• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • lottan81

Jag anser att de e barnets bästa ni måste utgå från.
    & alla barn mår bra av att träffa båda föräldrarna regelbundet.. inte lite då o då.

Men om du går med på hennes önskan att flytta... så får hon ju stå för transporterna fram & tillbaks med barnet till dig eftersom det är hon som valt att flytta.. hade det varit tvärtom hade det varit du som fått stått för de kostnaderna.
    Samt att ni gör upp om tider redan nu.. innan hon flyttar ev kan ni göra detta på familjerätten.. detta betyder dock inte att hon eller du heller kommer följa de ni skrivit under/kommit överens om.
    Men förhoppningsvis så förstår hon att du verkligen vill träffa barnet.

Men de du kan fråga henne e ju om inte han kan flytta till henne, eller om dom kan flytta halva vägen var.

Gör tydligt att du inte vill jävlas med henne utan bara att du vill träffa erat barn lika ofta som du gör idag & helst mer (om det e så).

Håller med ovanstående ang hur du ska bete dig på familjerätten.
    Va saklig, anklaga inte, påpeka att du vill ha bra kontakt med erat barn (säg inte ditt barn utan va noga med att säga erat) & träffas ofta.
    Dom kommer se till barnets bästa.. & det som är de bästa e ju att ha sina båda föräldrar samt att dom e sams!!

Lycka till & hoppas det löser sig till det bästa för erat barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 13:33:42 följande:
    Herregud! Så barnet borde tas ifrån sin egen mamma? Vem är det som burit barnet i magen o vem har under fruktansvärd smärta fött barnet? Ja inte fan är det pappan iaf
    Hahaha, det var ett lysande argument. Barnet tillhör mamman för hon födde under smärta. Kanske är pappan mest lämplig om mamman fokuserar på den smärta födseln gav henne?!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 13:50:52 följande:
    Hahaha, det var ett lysande argument. Barnet tillhör mamman för hon födde under smärta. Kanske är pappan mest lämplig om mamman fokuserar på den smärta födseln gav henne?!
    Mamman är ändå mamman och i de flesta fall kan pappan se sig om i stjärnorna för att försöka ta ett barn ifrån sin mamma
  • Anonym
    lottan81 skrev 2009-11-13 13:49:27 följande:
    Jag anser att de e barnets bästa ni måste utgå från. & alla barn mår bra av att träffa båda föräldrarna regelbundet.. inte lite då o då. Men om du går med på hennes önskan att flytta... så får hon ju stå för transporterna fram & tillbaks med barnet till dig eftersom det är hon som valt att flytta.. hade det varit tvärtom hade det varit du som fått stått för de kostnaderna. Samt att ni gör upp om tider redan nu.. innan hon flyttar ev kan ni göra detta på familjerätten.. detta betyder dock inte att hon eller du heller kommer följa de ni skrivit under/kommit överens om. Men förhoppningsvis så förstår hon att du verkligen vill träffa barnet. Men de du kan fråga henne e ju om inte han kan flytta till henne, eller om dom kan flytta halva vägen var. Gör tydligt att du inte vill jävlas med henne utan bara att du vill träffa erat barn lika ofta som du gör idag & helst mer (om det e så). Håller med ovanstående ang hur du ska bete dig på familjerätten. Va saklig, anklaga inte, påpeka att du vill ha bra kontakt med erat barn (säg inte ditt barn utan va noga med att säga erat) & träffas ofta. Dom kommer se till barnets bästa.. & det som är de bästa e ju att ha sina båda föräldrar samt att dom e sams!! Lycka till & hoppas det löser sig till det bästa för erat barn.
    Nej, mamman kommer inte att bli skyldig att stå för resorna. Upp till 10 mil enkel resa är resorna umgängesförälderns ansvar. Det är INTE för barnets bästa som mamman flyttar!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 13:53:10 följande:
    Mamman är ändå mamman och i de flesta fall kan pappan se sig om i stjärnorna för att försöka ta ett barn ifrån sin mamma
    Nja, inte om mamman vägrar se till barnets bästa och begår egenmäktighet utan att behöva skydda barnet... Hoppas ts stämmer mamman på boendet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-13 13:55:59 följande:
    Nja, inte om mamman vägrar se till barnets bästa och begår egenmäktighet utan att behöva skydda barnet... Hoppas ts stämmer mamman på boendet.
    Ja eller hur? Bråka som FAN det mår barnen bra av
  • Johanna 87

Är folk inte kloka i den här tråden eller? (ja ursäkta min otrevlighet)
    Har man skaffat barn tillsammans så är man väl ändå skyldig barnet att göra det bästa man kan för det, jag skulle bli asförbannad om mina barns pappa ville flytta 10mil och ta barnen med sig för att bo med någon han varit tillsammans med i 4månader och tyckte att jag bara skulle träffa dom varannan helg!

Varför är det så bråttom för henne, och finns det ingen mörjlighet (om dom nu promt måst bo tillsammans nu) att hennes nya flyttar till staden ni bor i?

(Jag tror knappast Ts vill sabbotera för sitt ex, jag tror han är rädd för att tappa kontakten med sitt barn!)

• Anonym

Pappan till mina barn vägrar att han barnen varannan helg.

• lottan81

Jag kan säga att när min dotterns pappa valde att flytta vart han skyldig att stå för resorna själv.. enligt familjerätten hade det varit jag som fått stått för resorna om de va jag som flyttat med barnet... därför vet jag att de e så.. men de kanske e olika i olika kommuner va vet jag.. men så e de i Västmanland eller var... nu har dom ej träffats på 8år tack vare att han inte orkar åka eller bry sig eller vad man ska kallat för.

Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?