade sig helt utan några men (barnmorskan är min Facebookvän).
    Tyvärr tog bilderna i pappans kamera slut efter en minut, så att vi inte får se när hon fått tillbaks sin rosa färg,  men på sista bilden ser man ändå att färgen börjar komma i ansiktet.
    http://www.homebirth.net.au/2008/04/resuscitation-of-newborn.html

• abuelita
    browniieee skrev 2010-01-09 17:28:25 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men menar ni att de tar ens moderkaka och navelsträngen för att göra forskningar på dessa utan att man ens gett tillstånd?
    Nej man måste ge sitt tillstånd först. Men alla barn på sjukhusen nära Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska navlas av meddetsamma och blir av med allt sitt moderkaksblod (30-50% av barnets totala blodvolym) och syresupporten från navelsträngen, liksom de viktiga stamcellerna i detta blod, som ska skydda barnet mot sjukdomar under livet. 
    Anledningen till att även de barn vars blod inte ska doneras blir behandlade på samma sätt som donationsbarnen är förstås för att föräldrarna annars skulle börja undra varför deras barn blir behandlat annorlunda, och börja lägga ihop 2 och 2, och då inte gå med på donation.  Och det är förstås därför som varken mvc eller förlossningen upplyser om att man enligt Hälso- och sjukvårdslagen har rätt att begära sen avnavling även om inte sjukhuset har det som praxis.
    Jag kan åtminstone inte se någon annan anledning till att  dessa sjukhus inte följer svenska riktlinjer för avnavling, liksom WHOs och IFOGs rekommendationer.
  • abuelita
    browniieee skrev 2010-01-09 17:50:29 följande:
    Hmm ja det är konstigt att alla inte följer samma regler...Så om jag förstått detta rätt så är min moderkaka o navelsträngen förvarad någonstans? Eller är det något jag ska be om själv?
    Har du skrivit på papper om att du går med på donation av dittbarns blod? I så fall blev moderkaka och navelsträng omhändertaget av Nationella biobanken på Sahgrenska.

F.ö. så tillhör varken moderkakan, blodet i denna,   eller navelsträngen dig, utan ditt barn . Enligt DNA är det här delar av barnets kropp. 

Om du är gravid nu så rekommenderar jag att du läser på ordentigt här. Först och främst  i trådpresentationen och inlägg nr 1.
  • abuelita
    browniieee skrev 2010-01-09 19:00:02 följande:
    Nu har jag läst inlägg nr 1 och blir inte så mkt klokare...Förlossningen tar alltså ett pH prov från navelsträngen för att ha ryggen fri ifall det är så att något händer bebisen i framtiden. Detta är då för att "bevisa" att barnet var friskt vid födseln och att kommande problem inte är deras fel osv..?Sedan skriver du att du inte skulle vilja ta detta test ifall d var ditt beslut men som jag vet blir man ju inte ens tillfrågad? för jag fick inte reda på det för 3 år sedan i alla fall och än så länge har ingen sagt något trots att jag är i v 29+0 imorgon.Jag bor i Göteborg, födde på Mölndals sjukhus förra gången och kommer göra det denna gång igen.... TS. du får gärna förklara lite mer utförligt för tröga mig
    Jag ringe Mölndals förlossning i somras och frågade varför varken mvc eller förlossningen  informerar blivande föräldrar om att de  har rätt att välja sen avnavling, och fick då till svar att det inte behövs eftersom de ändå får lära sig det på internet (!?!?).

Tyvärr kan jag nog inte föräklara mer tydligt än jag redan gjort.
     Hoppas någon annan kan göra det.

Och sen vill jag tala om här att jag gör detta för att jag bryr mig om "andras ungar". Jag har kämpat dag och natt med den här frågan ända sedan jag närvarade vid mitt barnbarns födelse i april 07 och då nätt och jämt lyckade få barnmorskan att låta bli navlesträngen.
    Och det var faktiskt jag som lycklades driva igenom att Sverige nu har riktlinjer för avnavling, vilka presenterades i oktober 08, men som alla sjukhus tyvärr inte följer.

