• crazy hannah

laryngomalaci Nån mer?

Hej..

Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.

Nån?

kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?
  • Flamma
    AnnelieB skrev 2010-09-16 15:58:58 följande:
    ska bli skönt när allt är över och man kan se tillbaka på allt....och alla spyor!!! dom lär man ju inte sakna!!
    igår la sig  lilleman i ett läge och somnade och helt plötsligt blev han helt tyst!!!! kalla att hjärtat höll på att stanna! där låg han lugnt och tyst och snusade på!! WOW!!! inte trodde man att man skulle bli rädd när han andades tyst...hahahahaa...men sen snurrade han till andra sidan och så var alla ljud tillbaka igen...
    kommer bli konstigt första tiden när hans "snarkande" försvinner, han har en tendens att låta som en ank-pipa, ni vet en sådan man har vid and-jakt för att locka fram dom med....han skulle bli en bra ank-lockare!!
    Jo, de gånger de vart tyst i sängen har man ju rusat dit Meya snarkar som ett jäkla tröskverk, men jag vet inte om det beror på detta eller om det är nåt annat. Men man har lärt sej att somna gott till snarkningarna
    MELVIN -05 & MEYA -10
  • Flamma

Förresten så har kräkningarna blitt mycket bättre, men hon har så mycket uppstötningar stackarn, och man märker att hon far illa av dem, men det får väl vara så, hon får ju faktiskt behålla maten.

För oss har Enfamilet blivit räddningen och hon älskar att äta burkmat, så *pepparpeppar* följer längd och vikt samma kurva

MELVIN -05 & MEYA -10
  • AnnelieB

som tur är har jag en bvc-kurva med mig hit ner, för här är han ju enoooorm enl deras beräkningar.....hahahahaha
    han är håller sin kurva både vikt och längd, det enda som är att han, om allt hade varit ok sen födslen, är att han inte följer den kurvan...fast det är inte en liten grabb ändå, bara lite lång och smal!! (det kan man ju knappt själv skylla på efter 3 kids...,)

Vi ser framemot att testa mer mat och gröt, just nu gör vi ett litet uppehåll för det känns som han bör få kläm på flaskan ordentligt innan vi börjar testa nya grejjor!!

Vår rädding har varit thick&easy! utan den hade nog allt kommit upp hela tiden, nu stannar det mesta nere, vi har ju också lärt oss den hårda vägen hur man INTE ska hantera honom efter matning...hahahaha...har blivit många spyor bara för vi har förflyttat honom för tidigt.....

• AnnelieB

Hej på er!
    Hur har ni haft det med själva matningen? Har det tagit långt tid att äta? Hur länge höll det i sig och lät ni era barn äta tills flaskan var slut eller somnade?
    Just nu har vi testat att se hur långt tid det tar för lilleman att få i sig en flaska (230ml) och det tog 3h!!!!!
    Fast det var skönt att veta att han faktiskt kan dricka hela flaskan utan att somna, fast det tog evigheter.
    Vi har nu börjat en lite "tuffare" matning med att vi kör tills han inte orkar äta., känns lite taskigt men nu verkar det ha ökat hur mycket han kan få i sig....hur har ni gjort??
    Har fått "varining" från sjukhuset i sverige att knapp-barn lär sig väldigt snabbt att dom inte behöver lägga så mycket krut på att äta själv....
    så nu äter han väl i 2h och får i sig nästa 75% av hela dosen....vet inte vad som är "rätt" att göra.
    Skulle gärna vilja veta hur ni har haft det med själva matningen och hur länge ni höll på, både själva mattiden och hur långt tid det tog innan ni kände att dom kunde äta "normalt" igen.
    Tackar!!!

• Flamma

Meya åt väldigt små portioner i början, blandade på 60 ml ibland och 90 ml ibland, detta åt hon kanske 6-7 ggr på dygn. Hon ville lixom inte ha mer, så vad kan man då göra?

Hon följde inte sin kurva & var fjäderlätt....

Men nångång mellan 4-5 månader så vände allt, då hon började med burkmat och gröt. Hon älskar att äta mat! Macka med leverpastej är en klar favorit. Och nu följer hon äntligen sin kurva och börjar bli en liten rulta

Har åxå hört att knappbarn lätt blir väldigt bekväma, precis som ammade barn som börjar äta flaska

MELVIN -05 & MEYA -10
  • AnnelieB

Hur länge lät du henne äta? Tills hon inte själv ville ha eller slutade ni efter någon tid?? Vi har fått olika besked på sjukhusen, beror på vem man pratar med.
    just nu kör vi på tills han inte vill längre och då varierar det från matning till matning.
    Vi vill ju helst att han äter så mycket som möjligt själv så vi kan bli av med knappen!!
    Fast nu börjar han låta mindre och har blivit mycket starkare i nacken och benen!! Gillar att stå upp!! Fast huvudet bumpar runt som en liten docka men mycket vilja har han  utvecklat och ligga ner är inte en favorit längre!! Kul att se att han börjar utvecklas åt rätt håll.
    Tack för ditt svar!!!

