• crazy hannah

laryngomalaci Nån mer?

Hej..

Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.

Nån?

kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?
  • crazy hannah

Hej, tack för alla bra svar...

det konstiga med min pojk det är att när han somnat ordentligt låter han jätte fint men i själva insomnadet är det jätte jobbigt. På dagen låter han jätte mkt precis som barnet på youtube på sidan på din blogg. Han går jätte fint upp i vikt men han dutt äter på flaskan och vill oftast ligga själv med flaskan upp pallad, har era barn gjort så? Han spyr dessutom kaskader hela tiden suck...

Har era barn indragningar i halsgropen vid inadning och indragningar i bröstkorgen?  Det har Alexander det var p.ga av halsgropen som läkaren kunde konstatera det då han först trodde på RS virus. 

Kram på er & tack det är så skönt att få snacka av sig lite...

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • pojkens
    crazyhannah skrev 2009-10-25 16:26:17 följande:
    Hej, tack för alla bra svar... det konstiga med min pojk det är att när han somnat ordentligt låter han jätte fint men i själva insomnadet är det jätte jobbigt. På dagen låter han jätte mkt precis som barnet på youtube på sidan på din blogg. Han går jätte fint upp i vikt men han dutt äter på flaskan och vill oftast ligga själv med flaskan upp pallad, har era barn gjort så? Han spyr dessutom kaskader hela tiden suck... Har era barn indragningar i halsgropen vid inadning och indragningar i bröstkorgen?  Det har Alexander det var p.ga av halsgropen som läkaren kunde konstatera det då han först trodde på RS virus.  Kram på er & tack det är så skönt att få snacka av sig lite...
    skönt att han inte låter hela tiden då! jag tyckte det var superjobbigt att hela tiden ligga på helspänn och lyssna, för det var det jag gjorde.
    Min kille hade problem med både amning och flaskätande när det var som värst. Kunde ta 3 timmar att få i en flaska. och sen kräktes han jättemycket!!! Vet inte vad det var, om det var pga laryngomalacin eller vad. Men det försvann iallafall när hans andning blev bättre. Kanske är det så att det blir mycket mer tryck på magen när de hela tiden kämpar med andningen. För min son hde djupa indragningar både vid halsgropen och på bröstkorgen. Man såg att han andades med hela kroppen, varje andetag var en stor ansträngning och magmusklerna var de som gjorde jobbet liksom.

alltid bra att snacka! :) jag frösökte posta en tråd här om laryngomalaci när vi fick diagnosen men fick bara svar då av en tjej med barn med DS. tydligt är det inte helt ovanligt vid DS att detta problem finns med.
  • JMG

Hej Crazyhannah och alla andra,

(lite upprepning för dig Crazyhannah...)

Min äldsta dotter Julia på nu snart 4 år föddes med vad läkarna kallade Laryngomalaci (osäker på stavningen). Alla som vi var i kontakt med sa att detta var ovanligt (endast ett litet antal barn per år som föds med detta), ofarligt, att barnen oftast inte lider av det och att det växer bort av sig självt. Vår Julia hade dock problem och svårt att andas pga av detta men det var först när hon också fick RS virus vid 1 månads ålder som läkarna var tvungna att ta oss på allvar. Det blev en sjukhusvistelse på 3 veckor med en operation i svaljet. Efter operationen fortsatte hon att låta men hon andades mycket lugnare. Sedan dess har hon mått jättebra och idag låter hon ingenting. Man trodde dock att hon var mjölkallergisk för hon kräktes av ersättningen och hon är idag (konstaterat vid 1 1/2 års ålder) allergisk mot ägg...

Vad intrssant att läsa om era matproblem för vi hade också JÄTTEproblem med maten. När Julia var ca 2 1/2 månad började hon strula med flaskan och kräkas jättemycket. Jag ammade inte för min mjölk sinade under sjukhusvistelsen, dels för jag var så orolig och dels för hon var tvungen att ligga i en maskin som låste in luft i hennes lungor och jag kunde inte pumpa.

