laryngomalaci Nån mer?
Hej..
Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.
Nån?
kram
Hej..
Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.
Nån?
kram
Hej!
Har en liten undrar, ni som har gått igenom det hära med laryngomalaci. Min lilla kille är nu 4 mån och blev opererad på Astrid Lindgren när han var 3v för laryngomalaci. Har nu ätproblem och fick en knapp inopererad för ca 5v sedan, var innan dess sondmatad nasalt. Vi övar varje dag och det går mycket sakta framåt, (anv thick & easy för hans reflux).
Det jag undrar om någon har upplevt att det tar lite längre för dessa små kids att utvecklas?? Tycker att min lilla Wilmer är lite senare än när vi jämnför med våra andra 2 barn (fast jag vet att man inte ska jämnföra...) Och dom har inte funnit några andra "problem" än laryngomalacin och reflux....
Skulle gärna vilja höra från någonannan om era erfarenheter av laryngomalaci. Finns inte så många man kan fråga....vi är just nu bosatta i Kina och här tittar dom extremt konstigt på en när vi kommer in med honom (han är född i Shanghai och vi fick ta ambulansflyg hem)...så här borta är vi ganska ensamma med detta! Vi skrämmer ganska många här när vi kommer eller som min äldsta säger "han kan aldrig bli indian för han kan inte smyga, han låter för mycket!"
Tackar!
Meya är inte opererad pga sin Laryngomalaci. Fick veta att det inte gör det i alla landsting, varför vet jag inte...
Hon har inte haft direkta ätproblem, men har haft reflux. Hon har fått Enfamil på recept, det är ersättning som blir tjock i magen. Det fungerar faktiskt! Och nu äter hon dessutom mat, vilket inte är lika lättkräkt. Dock har hon väldigt mycket uppstötningar, som man kan se faktiskt är jobbiga för henne. Men det är inte mycket att göra åt...
Meyas ljud har blivit mycket bättre, men hon låter en del fortfarande. Vissa kommer fram å säger "Är hon lite förkyld?" och lägger sina huvuden på sne
Har inte själv träffat nån annan med Laryngomalaci.
Hon är väldigt snarkig och fy vad jobbigt det är ibland när man ska sova *suck*
Tidigare har hon haft svårt att följa sin kurva, men nu är hon äntligen på G
Tänkte på Thick´n´Easy; Gör inte det att maten är tjock redan när han äter den? Enfamil blir ju tjockt i magen, innan dess så är den precis som vanlig ersättning
Hej!
Har en liten undrar, ni som har gått igenom det hära med laryngomalaci. Min lilla kille är nu 4 mån och blev opererad på Astrid Lindgren när han var 3v för laryngomalaci. Har nu ätproblem och fick en knapp inopererad för ca 5v sedan, var innan dess sondmatad nasalt. Vi övar varje dag och det går mycket sakta framåt, (anv thick & easy för hans reflux).
Det jag undrar om någon har upplevt att det tar lite längre för dessa små kids att utvecklas?? Tycker att min lilla Wilmer är lite senare än när vi jämnför med våra andra 2 barn (fast jag vet att man inte ska jämnföra...) Och dom har inte funnit några andra "problem" än laryngomalacin och reflux....
Skulle gärna vilja höra från någonannan om era erfarenheter av laryngomalaci. Finns inte så många man kan fråga....vi är just nu bosatta i Kina och här tittar dom extremt konstigt på en när vi kommer in med honom (han är född i Shanghai och vi fick ta ambulansflyg hem)...så här borta är vi ganska ensamma med detta! Vi skrämmer ganska många här när vi kommer eller som min äldsta säger "han kan aldrig bli indian för han kan inte smyga, han låter för mycket!"
Tackar!
Hej och tack för era svar!! Min lilla kille har även en omognad i sväljreflexen vilket gör att han håller andan när han ska dricka....och slutar ju så klart i att han till slut får dra ett jätte andetag och vips sätter han i halsen.... thick&easy funkar då bäst av allt vi har testat eftersom då är det kvar i munnen ett litet tag och hans lilla hjärna hinner koppla eller som logopeden sa "tänk som att hans startmotor är lite trög.,." hahahaha...mycket passande.
Är lite jobbigt med alla kräkningar och folk som kommer fram och säger att min baby håller på att kvävas...har hänt ganska många gånger och sen ovanpå det är det inte lätt att han har en knapp på magen.
