Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.
Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.
Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.