• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • h8him

Nej, inte mot din vilja. Gör hon ändå det ska du stämma henne på boendet och ev enskild vårdnad då hon inte samarbetar ang. barnets bästa samt begära interimistiskt beslut angående boendet.

• pegga

Stäm inte på vårdnaden. Det är meningslöst av en pappa att stämma en mamma till ett så litet barn på vårdnaden. Såtillvida hon inte är grovt kriminell, våldsam, tung missbrukare så kommer hon inte att förlora vårdnaden

• h8him
    pegga skrev 2009-11-07 16:42:23 följande:
    Stäm inte på vårdnaden. Det är meningslöst av en pappa att stämma en mamma till ett så litet barn på vårdnaden. Såtillvida hon inte är grovt kriminell, våldsam, tung missbrukare så kommer hon inte att förlora vårdnaden
    Visst kan man se det som du men i flera fall har rätten ansett att en förälder som begår egenmäktighet och flyttar med barnet mot den andra vårdnadshavarens vilja inte är direkt samarbetsvillig och pålitlig och inte bör ha vårdnad om barnet av den anledningen. Egenmäktighet döms allvarligt då skäl saknas som att man behöver skydda barnet eller liknande.
  • pegga

Ja det är ju allvarligt, men som sagt, när det är så här små barn så kommer det inte att gå på det sättet, och risken med att då stämma är att det bara ökar konfliktnivån ytterligare

• klonas88

Tack för svaren. Men inte behöver det väl gå så långt att en av oss får ensam vårdnad om jag drar det till domstol? De kan väl besluta om att barnet ska bo varannan vecka hos varje förälder (som vi bestämt men som hon bestämt sig för att skita i) när barnet blivit tillräckligt gammalt? Vilket innebär att hon inte kan flytta?

• pegga

Nej det behöver inte gå så långt, men du måste tänka på vad ett domstolsbeslut är, det är ett papper som säger vad föräldrarna får göra och inte göra, men just eftersom det är barn inblandade så kan inte domstolarna använda samma tvångsmedel som de kan i låt säga en brottmålsrättegång.

I klartext betyder det att boendeföräldern kan skita i vad umgängesföräldern tycker och flytta ändå. Skatteverket kommer då att utreda var barnet har sin faktiska dygnsvila (dvs var det faktiskt bor) och sedan kommer de att ändra folkbokföringen till det – och vips så förlorade du som pappa dina rättigheter att vara med och bestämma.

Det enda effektiva hindret mot det är därför att boendet flyttas över till umgängesföräldern, och sånt sker då och då när det gäller större barn som har en mer etablerad relation till sina barn.

Det handlar alltså om ett slags avskräckningstaktik: "flyttar du så bår barnet bo hos pappan". Problemet är att det inte är särskilt verkningsfullt, för alla vet att mammor till så här små barn kan bete sig praktiskt taget hur som helst och boendet flyttas ändå inte över.

Jag har varit i exakt samma situation som du och till och med suttit i rätten och blivit vänligt uppmanad av domaren att "det bästa vore kanske om du också flyttade till den orten" (vilket var precis vad jag gjorde)

Det är tyvärr en strid där du har dåliga odds just nu, pga av att barnet är så litet och i realiteten står barnet mycket närmare än vad du gör. (eftersom hon har barnet mer, det är ingen värdering av er som föräldrar) Det första du måste göra är att utöka umgänget så mycket som möjligt. Du måste helt enkelt ha barnet mycket tätare redan nu, för din relation till barnet är helt avgörande för utfallet i en eventuell rättsprocess. Måste du ändra ditt arbete och/eller ta ledigt lite så måste du göra det.

• klonas88

Okej.. Lät ju inte alltför roligt..

Men hur väger dom in hennes anledningar till flytten? Hon påstår att hon flyttar för att det är för dyrt att bo här, men den lägenheten hon kollat på där är inte billigare än lägenheter här, vilket jag påpekat för henne. (Då bråkar jag bara och hon vill inte prata med mig).

Det finns ju även en anledning till att det överlag är dyrare att bo här och det är ju för att det finns fler arbetstillfällen här. Hon är arbetslös och planerar att leva på sin kille/föräldrapeng tills hon hittar jobb (Vilket även innebär att hon tänker ta ut de föräldraledighetsdagarna som vi kommit överens om att jag skulle ta ut). Hon har även tidigare haft jobb här och har nog stor möjlighet att få anställning där igen då hon redan har erfarenhet.

Det finns många fler anledningar till varför barnet har det bättre här, men hon kan inte ge någon anledning till vad vårat barn skulle få ut av att bo där. Förutom att barnets mamma är lycklig, vilket såklart är bra men tror inte det är enda stället i världen hon kan vara lycklig.

Tyvärr är det inget alternativ för mig att flytta dit då jag planerar att börja plugga här nästa år (vilket hon vet om såklart) och eftersom jag har fast anställning här, lägenhet, vänner osv osv osv.

Är det något som dom kommer ta hänsyn till eller är det så att säga "kört"?

• pegga

Om ni har gemensam vårdnad bestämmer du själv över dina dagar, vill du inte överlåta dem så behöver du inte.

• h8him
    klonas88 skrev 2009-11-09 18:07:51 följande:
    Hur menar du nu..? =S
    Om hon vill använda dina dagar måste du överlåta dem till henne.
Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?