Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Immer skrev 2010-02-23 10:51:24 följande:
    Jag känner snarare att jag lever i verkligheten, så som den faktiskt ser ut! Är isf insnöad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det är bra det Gaspari, att du lever i verkligheten 

Själv känner jag mig lika verklighetsfrånvänd, flummig och  insnöad som den  här pappan  som kommenterade artikeln  jag länkade till i inlägg 299. Jag la nämligen även ut den  i Facebookgruppen Leaving a Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping ) http://www.facebook.com/delayedcordclamping  

Här har jag fritt översatt hans  kommentar:
    ”Vi borde fråga oss varför vi  över huvud taget navlar av?! Det finns inga medicinska skäl att göra det.  Avnavling av människobarn uppfanns först i slutet av 1700-talet när det blev vanligt med manliga förlossningsläkare , som tog ifrån mödrarna kontrollen över sitt  barnafödande .
    Anledningen till att avnavling uppfanns?  Jo, för att spara på det dyra sänglinnet  naturligtvis  (det här tror jag dock inte stämmer riktigt, utan  det var nog klampning som uppfanns då, eller rättare sagt avsnörning av navelsträngen. Tidigare hade barnmorskorna klippt den utan att först snöra av, och  det var då som sänglinnet blev nersölat av blod)
    Med en Lotus-födelse tillåts barnet  att ”släppa taget”  om moderkakan i sin egen takt, vanligtvis tre till fem dagar,  och  barnet får  då  tillgång till alla de fördelar som en fullständig placentatransfusion ger.
    Kanske finns det en anledning till varför vi  får de sjukdomar som kräver stamcellsforskning?  Tänk om alla människor hade fått sin fulla dos av järnrikt blod och tillgång till de egna stamcellerna när man som mest behöver dem,  nämligen vid FÖDSELN ... ”

• abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 14:30:30 följande:
    Snälla du, ett för högt serum-järnvärde är en riskfaktor för cancer i sig...etc...!
    Sedär,  man kan inte lita på  Moder Natur !!  Hon är tydligen en riktig luring.   {#lang_emotions_undecided}
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 15:03:48 följande:
    Ibland producerar hon en vit flugsvamp mitt i vårt paradis... ekologiskt "odlad", men ändock..
    Ja hon är verkligen en riktig klåpare Moder natur. Bara det att hon missat att uppfinna automatisk klamping av människobarns navelsträngar. I så fall skulle de ju skulle slippa få i sig det där blodet som blir så giftigt i födelseögonblicket, men som var helt ofarligt under hela graviditeten,  och som orsakar både cancer, gulsot , polycytemi och jag vet inte vad, och dessutom innehåller alldeles för lite K-vitamin så att alla människobarn därför måste få en injektion av det när de föds.  Och det konstiga är att det trots evolutionen har blivit så här med nutidens barn, men inte var så förr innan barn började födas på sjukhus.  Men det konstigaste är nog ändå att moderkaksblodet både innehåller rätt mängd K-vitamin och  är helt ofarligt för alla övriga däggdjursungar.
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 15:59:17 följande:
    Kolla gärna statistiken för perinatal mortalitet samt kvinnor som dog i barnsäng i Sverige på den tiden man födde endast med naturliga krafter och Guds försyn. Numer har Sverige mycket låga siffror i den internationella statistiken, men det är kanske endast helt slumpmässigt?!
    Vi har låga siffror på barnadödlighet men sedan avnavlingen blev så här extremt tidig som den är nu har antalet fall av autism, adhd, cp m.m. ökat lavinarta, liksom i övriga länder med lika tidig avnavling.

Laura Shanley förklarar på den här videon varför kvinnor och barn dog i barnsäng förr 
    ">

• abuelita
    feelings skrev 2010-02-23 15:50:41 följande:
    Ingen av mina barn tog skada av det och vi kommer göra likadant denna gång...
    Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod, och inte mammans,  som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ, framför allt inte barns. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn.

Grundkrav för att bli blodgivare
    •   18-60 år
    •   Frisk
    •   Väga minst 50 kilo
    •   Giltig identitetshandling »
    •   Förstå och tala svenska
    •   Svenskt personnummer
     Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym
      (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling!!!).
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 16:43:15 följande:
    Ska passa på att hälsa till dej från vår yngste son, som fick en navelsträngskomplikation under förlossningen: han meddelar att han är jätteglad att duktiga barnläkare tog hand om honom direkt efter framfödandet, och att han mår alldeles alldeles förträffligt !!!(trots snabb avnavling) 
    Och jag ska be att få hälsa från min dotterson som fick navelsträngen söndersliten av en förlossningsläkare i samband med hinnsprängning.  Tack vare att jag var med och larmade när jag såg att min dotter började blöda  var hon inne på operation bara några minuter senare redo att katastrofsnittas. Men hade  inte barnet fått omedelbar blodtransfusion (vilket alla tidigt avnavlade barn borde få)   vete 17 hur det hade gått.  Han är nu tack och lov en ovanligt intelligent och cool kille (fyller snart 9).
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 18:00:43 följande:
    Fenomenet hinnfäste är inget nytt under solen -en malör av Moder Natur, då navelsträngen inte är rätt anlagd. När sådana hinnor brister blöder det, och då är det verkligen en fördel att inte sitta ute i buschen någonstans, utan att ha förlossningspersonal runt sej...
    Nu var det så att det här aldrig hade hänt om inte den där klantiga läkaren hade gjort hinnsprängning (vilket f.ö. inte ens var befogat).

