Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

World News. Manila Filippinerna  25 november 2009 - Läkare introducerar  ny metod att ta hand om nyfödda, vilket skulle kunna få ner barnadödligheten till hälften. Man har upptäckt att nuvarande praxis för hantering av nyfödda, såsom tidig avnavling och att tvätta barnet direkt efter födseln, faktiskt bidrar till såväl sjukdomar som den höga barnadödligheten.

http://newsinfo.inquirer.net/breakingnews/nation/view/20091125-238231/Newborn-care-key-to-babys-survivalDoH

• abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 21:15:52 följande:
    Va? Nej men usch, skruvar in den. Det låter ju väldigt smärtsamt! =(
    Monty Python-gänget har tydligen inte så höga tankar om förlossningsvården.
     De har snappat upp ett och annat,  skalpelektroden t.ex. , som de har med i den här sketchen  

">

• abuelita
    Vitulina skrev 2010-01-23 16:39:34 följande:
    Så du anklagar alltså Socialstyrelsen, en av Sveriges ledande ledande barnläkare samt förlossningen i Göteborg för att alla kollektivt lida av Mynchhausen by Proxy?!?! Hjälp! I mina ögon blev du just riktigt läskig! Inte om livet hängde på det skulle jag släppa dig i närheten av mig eller min familj! Jag lämnar den här tråden. Du är ändå inte mottaglig för några andra åsikter än de som stämmer överens med dina egna. Det är inte värt att lägga tid på!
    Endast personer som trots att de känner till att tidig avnavling är skadligt  uppmanar föräldrar att donera sina barns blod,  samtidigt  som de undanhåller information  om vad avnavlingsstudier kommit fram till och att både WHO, IFOG och svenska riktlinjer rekommenderar sen avnavling samt att man enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att välja sen avnavling på de sjukhus som inte följer rekommendationerna, bör ta åt sig..
    Om dina chefer har sagt till dig att det inte är farligt så är det klart att du tror mer på dem än  på den information  jag länkar till här.  Så om du alltså inte tror att tidig avnavling är skadligt behöver du  ju inte alls ta åt dig.

Chefen för Nationella biobanken borde däremot känna till det här, liksom både de ansvariga på Socialstyrelsen och Socialministern. Jag har nämligen skickat massor av länkar till dem om forskning som visar att tidig avnavling är skadigt.
    När jag  informerade socialministern om det här berättade jag samtidigt att det ännu inte är känt bland förlossnings- och neonatalpersonal att barn kan få skador av tidig avnavling och bad honom därför följa upp det här.  Men han svarade lika korkat som de övriga jag fick svar från, inklusive chefen för biobanken.
    Som   du kanske redan läst så svarade socialministern så här :

"Det har kommit till min kännedom att det inte har inkommit några ärenden till Socialstyrelsen om att förtidig avnavling har skadat patienter eller utgör någon patientsäkerhetsrisk. Om fall inkommer tar Socialstyrelsen då ställning till om och hur detta ska utredas, och vilka åtgärder som i så fall behöver vidtas.”

Nej det är klart, för HUR ska det kunna komma in ärenden om det när ingen vet att det är just tidig avnavling  som har skadat dem???

Och chefen för biobanken svarade i mail till mig  att sen avnavling kan orsaka både polycytemi och behandlingskrävande gulsot.  Trots att det aldrig funnits några studier som visat på det!!, utan istället tvärt om .

Är det den här personen du menar  är Sveriges ledande  barnläkare:  ”projektledare för  nationella biobanken ,  tillika professor i pediatrik , ordförande i Socialstyrelsens expertgrupp för sällsynta sjukdomar,  professor i pediatrisk immunologi vid Drottning Silvias barnsjukhus, forskning om barn med immunbristsjukdomar och reumatiska sjukdomar, medlem EU:s Task Force Rare Disorders”  , alltså han som uppmanar blivande föräldrar att donera sina barns blod och skriver i informationen till dem att det inte finns några risker för varken mor eller barn eftersom  moderkakan och navelsträngen inte har någon funktion efter födseln?
  • abuelita

Eftersom jag på så många ställen nu läst att det finns ett samband mellan tidig avnavling och ADHD, trots att det inte anses som en hjärnskada,  ägnade jag mig åt att googla på ADHD  i går (använder förstås alltid den regnskogsräddande sökmotorn Ecosia http://www.ecosia.org/  )

Först hittade jag uppgifter om att personer med ADHD har ett lägre flöde av signalämnet dopamin i  hjärnan, och även att man med hjälp av studier på enäggstvillingar  kommit fram till att ADHD är ärftligt. 