Jag gör det här helt ideelt,  för era barns skull, men just nu känner jag mig  faktiskt lite trött  på det här.   Framför allt orkar jag inte argumentera med blodbanksagenter , som Vitulina är.
  • abuelita
    browniieee skrev 2010-01-09 19:57:25 följande:
    jo jag läste det i inlägg nr 1, att du gjort det samtalet alltså... Men med sen avnavling menar du när barnet är fött eller i slutet av graviditeten då?Du försöker alltså fighta för att vi ska få göra det senare och inte tidigare i graviditeten pga risken som påstås finnas? Varför är det så fel att göra en altruistisk gärning då ifall man kan hjälpa någon i behov? bara en undran..
    jag börjar tro att du försöker driva med mig. Trist i så fall.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-09 20:06:34 följande:
    Agent47, det är jag. Står på barnens sida. Särskilt de som blir sjuka och behöver hjälp för att få ett liv över huvud taget. Känslan när man lämnar barnkliniken efter en transplantation och vet att man har varit en visserligen väldigt liten del, men likväl en del i vägen till att ge ett litet barn en chans till ett liv, den är fantastisk! Jag vet hur stor nytta biobanker runt om i världen gör. Därför vill jag förhindra att det sprids falsk information om dem. Precis som du vill framföra hur bra du tycker det är med sen avnavling. Svårare än så är det inte.
    Egentligen har jag varken tid eller lust nu att svara på korkade kommentarer, men kunde nu ändå inte låta bli.
    Vill nämligen påminna  om David Hutchons syn på det här med blodbankning, alltså den obstetriker som för några år sedan införde HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England, för att förebygga förlossningsskador :

"Slutligen vet vi att navelsträngsblod innehåller ett stort antal stamceller som snabbt kan reparera eventuella skador. Detta är anledningen till att studien i Dukes, North Carolina behandlar barn med HIE med egna stamceller som samlats in tidigare, efter omedelbar avnavling. Om barnen hade fått behålla dessa stamceller och fått allt sitt blod från moderkakan vid födseln så skulle de aldrig ha utvecklat HIE . " (jag har översatt)   Är det någon som är på barnens sida så är det han!!

Och TACK SchumiFerrari för att du håller ställningarna!!!

Och till Gaspari vill jag bara säga: Kul, verkligen jättekul, att byta namn så där, och  skoja till det!
  • abuelita
    Immer skrev 2010-01-09 22:41:23 följande:
    Öh, vad heter jag nuförtiden?
    Jag visste väl att du var med, din lille rackare
  • abuelita
    browniieee skrev 2010-01-09 22:50:32 följande:
    Antar att det är mina frågor som är "att svara på korkade kommentarer"...?Suck.. hur ska du kunna förmedla det du vet till folk ifall man inte får fråga?
    Det var den andra blodbanksagenten jag vände mig till.. Alltså inte Gaspari, utan Vitulina.
  • abuelita
    rednose skrev 2010-01-09 18:40:08 följande:
    Om det skulle vara skadligt för barnet, eller bara potentiellt skadligt för barnet, så borde det väl inte vara praxis? Eller? Verkar lite långsökt att de skulle med flit ta ifrån nyfödda människor nånting som kan vara dem livnödvändigt längre fram eller? Om nu så många barn blivit tidigt avnavlade i Göteborgsområdet och det var ett problem, så skulle det väl knappast få fortgå? Skulle vilja ha lite konkreta exempel på VARFÖR jag ska begära sen avnavling vid vår förlossning?
     Jag tycker verkligen inte heller det här borde vara praxis på något sjukhus, i synnerhet som  svenska riktlinjer säger något helt annat, liksom WHO och IFOG.

Jag hänvisar dig till artikeln i Läkartidningen (se länk i trådpresentationen), till   avnavlinsstudien i Halmstad, vars rapport  jag lag ut på någon av de senaste sidorna här, till det övriga i trådpresentationen  , i inlägg nr 1, och i övriga inlägg här, och i mina andra trådar på FL (bara att söka på Sen avnavling - Barnets födslorätt), till alla länkar i mina grupper om avnavling på Facebook:  Sen avnavling Barnets födslorätt och  Leaving A Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping) .

Jag orkar tyvärr varken förklara eller  leta rätt på länkar nu,  så  om du verkligen är ärligt intresserad av att få svar på dina frågor kanske du orkar söka själv?
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!