Julia tog endast flaska när hon sov. Hon vägrade i vaket tillstånd. Om hon vaknade så blev det tvärstopp. Om hon hostade till, vilket hon nästan alltid gjorde i samband med matning, så kräktes hon. Jag trodde jag skulle bli tokig! När hon var 4 månader slutade hon helt. Gick inte ens när hon sov. Efter 2 dagar så blev vi inlagda på sjukhuset igen och vi fick börja sondmata henne. Vi bytte ersättning från vanlig till nutramigen och då slutade hon kräkas. Vi fick också hjälp utav matteamet på sjukhuset. Allt vände när Julia började äta mat och vid 10 månader så blev det bra.

Det var en extremt jobbig period och det är ett under att ens förhållande klarade av denna påfrestning...

Kram på er!

• pojkens

vad kul att höra allas historia, även omdet såklart är jobbiga historier. Jag lyckades heller aldrig få amningen att fungera, antagligen pga stressen och att jag fick en förlossningsdepression, som jag själv tror hängde ganska mycket ihop med allt tumult som vi var med om kring förlossningen och efterår, bland annat pga laryngomalacin. Trodde jag gjorde fel när jag ammade eftersom han itne fick luft och kämpade så mycket, teftersom andra barn ammade ljudlöst. haha. Men i efterhand så insåg jag ju kopllinge, dock var det faktiskt ingen läkare som påpekade detta för mig. De kanske inte har tänkt på det, jag vet inte.

Men gud vad vi hade kaskadkräkningar med vår son. helt galet.
    stor kram till alla!

• TvåTrollungar

Trevlig att de blev lite fler i tråden :)

Inez har också spytt kaskader ända fram till vi började med mjölkfritt, en uppochner vänd kran som kunde spruta mins 1 meter dessutom. Mjölk visade inget på testet men det gjorde ägg. Inez ville inte amma och vid 2 månader var det slut trugat och hon fick flaska i stället. Ljuden började vid ca 2 månader. När Inez sover djup (natten) låter hon inte. Men sovstunderna på dagarna låter ofta men inte alltid och dagtid låter hon nästan hela tiden i olika grad.

• crazy hannah

Ljuden började vid ca 2 månader. När Inez sover djup (natten) låter hon inte. Men sovstunderna på dagarna låter ofta men inte alltid och dagtid låter hon nästan hela tiden i olika grad.

Hade inte kunnat skriva det bättre själv. exakt samma här. Alexander är inte pricktestad men enligt provokation så är han absolut mjölkallergisk och han skall inte inte få äta ägg, soja eller fisk på helst 1 år så dessa skall provoceras väldigt varsamt.

Alexander har också spytt kaskader men inte sprutat utan de bara kommer upp likson och det kan handla om en hel flaska, han går inte att rapa utan bubblorna får gå genom hela magen och störa honom tills han fiser som en hel karl.

Han vill dessutom  helst äta i vagnen med flaskan uppallandes, så det hjälper ju verkligen inte till men iof sig så när jag försöker rapa honom och det faktiskt kommer en rap sp följs det av att hela flaskan kommer upp däremot har jag låtit honom äta i vagnen och efter han sovit en stund tagit upp honom och då händer det iaf 1 gång av 5 att han rapar utan spya.

Kram på er

Min bvc tjej sa att det inte kunde sammankopplas med kräkningar men håller verkligen inte med det är väl ganska bevisat i denna tråd.. Kram