Vidare hittade jag  att Parkinson-patienter saknar  dopaminproducerande celler,  att dessa celler bl.a. finns i navelsträngsblod (alltså det blod som blir kvar i navelsträng och moderkaka vid tidig avnavling )  och att Parkinsonpatienter  kan behandlas med stamceller, från bl.a. navelsträngsblod.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att om man har ärftliga anlag för ADHD så skulle riskerna  för  att man får det minska om man  slipper berövas sitt moderkaksblod (alltså innehållande bl.a. dopaminproducerande celler) . Låter väl inte helt otroligt? 
    Så om ett tvillingpar med ärftliga anlag för ADHD blir tidigt avnavlade (vilket i princip alla tvillingar hittills har blivit)  och därmed går miste om de dopaminproducerande cellerna i sitt moderkaksblod  borde ju risken öka för  att båda två  får ADHD.  Förstår ni hur jag tänker?

Här är lite av det jag hittade:

”Länge har forskarna misstänkt att personer med adhd har en obalans i hjärnan av signalämnet dopamin. Nu kan den amerikanska forskaren Nora D Volkow för första gången i en studie på människor visa att personer med adhd har ett lägre flöde av signalämnet dopamin i två områden i mitten av hjärnan. ”
     http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fynd-loser-gatan-adhd-1.948284 ,

"Low Dopamine Implicated in ADHD Attention Symptoms". 
     "Brain scans of unmedicated adults with ADHD showed lower dopamine receptor levels in the midbrain (P=0.01) and accumbens (P=0.004) -- key regions in the dopamine reward pathway -- than in controls "
    http://www.medpagetoday.com/Pediatrics/ADHD-ADD/15872

"Cord Blood and Parkinson’s Disease
    In addition, cord blood stem cell research has found that stem cells derived from human umbilical cords are effective in both the onset prevention and treatment of Parkinson’s disease. Cord blood has also been known to be effective in the treatment of a variety of other diseases.
    http://www.wdxcyber.com/stem-cells/parkinson_disease.html

Så kanske även personer med ADHD skulle kunna behandlas med stamceller? Och  att det rent av skulle kunna förebyggas med hjälp av sen avnavling?

• abuelita

Intressant inlägg i en ADHD-tråd (angående det jag skrev om i förra inlägget):

"Det med dopaminet är intressant och ännu intressantare med sambandet om tidig avnavling. Min pojk är född med akut snitt 2002 på östra. Jag antar att han navlades av tidigt och han hade dessutom sviktande fosterljud och hotande syrebrist, det var därför de snittade.
    Han har väldigt grav ADHD och kan inte fungera alls utan medicin. Centralstimulantia han äter stimulerar dopaminproduktionen, det är ju därför den ger effekt. Intressant att läsa om dopaminceller i navelsträngsblod."

Då har läkarna alltså förstått att  ADHD-barn saknar dopaminproducerande celler, och borde  därmed  sätta det i samband med tidig avnavling, åtminstone där på Östra eftersom  Nationella biobanken för navelsträngsblod ligger där. Biobanken borde ju ha koll på att det finns dopaminproducerande celler i navelsträngsblod och att ADHD-barn lider brist på det, och därmed förstå att de nyfödda behöver sitt blod själva istället för att uppmana föräldrar att donera det  och samtidigt undahålla  information om att de har rätt att välja sen avnavling.  

På flera ADHD-sidor står det också att ADHD-barn brukar ha dåliga blodvärden, vilket alltså skulle kunna tyda på att de blivit tidigt avnavlade.

Så det här inlägget i ADHD-tråden var också intressant:

" Så intressant att läsa det ni skriver om lågt Hb och ADHD. Jag har fyra barn två av dem är utredda och har ADHD, Asperger och Tourettes, just de två är de som har haft problem med lågt Hb som har varit svårt att få upp ".

