• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • klonas88

Tack för svaren. Men inte behöver det väl gå så långt att en av oss får ensam vårdnad om jag drar det till domstol? De kan väl besluta om att barnet ska bo varannan vecka hos varje förälder (som vi bestämt men som hon bestämt sig för att skita i) när barnet blivit tillräckligt gammalt? Vilket innebär att hon inte kan flytta?

• klonas88

Okej.. Lät ju inte alltför roligt..

Men hur väger dom in hennes anledningar till flytten? Hon påstår att hon flyttar för att det är för dyrt att bo här, men den lägenheten hon kollat på där är inte billigare än lägenheter här, vilket jag påpekat för henne. (Då bråkar jag bara och hon vill inte prata med mig).

Det finns ju även en anledning till att det överlag är dyrare att bo här och det är ju för att det finns fler arbetstillfällen här. Hon är arbetslös och planerar att leva på sin kille/föräldrapeng tills hon hittar jobb (Vilket även innebär att hon tänker ta ut de föräldraledighetsdagarna som vi kommit överens om att jag skulle ta ut). Hon har även tidigare haft jobb här och har nog stor möjlighet att få anställning där igen då hon redan har erfarenhet.

Det finns många fler anledningar till varför barnet har det bättre här, men hon kan inte ge någon anledning till vad vårat barn skulle få ut av att bo där. Förutom att barnets mamma är lycklig, vilket såklart är bra men tror inte det är enda stället i världen hon kan vara lycklig.

Tyvärr är det inget alternativ för mig att flytta dit då jag planerar att börja plugga här nästa år (vilket hon vet om såklart) och eftersom jag har fast anställning här, lägenhet, vänner osv osv osv.

Är det något som dom kommer ta hänsyn till eller är det så att säga "kört"?

• klonas88

Nu är jag med igen. Hade ingen aning om det faktiskt. Tyvärr är ju föräldradagarna det minsta problemet för mig just nu...

• klonas88
    Lizzyzz skrev 2009-11-09 23:14:16 följande:
    vet detta då jag själv har 4 barn med en man jag ej bor med)när ja skulle flytta krävdes påskrivning av honom eftersom adressen barnen skulle flytta till inte inkluderade honom.
    Som jag fattat det, och som skrivits tidigare i tråden, så är det ju bara för henne att flytta även om jag inte skriver på, sen gör skatteverket en undersökning om var barnet verkligen bor och hon blir folkbokförd där...? Så egentligen spelar det väl ingen roll ifall jag går med på det eller ej.. Jag kommer såklart inte gå med på det.
  • klonas88
    Lizzyzz skrev 2009-11-10 07:21:51 följande:
    jo det spelar stor roll om DU går med på det..skulle du skriva under, är de ju samma som du godkänner att hon drar iväg med erat barn.. och då skulle du ju få det väldigt svårt i tex rätten sen om du hävdar du inte ville barnet skulle flytta..blir ju att säga emot sig själv då.. om du förstår hur ja menar.måste vara en jobbig sits för dig, usch..
    Ja okej, det är klart att det blir stor skillnad. Men även om jag inte skriver på, så är det ju bara för henne att flytta?
  • klonas88
    h8him skrev 2009-11-10 07:32:05 följande:
    Om du inte agerar i förväg så kommer skatteverket bara att ta reda på var barnet sover flest nätter, hos henne eller dig, och sedan skriva barnet där. Det blir ingen stor sak av det utan det tar bara någon månad extra men sen är barnet skriven på nya orten, vad du än tycker om det.
    Ja, och det jag försöker få fram är hur jag ska kunna "agera i förväg". Även om jag som sagt klart och tydligt säger att jag är emot en flytt så finns det ju egentligen inget som kan hindra henne?
  • klonas88

Som sagt så är väl inte det största problemet hur och var hon blir folkbokförd..

• klonas88
    Prill skrev 2009-11-12 07:21:21 följande:
    Som jag förstår det, och som också sägs här redan...Flyttar hon utan ditt godkännande, så är det iofs fel, men ingen kommer att göra något åt det så länge ditt barn är så litet och varit så mycket med sin mor. Efter ett tag kommer Skattemyndigheten att folkbokföra ditt barn på sin nya adress och efter det är allt färdigt. Du kan klaga till vem som helst, men det finns väldigt få domare (om ens någon) som skulle döma till att tvinga modern att lämna barnet till dig. Trots att det hon har gjort är fel. Därför att de ser till BARNETS bästa, inte till föräldrarnas bästa.Som jag har förstått det, är du stekt. Flytta efter eller få det riktigt jobbigt att träffa ditt barn. Det bästa du kan göra är att försöka övertala ditt barns mor att stanna.Bistert.
    Dock är det ju inte för barnets bästa att bo där. Enda anledningen hon har är ju för att hennes kille bor där. Tyvärr går det inte att diskutera med henne, så blir nog rätt svårt att övertala.. Enda lilla ljuset är väl att hennes föräldradagar snart tar slut...
  • klonas88

En naturlig fråga blir ju också, när gör skatteverket en undersökning..?

Anonym skrev 2009-11-12 14:54:39 följande:
    Den dagen du får höra att hon är på väg att flytta ska du anmäla egenmäktighet! Sen ska du stämma henne på vv boende eller hela boendet-
    Läste lite om det här med egenmäktighet med barn, och förstår inte riktigt hur jag ska kunna anmäla henne för det? Hon kommer ju låta mig träffa barnet, problemet för mig blir att skjutsa henne 10 mil till dagis varje dag. Jag vet inte heller om det kan klassas som att hon bortför barnet?
  • klonas88

Till resten av tråden; Känns ju som att en del fattar hur det ligger och till och som att någon (som är anonym, kan det vara barnets mor..?) har en egen uppfattning. Känns inte som att det är lönt att diskutera då det inte leder någonvart, och inte direkt hjälper mig.

Tack för tipset om "vårat barn" vid samarbetssamtalen.

Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?