• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:00:43 följande:
    Pappan till mina barn vägrar att han barnen varannan helg.
    menar varannan vecka
  • Anonym (båda behövs!)
    Anonym skrev 2009-11-13 13:53:10 följande:
    Mamman är ändå mamman och i de flesta fall kan pappan se sig om i stjärnorna för att försöka ta ett barn ifrån sin mamma
    Är du for real? Japp, mamman är mamman. Vad vill du ha sagt med det?

Och varför skriver du som om pappan vill ta barnet ifrån dess mamma? Det har han vad jag kan se inte andats en stavelse om. Vad han verkar vilja är väl att det även i fortsättningen ska vara möjligt för barnet att ha en nära relation till båda sina föräldrar. Tycker du att det är något negativt?
  • Anonym

Anonym (båda behövs!) skrev 2009-11-13 14:01:04 följande:

Är du for real? Japp, mamman är mamman. Vad vill du ha sagt med det? Och varför skriver du som om pappan vill ta barnet ifrån dess mamma? Det har han vad jag kan se inte andats en stavelse om. Vad han verkar vilja är väl att det även i fortsättningen ska vara möjligt för barnet att ha en nära relation till båda sina föräldrar. Tycker du att det är något negativt?
    Ja det är negativt om han försöker hindra henne från att gå vidare med sitt liv
  • Johanna 87

anonym #63 - vad skulle du tycka om du var i ts situation, om din partner ville ta eran bäbis och flytta 10mil bort och bara ville att du skulle få ha barnet varannan helg, skulle det vara okey då?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 14:01:44 följande:
    hoppas du inte är sann! Ibland undrar man vad folk tänker med... eller så är de kanske bara egoistiska?
  • Anonym

Man är ju för sjutton två om att få barn?

• Anonym (båda behövs!)
    Anonym skrev 2009-11-13 14:01:44 följande:
    Det var inte det jag pratade om, jag syftade väldigt tydligt på möjligheten att ha en nära relation med båda föräldrarna. För det krävs att man träffas ofta, och delar vardagen i någon utsträckning i all fall. Det är svårt med10 mil emellan de två hemmen. Det är du som försöker vrida frågan till att handla om att mamman måste få gå vidare i sitt liv. Men visst, jag tar gärna den diskussionen också:

Så du tycker att hon måste flytta 10 mil bort för att gå vidare med sitt liv? Det är inte rimligare att hennes nye man flyttar dit där hennes barn och hon bor idag?

Och dessutom: när man skaffar barn tar man på sig ett ca 20-årigt ansvar och man har inte samma frihet som innan att göra de val man vill. Man måste prioritera barnets bästa och det innebär i de flesta fall att få ha en nära relation med båda föräldrarna. (Undantaget är förstås om någon av dem skulle ha stora brister i sitt föräldraskap).
  • Nickan10

Alla barn har rätt till sina föräldrar (finns såklart undantags fall), men i det här fallet önskar ju pappan ha ett normalt umgänge med sitt barn och det skall han ju såklart ha rätt till. Vad tänker mamman på, undrar jag.....inte barnets bästa. Mamma och pappa är otroligt viktiga i ett barns liv oavsett om de lever ihop eller inte. Jag blir ledsen av att veta att det finns personer som inte förstår bättre, sådana här saker skall vara självklara. Pappa och mamma skall finnas i barnets liv. Hon gjorde valet att skaffa barn med en man som hon nu inte bor ihop med. De är för alltid länkade till varandra...genom barnet ......det skulle hon ha reflekterat över tidigare. Nu är det hennes skyldighet att se till att barnet har sin pappa nära.

• Anonym (123)
    lottan81 skrev 2009-11-13 14:00:44 följande:
    Jag kan säga att när min dotterns pappa valde att flytta vart han skyldig att stå för resorna själv.. enligt familjerätten hade det varit jag som fått stått för resorna om de va jag som flyttat med barnet... därför vet jag att de e så.. men de kanske e olika i olika kommuner va vet jag.. men så e de i Västmanland eller var... nu har dom ej träffats på 8år tack vare att han inte orkar åka eller bry sig eller vad man ska kallat för.
    Samma sak sa familjerätten till oss, att den som flyttar långt bort också får stå för resorna oavsett ekonomin.
    I detta fall får pappan betala alla resorna, då han flyttade långt bort. Och jag kan inte rekommendera nån att flytta långt bort, för i längden kommer förmodligen umgänget att ta stryk.

Mitt barn vägrar att åka till pappan nu längre, då h*n tycker att resorna är för jobbiga, efter alla år.
  • lottan81

Anonym (123) skrev 2009-11-13 14:13:23 följande:

Samma sak sa familjerätten till oss, att den som flyttar långt bort också får stå för resorna oavsett ekonomin. I detta fall får pappan betala alla resorna, då han flyttade långt bort. Och jag kan inte rekommendera nån att flytta långt bort, för i längden kommer förmodligen umgänget att ta stryk. Mitt barn vägrar att åka till pappan nu längre, då h*n tycker att resorna är för jobbiga, efter alla år.
    Ja tyvärr blir det oftast pannkaka av det hela när nån flyttar flera mil bort.
    Skaffar man barn bör man tänka både 1 & 2 ggr innan man väljer att behålla det.
    Samt att man måste tänka på barnets bästa... inte på sitt eget.

Om du/ni fick samma svar som vi fick så skulle jag bli lite förvånad om det inte vore samma regler nu i detta fall.
Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?