Vitulina skrev 2010-01-23 16:39:34 följande:
Så du anklagar alltså Socialstyrelsen, en av Sveriges ledande ledande barnläkare samt förlossningen i Göteborg för att alla kollektivt lida av Mynchhausen by Proxy?!?! Hjälp! I mina ögon blev du just riktigt läskig! Inte om livet hängde på det skulle jag släppa dig i närheten av mig eller min familj! Jag lämnar den här tråden. Du är ändå inte mottaglig för några andra åsikter än de som stämmer överens med dina egna. Det är inte värt att lägga tid på!
Endast personer som trots att de känner till att tidig avnavling är skadligt uppmanar föräldrar att donera sina barns blod, samtidigt som de undanhåller information om vad avnavlingsstudier kommit fram till och att både WHO, IFOG och svenska riktlinjer rekommenderar sen avnavling samt att man enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att välja sen avnavling på de sjukhus som inte följer rekommendationerna, bör ta åt sig..
Om dina chefer har sagt till dig att det inte är farligt så är det klart att du tror mer på dem än på den information jag länkar till här. Så om du alltså inte tror att tidig avnavling är skadligt behöver du ju inte alls ta åt dig.
Chefen för Nationella biobanken borde däremot känna till det här, liksom både de ansvariga på Socialstyrelsen och Socialministern. Jag har nämligen skickat massor av länkar till dem om forskning som visar att tidig avnavling är skadigt.
När jag informerade socialministern om det här berättade jag samtidigt att det ännu inte är känt bland förlossnings- och neonatalpersonal att barn kan få skador av tidig avnavling och bad honom därför följa upp det här. Men han svarade lika korkat som de övriga jag fick svar från, inklusive chefen för biobanken.
Som du kanske redan läst så svarade socialministern så här :
"Det har kommit till min kännedom att det inte har inkommit några ärenden till Socialstyrelsen om att förtidig avnavling har skadat patienter eller utgör någon patientsäkerhetsrisk. Om fall inkommer tar Socialstyrelsen då ställning till om och hur detta ska utredas, och vilka åtgärder som i så fall behöver vidtas.”
Nej det är klart, för HUR ska det kunna komma in ärenden om det när ingen vet att det är just tidig avnavling som har skadat dem???
Och chefen för biobanken svarade i mail till mig att sen avnavling kan orsaka både polycytemi och behandlingskrävande gulsot. Trots att det aldrig funnits några studier som visat på det!!, utan istället tvärt om .
Är det den här personen du menar är Sveriges ledande barnläkare: ”projektledare för nationella biobanken , tillika professor i pediatrik , ordförande i Socialstyrelsens expertgrupp för sällsynta sjukdomar, professor i pediatrisk immunologi vid Drottning Silvias barnsjukhus, forskning om barn med immunbristsjukdomar och reumatiska sjukdomar, medlem EU:s Task Force Rare Disorders” , alltså han som uppmanar blivande föräldrar att donera sina barns blod och skriver i informationen till dem att det inte finns några risker för varken mor eller barn eftersom moderkakan och navelsträngen inte har någon funktion efter födseln?