Men nu  håller vi på att komma ifrån ämnet. Jag hade nämligen tänkt fråga dig vad
    "Syringe method" är för något och om den tillämpas i Sverige. Låter vekligen intressant. Har inte googlat på det än, men läste det här inlägget i samma tråd som jag länkade till i inlägg 303:

"I have done syringe method cord blood collection several times now. Always after the placenta delivers and the cord has stopped pulsing. We get more stem cells than with immediate cord clamping and using the bag method. Despite the smaller volume of blood collected using the syringe method as described above."
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 18:33:20 följande:
    Givetvis hade det blött ordentligt även om hinnorna brustit spontant. (En normal navelsträng kan man inte dra av. Det vet alla pappor som har fått klippa, om inte annat..)
    Läkaren slet loss den från moderkakan.  Ingen på förlossningen där på SÖS kunde förklara hur det kunde gått till, annat än att det måste varit  en missbildning i navelsträngsfästet.

Men så här förklarade en barnmorska här på FL nyligen för mig :

"man måste känna efter så att man inte känner navelsträngen när man tar hål på hinnorna. Man känner med fingret först, så man inte känner några pulserande kärl.
    Ibland kan det dock uppstå en blödning ändå, för det händer (men väldigt sällan) att man har kärl i fosterhinnorna, och då kan ett sådant gå sönder när man tar hål på hinnorna, eller när de går sönder spontant. "

Ska jag börja googla på syringe method, eller tänker du berätta vad det är och om  det görs i  Sverige?
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-23 23:46:54 följande:
    Missbildningen vid hinnfäste består i att navelsträngen utgår från fosterhinnorna, inte från moderkakan (incidens på 1 av 1000 graviditeter) och det är givetvis ett farligt tillstånd , eftersom det då finns kraftiga kärl i hinnorna och att hinnorna kommer att brista under förlossningen. Sitter navelsträngsfästet högt upp kan det vara helt omöjligt att känna några kärl i hinnorna, så är det bara. Självfallet en mycket, mycket obehaglig upplevelse och riskabelt för alla inblandade, men naruren är inte perfekt.
    Visst förekommer missbildningar och annat som kan komplicera förlossningar , men jag har väldigt svårt att tro att Moder natur skulle ha gjort en sån dundertabbe att en helt art  inte kan föda sina ungar utan medicinska  interventioner.   Alltså att  alla människobarn  skulle vara tvungna att navlas av meddetsamma  de föds eftersom deras moderkaksblod plötsligt blivit giftigt för dem då (men fortfarande prima vara för blodbanken).

Oavsett om det var en missbildning eller ej  som gjorde att mitt barnbarns navelsträng gick sönder så var det viktigt att han fick omedelbar blodtransfusion  (tyvärr inte sitt moderksblod dock, utan blod från en vuxen donator) eftersom det behövs blodvolym för att lungorna ska kunna ta upp syre och det behövs röda blodkroppar för att syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ.
     Pigga och fullgångna barn klarar bättre än medtagna barn och prematurer att utsättas för kraftig blodförlust (men de går ändå miste om de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet som ska skydda dem mot sjukdomar under livet).

Mitt barnbarn  föddes 4 veckor för tidigt och hade därför säkerligen inte klarat sig  så bra som han nu gjorde  om han inte hade fått omedelbar  blodtransfusion.
    Jag påminner om det här stycket som jag översatt ur denna artikel http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21267955  ( detta handlar om barn som föds medtagna), som jag lagt ut tidigare här i tråden :

”Förlust av detta blod initierar en inflammatorisk reaktion som leder till kramper, hypoxisk-ischemisk encefalopati (HIE) och hjärnskador eller dödsfall.
    Djurstudier har visat att när humana stamceller från navelsträngsblod injiceras i buken på en råtta med inducerad hjärnskada, kan råttans hjärna skyddas från att utveckla bestående skador.
    För att förhindra skador på nyfödda barn måste barnet få sin hela blodvolym och de stamceller som går förlorade vid tidig avnavling.”

Här kommer fortsättningen på min översättning ur denna artikel:

Rekommenderade åtgärder för forskning är:
    (1) återupplivning med intakt navelsträng mellan mammans ben , eller (2) mjölkning av navelsträngen innan klampning, eller (3) transfusion av barnets eget moderkaksblod efter förlossningen, eller (4) snar transfusion av O negativt blod efter födseln, innan kramper har infunnit sig. ”
  • abuelita
    Immer skrev 2010-02-24 11:52:44 följande:
    Skönt att ditt barnbarn mår bra!!Direkt avgörande för detta var att han föddes på ett sjukhus. En oassisterad förlossning med vasa previa slutar inte väl.
    Ja det var verkligen skönt att han fick omedelbar blodtransfusion så att han klarade sig så bra som han gjorde.  Men jag förstår inte varför du styr in diskussionen på oassisterad förlossning vs sjukhusförlossning. Kanske för att du själv jobbar på  förlossningen  där i Göteborg?  Inte många som har så bra koll på vasa previa som du.  Åtminstone ingen som jobbade på SÖS när mitt barnbarn föddes där.

Och jag tycker det är konstigt att du, trots att du snöat in på stamceller, undviker att svara på vad det här är för något och om det används i Sverige: 

"I have done syringe method cord blood collection several times now. Always after the placenta delivers and the cord has stopped pulsing. We get more stem cells than with immediate cord clamping and using the bag method. Despite the smaller volume of blood collected using the syringe method as described above."

Om jag förstått det här rätt skulle det alltså innebära att man kan ta tillvara stamceller utan att beröva barnet på  det blod och stamceller som det behöver själv.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!