• TvåTrollungar
    crazyhannah skrev 2009-10-25 21:57:29 följande:
    Ljuden började vid ca 2 månader. När Inez sover djup (natten) låter hon inte. Men sovstunderna på dagarna låter ofta men inte alltid och dagtid låter hon nästan hela tiden i olika grad. Hade inte kunnat skriva det bättre själv. exakt samma här. Alexander är inte pricktestad men enligt provokation så är han absolut mjölkallergisk och han skall inte inte få äta ägg, soja eller fisk på helst 1 år så dessa skall provoceras väldigt varsamt. Alexander har också spytt kaskader men inte sprutat utan de bara kommer upp likson och det kan handla om en hel flaska, han går inte att rapa utan bubblorna får gå genom hela magen och störa honom tills han fiser som en hel karl. Han vill dessutom  helst äta i vagnen med flaskan uppallandes, så det hjälper ju verkligen inte till men iof sig så när jag försöker rapa honom och det faktiskt kommer en rap sp följs det av att hela flaskan kommer upp däremot har jag låtit honom äta i vagnen och efter han sovit en stund tagit upp honom och då händer det iaf 1 gång av 5 att han rapar utan spya. Kram på er Min bvc tjej sa att det inte kunde sammankopplas med kräkningar men håller verkligen inte med det är väl ganska bevisat i denna tråd.. Kram
    Det verkar med andra ord som ganska lika symtom! men vilken bvc "tant" om man söker reda på fakta finns det ett stort samband med reflux och laringomalaci åt båda hållen, reflux (GERD) kan orsaka laryngomalaci och Laryngomalaci kan orsaka reflux!! och reflux och mjölk allergi är också i hopkopplade, reflux kan bli bra av mjölkfri kost på grund av att komjölk innehåller "främmande kroppar" och är man allergisk mot mjök får man ofta reflux av det!! så allt är lite invävt i varandra.. Har hittat infon från en artikel i "läkartidningen" och ett arbete från Umeå universitets sjukhus.
  • crazy hannah

Ja jag tyckte också att det verkar ha ett samband skall berätta det för bvc tjejen så får hon läsa in sig lite mer på det hon är ganska ung och ganska ny i yrket så hon får skylla på det hahah. Tycker rosslandet blir värre för var dag som går men det är väl kanske så i början, vad vet jag. Hoppas bara att vi slipper det föfrbannade duttätandet för det går mig på nerverna, känns som jag matar honom hela tiden. GAhh..

Är era barn missnöjda nästan hela den vakna tiden (vilket e många timmar på dagen?) Han är ju bara snart tre mpnader men är väldigft mkt vaken under dagen coh är för det mesta missnööjd och ingenting hjälper.. .

Kram på er

• TvåTrollungar
    crazyhannah skrev 2009-10-26 20:25:55 följande:
    Ja jag tyckte också att det verkar ha ett samband skall berätta det för bvc tjejen så får hon läsa in sig lite mer på det hon är ganska ung och ganska ny i yrket så hon får skylla på det hahah. Tycker rosslandet blir värre för var dag som går men det är väl kanske så i början, vad vet jag. Hoppas bara att vi slipper det föfrbannade duttätandet för det går mig på nerverna, känns som jag matar honom hela tiden. GAhh.. Är era barn missnöjda nästan hela den vakna tiden (vilket e många timmar på dagen?) Han är ju bara snart tre mpnader men är väldigft mkt vaken under dagen coh är för det mesta missnööjd och ingenting hjälper.. . Kram på er
    Ja du får tipsa BVC tjejen lite om ämnet ;).. Min var från 2,5/3 månader fram till 6 månader HEEEEEEEELT missnöjd varje dag hela hela tiden, nu har det blivit bättre men det går i perioder då man inte ens vill gå ut/vara hos folk med henne. Nu har hon blivit mer jobbig nattetid i stället och maten är för det mesta pain in the ass (idag åt en hel barnmat och de har inte hänt på 2 månader kanske) peppar peppar.. Hon är ju än idag oftast den gnälligaste bebisen när man är någon stans men hon kan faktiskt vara "normal" nu också, nu har hon dessutom låtit mycket bättre i 2 dagar så vi får se vart det leder, men det brukar ju gå lite upp och ner vissa dagar också men allt som allt så går det väl sakta men säkert åt det bättre hållet med gnälligheten och med mat och ljud går det lite upp och ner, typiskt bara om det just skall vara en bättre period då vi skall till läkaren på fredag igen..
  • crazy hannah

Ja det där med missnöjdheten är jätte jobbigt... Har haft 2 lugna dagaar och tack gode gud för det för jag har vart magsjuk/matförgiftad usch. Vet ni om små bebisar kna bli magsjuka?

Han låter värre o värre för var dag som går stackarn...

Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?