• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • Prill

I rest my case.

ts, stå på dig. Jag är fullständigt övertygad om att det inte är barnets bästa, på lång sikt, att det flyttar så långt bort från sina andre förälder.

• Anonym
    Prill skrev 2009-11-13 10:53:35 följande:
    I rest my case. ts, stå på dig. Jag är fullständigt övertygad om att det inte är barnets bästa, på lång sikt, att det flyttar så långt bort från sina andre förälder.
    Bättre att mamman bor kvar olycklig

fnys
  • pegga
    Anonym skrev 2009-11-13 10:55:53 följande:
    Bättre att mamman bor kvar olyckligfnys
    Ja. Barns behov går före föräldrarnas.
  • Britt Blå

tänkte också kommentera att dina dagar är dina dagar. Dom kan hon inte ta om du inte skrier över som till henne. Hälften är således dina.

Sen är det skit att vissa föräldrar (ofta mammor) inte tar någon som helst hänsyn till pappan.

Var bara saklig på erat möte med familjerådgivningen så blir det nog bra. Höj inte rösten säg inget negativt om mamman och var saklig och förbered.

• Anonym

Herregud!
    Så barnet borde tas ifrån sin egen mamma?
    Vem är det som burit barnet i magen o vem har under fruktansvärd smärta fött barnet? Ja inte fan är det pappan iaf

• pegga
    Anonym skrev 2009-11-13 13:33:42 följande:
    Herregud! Så barnet borde tas ifrån sin egen mamma? Vem är det som burit barnet i magen o vem har under fruktansvärd smärta fött barnet? Ja inte fan är det pappan iaf
    Nej barnet ska inte tas ifrån mamman, men däremot har barn rätt till båda sina föräldrar. Att man fött barn är ingenting som ger frisedel för resten av livet. När barnet väl är fött så har det två föräldrar som det behöver, om än på något olika sätt den första tiden.
  • Lenchen77

Det har väl för tusan inte med saken att göra, vem som födde barnet!! Det finns två föräldrar som båda har lika stor rätt att umgås med barnet. Med tanke på hur liten barnet är så kommer barnet att tycka det är helt normalt att bo en vecka var hos varje förälder, det vet ju inte om något annat.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 09:51:56 följande:
    Varför vill du ta barnet från sin mamma?? herregud om folk kunde sluta vara så egoistiska och sluta bara se till sig själv. Det är väl ändå BÄST för ett barn att ha ETT stadigt boende. Slippa flytta framotillbaka varannan vecka.Eller hur? Tänk på barnet nångång!
    Och en nybliven mamma som flyttar 10 mil med sitt spädbarn till en ny man hon haft förhållande med i 4 månader så att den biologiska pappan inte har möjlighet att träffa sitt barn i den utsträckning han vill (och är bra för barnet), DET tycker du låter vettigt och bra?

Nej fy, hade rollerna varit ombytta hade min åsikt varit densamma; har man skaffat barn på en plats och separerar, då får man själv avsäga sig sitt "dagliga" umgänge med sitt barn om man vill flytta.

Det är orimligt och egocentriskt att begära att den andra biologiska föräldern med delad vårdnad ska flytta med till den nya orten för att kunna träffa sitt barn och behöva lämna arbete m.m!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 09:51:56 följande:
    Varför vill du ta barnet från sin mamma?? herregud om folk kunde sluta vara så egoistiska och sluta bara se till sig själv. Det är väl ändå BÄST för ett barn att ha ETT stadigt boende. Slippa flytta framotillbaka varannan vecka. Eller hur? Tänk på barnet nångång!
    Enligt VEM är det bäst att ha ETT stadigvarande boende och varför ska det boendet vara hos mamman? Ts kan lika gärna ha boendet och träffa mamman varannan helg. Är övertygad om att ts är en bra förälder som älskar sitt barn, annars hade denna tråd aldrig skapats.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 10:30:13 följande:
    Det funkar utmärkt för dig ja. Men om du fick välja skulle du inte hellre bo på ett ställe? Skulle du allvarligt hellre bo i en kappsäck. Flytta mellan hela tiden. Fy sjutton vad jobbigt det måste vara för dom stackars barnen som måste ha det så. Jag menar så klart att pappan (ts) ska träffa sitt barn regelbundet. Tex varnann helg. Det är ju ändå bara 10 mil En timmes bilresa
    Barnet kan lika gärna bo hos ts och träffa mamman vh, det är ju bara 10 mil emellan...
Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?