• Flamma
    AnnelieB skrev 2010-09-27 13:37:42 följande:
    Hur länge lät du henne äta? Tills hon inte själv ville ha eller slutade ni efter någon tid?? Vi har fått olika besked på sjukhusen, beror på vem man pratar med.
    just nu kör vi på tills han inte vill längre och då varierar det från matning till matning.
    Vi vill ju helst att han äter så mycket som möjligt själv så vi kan bli av med knappen!!
    Fast nu börjar han låta mindre och har blivit mycket starkare i nacken och benen!! Gillar att stå upp!! Fast huvudet bumpar runt som en liten docka men mycket vilja har han  utvecklat och ligga ner är inte en favorit längre!! Kul att se att han börjar utvecklas åt rätt håll.
    Tack för ditt svar!!!

Vi lät henne äta tills hon inte ville ha mer, men ibland kittlade jag henne lite under fötterna, så hon skulle vilja ha mer

Tycker ALLTID att man får olika besked, vad det än gäller, när man pratar med sjukvården, men det måste väl bero på att de är utbildade vid olika tidpunkter.... Eller nåt

Meya hade en period runt 5 månader när hon avskydde att ligga på golvet, men helt plötsligt kom hon på hur man tar sej framåt och genast är det roligt på golvet

Härligt att det går framåt för lillkillen! Känner ni er trygga med läkarvården där borta?

MELVIN -05 & MEYA -10
  • AnnelieB

Läkarvården här funkar bra för dom som kan gå in själva, betala och berätta vad som är fel....hahahaha
    men några laryngomalaci barn har dom visst aldrig träffat!!
    Till oss på karolinska har dom sagt till oss hur viktigt det är att han får i sig sitt dygnmängd, och det kan bli lite svårt eftersom han inte kan dricka så mycket därför satt dom knapp på honom. Men vi börjar märka att han blivit lite sämre på att äta utan verkar ha räknat ut att mätt blir man ialla fall....smart liten kille.
    Har prövat gröt några gånger men det går absolut inte nu, tänkte att det kanske blir lite för mycket olika ätsätt just nu, han har ju inte flasktekniken riktigt, det är kanske bättre att vänta tills han kan äta ok ur flaska innan man introducerar nytt ätsätt.....svårt att veta och här vet inga någonting...
    så vi får väl truga och stå på och hoppas att det snart vänder med matningen!!

• AnnelieB

Howdy!!
    Nu har det börjat släppa med gröt, han får i sig iallafall 2 tallrikar om dagen, smakportionerna spottar han ut och ryser..hahahaha.
    Det går mycket bättre med gröten, tar "bara" ca 20-30 min för han att få i sig (vilket känns som 5 sek jämnfört hur det var för 1-2  mån sedan) och han kan nu dricka "själv" nästan 3/4 av sin flaska.
    Har blivit lite "tuffare", vi sondar bara på morgonen och på kvällen när han har somnat, då räknar vi igenom och sondar det som "fattas".
    Nu börjar man sen en micro liten ljusning i tunneln!!
    Så nu är det "bara" att få han att dricka hela sin flaska....så vi kämpar på!
    Just nu bryr jag mig inte om han blir en snubbe som lever på gröt och välling sina första år!!! Bara han kan få ner det den "rätta" vägen (börjar bli trött på knapp-matning)
    Och hans ljud börjar också så smått bli mindre ljudliga och ibland i vissa lägen är han knäpp tyst!!

Men en extremt glad liten prick är han! (Ser ut som en rumpnisse..hahahaha)

Men som sagt, börjar äntligen ske lite förändringar....åt rätt håll!!!

• Flamma

Vilken liten going Och vad skönt att det går åt rätt!

Hur mycket räknar du som en hel flaska? Här är vi ju glada när hon äter tillblandat på 15o ml vatten

Nu håller hon dock på att bokstavligt talat skita ut en tand Kräks Så jag hoppas verkligen att hon inte tappar vikt. Sen var det fr.o.m denna åldern som hennes storebror planade rakt ut på sin viktkurva, vilket såklart blir lite stressande psykiskt för mej, sen mår faktiskt hon hur bra som helst

MELVIN -05 & MEYA -10
Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?