• klonas88

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

Jag och mamman till vårat barn har gemensam vårdnad. Vi har inget förhållande och bor således inte ihop. Eftersom att barnet bara är 10 månader så bor det hos mamman. Jag har barnet hos mig 2 dygn varannan vecka (beror på att jag jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar har barnet på lediga veckan). Planerna har hela tiden varit att när barnet blivit stort nog ska det bo varannan vecka hos varje förälder.

Nu har dock mamman träffat en ny kille, de har varit tillsammans ca 4 månader skulle jag tippa, och nu ska hon flytta från storstaden vi bor i till en mindre stad ca 10 mil bort för att bo tillsammans med honom. Jag som bor i den större staden är ju såklart mot detta. Tyvärr går det inte att föra en diskussion med mamman. Det kommer ju i praktiken bli omöjligt för barnet att bo varannan vecka hos varje eftersom jag inte kommer kunna skjutsa barnet totalt 20 mil om dagen till dagis/skola. Jag har även bett henne förklara vad fördelarna är för barnet att bo där, men inte fått något bra svar. De argument hon har faller, då samma, om inte bättre, förutsättningar finns även i denna stad, enda skillnaden är att mammans nya kille bor där. Så fort jag lägger fram motargument så påstår hon att jag bara bråkar och avbryter diskussionen. Det jag undrar är nu om hon verkligen kan göra såhär? Hon har bokat in möte under nästa vecka hos familjerådgivningen (heter det verkligen så?) i kommunen, men jag antar att hon inte kommer lyssna på deras råd om de inte håller med henne.

Jag skulle uppskatta om ni gav någon form av källhänvisning till era svar.

• Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?
  • Anonym

Den dagen du får höra att hon är på väg att flytta ska du anmäla egenmäktighet! Sen ska du stämma henne på vv boende eller hela boendet-

• klonas88

En naturlig fråga blir ju också, när gör skatteverket en undersökning..?

Anonym skrev 2009-11-12 14:54:39 följande:
    Den dagen du får höra att hon är på väg att flytta ska du anmäla egenmäktighet! Sen ska du stämma henne på vv boende eller hela boendet-
    Läste lite om det här med egenmäktighet med barn, och förstår inte riktigt hur jag ska kunna anmäla henne för det? Hon kommer ju låta mig träffa barnet, problemet för mig blir att skjutsa henne 10 mil till dagis varje dag. Jag vet inte heller om det kan klassas som att hon bortför barnet?
  • pegga

Det är helt bortkastat att anmäla henne för egenmäktighet. Tyvärr är det nog så att det enda verkningsfulla medlet du har just nu är att fortsätta dialogen.

• Anonym
    pegga skrev 2009-11-13 09:44:23 följande:
    Det är helt bortkastat att anmäla henne för egenmäktighet. Tyvärr är det nog så att det enda verkningsfulla medlet du har just nu är att fortsätta dialogen.
    Varför skulle det vara det? Det ÄR egenmäktighet att flytta utan den andra vårdnadshavarens godkännande. Varför låta henne komma undan med det?
  • Anonym

Varför vill du ta barnet från sin mamma??
    herregud om folk kunde sluta vara så egoistiska och sluta bara se till sig själv.
    Det är väl ändå BÄST för ett barn att ha ETT stadigt boende. Slippa flytta framotillbaka varannan vecka.
    Eller hur?
    Tänk på barnet nångång!

• Prill
    Anonym skrev 2009-11-13 09:51:56 följande:
    Varför vill du ta barnet från sin mamma?? herregud om folk kunde sluta vara så egoistiska och sluta bara se till sig själv. Det är väl ändå BÄST för ett barn att ha ETT stadigt boende. Slippa flytta framotillbaka varannan vecka.Eller hur? Tänk på barnet nångång!
    Va?

I teorin kan jag hålla med dig. Men vad är det du menar? Att barnet mår bäst av att alltid bo hos [mamman] och att pappan kommer och hälsar på då och då? Tror du på allvar att det är det bästa för barnet?

Jag är själv varannanveckasförälder (inte helt oväntat, va? hehe), och i mitt fall funkar det utmärkt. Jag är väldigt skeptisk till om mina barn hade haft det bättre om de bott fulltid hos sin mor och träffat mig då och då...

Jag tror att det finns fler dimensioner än boende när det gäller barnets bästa.

För att återgå till ts. Han vill ju inte ta barnet från sin mamma. Han vill ju bara ha en rimlig chans att träffa barnet på stadig basis.
  • Anonym
    Prill skrev 2009-11-13 10:03:49 följande:
    Va?I teorin kan jag hålla med dig. Men vad är det du menar? Att barnet mår bäst av att alltid bo hos [mamman] och att pappan kommer och hälsar på då och då? Tror du på allvar att det är det bästa för barnet?Jag är själv varannanveckasförälder (inte helt oväntat, va? hehe), och i mitt fall funkar det utmärkt. Jag är väldigt skeptisk till om mina barn hade haft det bättre om de bott fulltid hos sin mor och träffat mig då och då
    Det funkar utmärkt för dig ja. Men om du fick välja skulle du inte hellre bo på ett ställe? Skulle du allvarligt hellre bo i en kappsäck. Flytta mellan hela tiden.
    Fy sjutton vad jobbigt det måste vara för dom stackars barnen som måste ha det så.
    Jag menar så klart att pappan (ts) ska träffa sitt barn regelbundet.
    Tex varnann helg.
    Det är ju ändå bara 10 mil
    En timmes bilresa
  • Anonym

Jag tror inte barnet kommer tacka TS när hon blir stor för att han tog henne från sin mamma.
    Väx upp för fan alla stridslystna föräldrar

• Prill

Jo. Det bästa vore naturligtvis om alla barn bodde tillsammans med sina två välmående, kära föräldrar i ett boende.

Men det är ju tämligen ofta inte så. Och jag tror att man får känna efter; alla barn har olika behov, som dessutom kan variera över tid. Men jag tror inte per definition att det är dåligt för barnen att bo varannanvecka...

Varannan helg? En timmes bilresa per väg? För några timmar åt gången? Jo, det går, och ts kommer att göra det om han måste, troligen. Men det är ju fruktansvärt. Skulle du acceptera det om rollerna vore omvända, om du kunde göra något för att förhindra det?

• Anonym

Jag skulle tänka på barnet.
    Blir barnet lyckligare av att mamman blir olycklig för att pappan sätter köppar i hjulet? Man måste ju kunna gå vidare. Det är inte alltid så enketl att bara hitta "den rätta", en ny kärlek på orten där man bor.Det kan finnas omständigheter som gör att hennes nya inte kan flytta.
    Ska mamman straffas i hela sitt liv för att hon fått barn med en annan???
    Barnet mår nog bäst av att bo med sin mamma eftersom barnet alltid gjort det.
    Man ska inte strida om barn. Nu sticker ju inte mamman till andra sidan jorde direkt.
    Tycker det verkar egoistiskt att försöka få mamman att ge upp sin kärlek eller att han ska TA barnet från henne.
    fy fan

Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?