• lottan81

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag anser att de e barnets bästa ni måste utgå från.
    & alla barn mår bra av att träffa båda föräldrarna regelbundet.. inte lite då o då.

Men om du går med på hennes önskan att flytta... så får hon ju stå för transporterna fram & tillbaks med barnet till dig eftersom det är hon som valt att flytta.. hade det varit tvärtom hade det varit du som fått stått för de kostnaderna.
    Samt att ni gör upp om tider redan nu.. innan hon flyttar ev kan ni göra detta på familjerätten.. detta betyder dock inte att hon eller du heller kommer följa de ni skrivit under/kommit överens om.
    Men förhoppningsvis så förstår hon att du verkligen vill träffa barnet.

Men de du kan fråga henne e ju om inte han kan flytta till henne, eller om dom kan flytta halva vägen var.

Gör tydligt att du inte vill jävlas med henne utan bara att du vill träffa erat barn lika ofta som du gör idag & helst mer (om det e så).

Håller med ovanstående ang hur du ska bete dig på familjerätten.
    Va saklig, anklaga inte, påpeka att du vill ha bra kontakt med erat barn (säg inte ditt barn utan va noga med att säga erat) & träffas ofta.
    Dom kommer se till barnets bästa.. & det som är de bästa e ju att ha sina båda föräldrar samt att dom e sams!!

Lycka till & hoppas det löser sig till det bästa för erat barn.

• lottan81

Jag kan säga att när min dotterns pappa valde att flytta vart han skyldig att stå för resorna själv.. enligt familjerätten hade det varit jag som fått stått för resorna om de va jag som flyttat med barnet... därför vet jag att de e så.. men de kanske e olika i olika kommuner va vet jag.. men så e de i Västmanland eller var... nu har dom ej träffats på 8år tack vare att han inte orkar åka eller bry sig eller vad man ska kallat för.

• lottan81

Anonym (123) skrev 2009-11-13 14:13:23 följande:

Samma sak sa familjerätten till oss, att den som flyttar långt bort också får stå för resorna oavsett ekonomin. I detta fall får pappan betala alla resorna, då han flyttade långt bort. Och jag kan inte rekommendera nån att flytta långt bort, för i längden kommer förmodligen umgänget att ta stryk. Mitt barn vägrar att åka till pappan nu längre, då h*n tycker att resorna är för jobbiga, efter alla år.
    Ja tyvärr blir det oftast pannkaka av det hela när nån flyttar flera mil bort.
    Skaffar man barn bör man tänka både 1 & 2 ggr innan man väljer att behålla det.
    Samt att man måste tänka på barnets bästa... inte på sitt eget.

Om du/ni fick samma svar som vi fick så skulle jag bli lite förvånad om det inte vore samma regler nu i detta fall.
  • lottan81

Låter ju dumt om det beslutas olika för folk i denna sits.
    Menar de e ju samma land vi bor i.. borde va samma rakt av oavsett vem som väljer att flytta flera mil.

Men hur som helst så tycker inte jag att man ser till barnets bästa om man väljer att flytta flera mil från ena föräldern.
    Se till barnets bästa... hur svårt kan det vara. Barnet har rätt till båda sina föräldrar punkt slut!!

Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?