laryngomalaci Nån mer?
Hej..
Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.
Nån?
kram
Hej..
Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.
Nån?
kram
Okej ja det verkar ha vart en matförgiftning för nu mår jag bra igen... Skönt..
Är langyromalaci relativt vanligt bland bebisar eller hur det med det?
Kram
jag vet inte riktigt hur vanlig det är. Men ingen i min bekanstkapskrets hade någonsin hört talas om det. Och på BVC verkade de inte så insatta alls i det. Eller bydde sig knappt ens när jag sa att vi hade varit hos läkaren och fått diagnos. För på BVC brydde det sig ingenting om vad jag sa, att jag tyckte han lät konstigt, utan vi åkte till barnakuten, Astrid Lindgrens Sjukhus efter en natt när jag inte kunde sova på hela natten av rädsla att han skulle dö.
Så var vi där 2 dagar innan de tittade med kamera ner i svalget på honom för att undersöka hur brosket rörde sig. Då fick vi diagnosen. Sen sa de inget mer, utan bara att vi skulle höra av oss direkt om han inte gick upp i vikt fint, annars skulle vi bara föröska leva på som vanligt och vänta på att det växta bort.
Men jag tror vi var rätt lindrigt lottade, eller vad man säger, eftersom hans andning var nästan helt återställd runt 3-4 månader. Och nu är han 11, så vi har inte haft problemen på länge.
Ok. Jag fick diagnosen gasnka luddigt av min läkare på barnmottagningen, vi var där för att få ut recept på profylac till min son. det var egentligen meningen att vi skulle få tid inom 2 månader. Min kompis vars barn har astma lyssnade på honom och tycktre jag absolut skulle ringa bvc så dagen därpå ringde jag henne & hon tyckte att jag skulle nämna detta till barnmottagningen så då ringde jag dem dagen efter det. När jag pratade med dem så ville de helt plötsligt ha in mig inom 2 timmar.
Väl där så paratde läkaren om att det kasnke hade vart RS virus som han hade haft vid förkylningen 1 månad tidigare. Och att det satt kvar i andningen men när han lyufte på alexanders "dubbelhakor" så såg han hur halsgropen sjänk in vid varje inandning och då såg man lampan i hans huvud tändas och han sa att han har något som kallas för laryngomalci. Sedan förklarade han lite om det och skrev ut recept på profylac sedean ajöss och good bye..
Dagen därpå ringde jag bvc igen och berättade detta och frågade henne lite mer om detta och hon förklarade bara detta att det är ofarligt och att det är yrrest sällan som det behöver opereras och att det bara var någon som hon stött på som behövdes operera. därför fick jag känslan av att det inte var så ovanligt men det kasnke det är.
Har även en kompis vars barn aldrig blev diagnotiserat men när hon såg alexande förstod hon att det var det han hade haft..
Borde man försöka få en mer ordentlig diagnos eller räcker det med att en läkare har sett indragningarna. HUr vet man "hur mkt" lyrangomalci han har, skulle likosm vilja veta hurpass "sjuk" han är...
Kram på er
Ja det är asbolut sant att man egentligen inte behöver veta hur sjuk han är men som du skriver så är det nog ett bra drag att be om journalerna så ser man vad de skrivit (har ju minne som en pormask)
JA lite förundrad är jag varför de inte valde att gå vidare på något vis med detta han nämde ju inte ens att man kunde göra ytterligar undersökningar, att se att halsgropen har indragningar känns som ett ganska odiagnotiserat sätt om man säger så. Mne iof så spelar det ju ingen roll om det är ofarligt, om det nu inte skulle vara så att han missat nått p.ga av att han inte gjprt den undersökningen och att det skulle kunna vara farligt men man får kasnke helt enkelt lita på läkarna. På nått vis känner man sig lätt hypokondrisk om man skulle be o en sådan undersökning eller är man det????
Kram på er och tack för så bra svar
haha. jag vet att man kan framstå som hypokondrisk. I min sons journaler står att jag är "ledesn och orolig över att inga undersökningar är planerade trots att de är inlagda"... haha.
Men bättre att framstå som det om man kan få alla svar som lugnar en tycker jag. Bara att fråga på. Enligt allting vad jag läst på och diskutera med folk om detta så är det INTE farligt, såvida barnet växer ok. Det är det enda. Så antagligen spelar det ingen roll of du gör kamreaundersölkningen. men om det lugnar dig och du vill ha den "fulla" diagnosen så tycker jag du ska ringa läkaren iallafall. Du har ju inget att förlora på det.
lycka till!
min BVC tant hade inte en ringaste om vad laryngomalaci är! vi har gjort en undersökning med fiberoptisk kikare och han som kollade tyckte det såg bra ut och sa typ "jag tror inte hon blir hjälpt av någon operation" men han sa aldrig nå om det var någon laryngomalaci eller inte utan det har jag förstått själv för efter 6 månader med dessa andningsläten så hörde jag äntligen ett ljud som lät precis som Inez och då fatta jag att det måste vara det.