• abuelita

Ett mycket intressant eLetter i Pediatrics, av italienaren Fabrizio Strata. Jag har här kopierat ett par stycken ur texten som borde vara intressanta för den här tråden:

Is there a link between increased ASD prevalence and immediate umbilical cord clamping?  (ICC står för Immediate Cord Clamping, alltså omedelbar klampning av navelsträngen, och ASD  för Autism Spectra Disorders)

"Finally, the “harvesting” of blood cells (early ‘90s), and more recently also stem cells, for medical purposes put a greater pressure for a hurried clamping of the cord. ICC has never been introduced as a recommendation in the “guidelines for labor”

"In conclusion, the possibility that ICC contributes to the large increase in ASD prevalence observed, and since both the Cochrane report [35] and the Royal College of Obstetricians and Gynecologists [36] have recommended to delay the clamping of the cord in order to prevent possible detrimental effects due to ICC, it is highly desirable that ICC could be stopped as soon as possible. It might represent a preventive “therapy” for ASD at zero cost." 

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/eletters/peds.2009-1522v1#top

• abuelita

Kan någon  begripa varför tidig avnavling fortfarande praktiseras  inom modern förlossningsvård  trots att det varit känt så länge att det är skadligt?   Här hittade jag en artikel i TIME från 1963, som tar upp ”respiratory distress syndrome” (andningssvårigheter)  och att en grupp barnläkare på University of California kommit fram till att  främsta orsaken till det  är för tidig avnavling.
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,830142,00.html

Och så här skrev Charles Darwins farfar:

“ Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child.” Erasmus Darwin, Zoonomia, 1801 .

och Charles White:

"The common method of tying and cutting the navel string in the instant
    the child is born, is likewise one of those errors in practice that has
    nothing to plead in its favor but custom.  Can it possibly be supposed
    that this important event, this great change which takes place in the lungs,
    the heart, and the liver, from the state of a foetus, kept alive by the
    umbilical cord, to that state when life cannot be carried on without
    respiration, whereby the lungs must be fully expanded with air, and the
    whole mass of blood instead of one fourth part be circulated through
    them, the ductus venosus, foramen ovale, ductus arteriosus, and the
    umbilical arteries and vein must all be closed, and the mode of circulation
    in the principal vessels entirely altered - Is it possible that this wonderful
    alteration in the human machine should be properly brought about in one
    instant of time, and at the will of a by-stander?"  – Charles White 1773.

och Aristoteles:

"Frequently the child appears to be born dead, when it is feeble and when, before the tying of the cord, a flux of blood occurs into the cord and adjacent parts. Some nurses who have already acquired skill squeeze (the blood) back out of the cord (into the child’s body) and at once the baby, who had previously been as if drained of blood, comes to life again".  Greek philosopher   Aristotle, (384 BC – 322 BC)

Såg förresten "en av Sveriges ledande barnläkare"  på tv idag,  alltså han som skriver så här i informationen som delas ut till blivande mammor i Göteborg:

" Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn...."

• abuelita

Inlägg 61  i den här tråden är verkligen mycket intressant:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-6.html

”Abuelita: Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ”

• abuelita

Hittade en bra artikel på engelska,  som belyser det oetiska med insamling och donation av navelsträngsblod på ett så klart  och tydligt sätt att jag tror de flesta nog kan förstå att man inte får göra så här mot nyfödda  ..

Min egen översättning av slutklämmen:

"Är stamceller, som navelsträngsblod är så rikt på, faktiskt avgörande för  att skapa en riktigt bra grund för en persons hälsa från födelsen till döden?"

Med andra ord, ”Innebär insamling av navelsträngsblod att man offrar James för att bota John?”

Omedelbar  avnavling bör kallas "oetiskt tidig avnavling". Sen avnavling borde döpas om till "normal" eller "lämplig avnavling".

http://www.beyondconformity.co.nz/_bpost_1598/The_ethics_of_Cord_clamping_and_stem_cell_collection

• abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 02:48:18 följande:
    En liten, liten tanke, så här mitt i natten...känner du till teratom (groddcellstumörer)och deras uppkomstmekanism? Dvs stamcell gone really bad? Det finns bilder på nätet- inget för känsliga personer.Allt är inte svart eller vitt ens hos stamcellerna.
    Gaspari, du och jag har visst snöat in på var sin grej; Du har snöat in på stamceller och jag har snöat in på att man inte får sno blod från barn, blod som innehåller bl.a. stamceller.  {#lang_emotions_death} (ska föreställa en insnöad snögubbe)
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!