Tänkte också att det är starten i hans liv som har gjort att han inte riktigt är lika starkt i kroppen som en "normal" 4 mån bebbe, vi kom inte hem från sjukhuset förrän han var 2,5mån gammal.
Han hade en ganska tuff start, inte bara att han föddes här i Shanghai, där dom sa till oss att han inte kommer överleva (???) och gör han det är han gravt hjärnskada för med en sådan anding måste väl vi förstå att man inte få något syre alls till hjärnan....som tur var efter 2v här fick vi åka hem i ambulansflyg och träffa folk som faktiskt visste vad dom pratade om.
Han är en mycket glad liten prick som skrattar och vevar runt med sina små armar.
Vi fick operation efter 1v i sverige, han hade nämligen en total kollaps av struplocket och vi fick en hel drös läkare på Astrid Lindgren att heja till!
Tror det var över 6 läkare i rummet när vi kom dit och alla skulle titta på denna lilla bebbe med den extremt svåra laryngomalacin...hahahaha...kul att vi kunde roa nån....
Skönt att höra att det finns fler som vet hur det är med dessa ljudliga små kidsen!!
Och sen är det även skönt att läsa att det faktistk blir bättre, för ibland undrar man....
Tackar så mycket!!!! Nu är det dax att få dom andra kidsen iväg till skolan i ett extremt regnigt och fuktigt Shanghai!!!
Hej!
Tackar!
nä här borta i kina har dom nog aldrig träffat en bebbe med laryngomalaci och lägg där på en knapp på magen!!!! vi är en succe var vi än kommer....
just nu har vi problem med knappen då han har fått ett granulom runt den och här borta har dom visst inga knappbarn över huvudtaget...vill inte ens veta vad dom gör med barn som föds som min...
nä någon smidighet i sjukvården finns inte direkt, dom säger gärna direkt vad dom tänker utan egentligen tänka..vilket gjorde att vi fick höra allt mellan himmel och jord innan vi träffade på en tysk öron-näsa hals doktor som sa direkt vad det var.
hur gjorde ni med gröt och mat? började ni testa som "vanligt" runt 4 månader?
känns lite taskigt då han inte än kan dricka en hel flaska själv ens....
hur långt tid tog det för era barn att kunna äta utan några större problem?
dom sagt, har en mycket glad liten kille som "pratar" på med sin lite hesa och rossliga lilla röst! Men snacka gillar han!!! Ligger gärna och hojtar på sin mobil över spjälsängen....helst kl 5 på morgonen....
det vi har märkt är att han är lite svagare i nacken och ryggen om vi jämnför med våra andra och andra bebbar i samma ålder...sen är han inte lika rund som 4 mån bebbar brukar vara, men det går så mycket energi åt hans andning....fast vi ger extra kalorier...
tack för svaren!!!!
just det.....en annan sak....märkte ni av något att dom sover lite mer??? känns som denna lilla snubben gillar att knoppa...
hahahaha....jag har en man som är orolig för att han sover mycket....hahahaa...det är nog ett trevligt problem.
Han är pigg och glad förövrigt och verkar utvecklas som han ska, kanske bara lite senare...
när vi testar gröt så gör han absolut ingenting, varken rör på munnen eller tungan utan sitter där och skrattar mest, han verkar inte känna att han har något i munnen.
han kan idag bara dricka ca 60ml av 200ml och inte vid varje matning utan vi har fortfarande 2-3 matningar där han får i sig antingen inget eller otroligt lite.....så det lär väl ta ett tag innan han fattar det dära med lite fastare föda....
vi får väl bara låta tiden gå.....och förhoppningsvis så säger det vips så är det över!!! och sen vet man ju att när man tittar tillbaka så känns det inte lika långt.
har just nu en sur lite kille då han har kräkt non-stop idag.....allt luktar blä och han är sur för det sprutar ju ut ur näsan också och det hör inte till favoriterna.....vi räknade våra småhandukar från ikea och insåg att vi hade 45st och dom är alla alltid användna när en dag är över.....hahahahaaha...
vi har då turen att ha en som tvättar till oss annars hade man nog blivit galen av all tvättande!!
min son satte längrekordet på 2 meter fontänkräks när han var runt 3 månader. Jag kommer aldrig glömma det! haha. Då var jag inte så glad fast det är lite kul att tänka på nu :)
ska bli skönt när allt är över och man kan se tillbaka på allt....och alla spyor!!! dom lär man ju inte sakna!!
igår la sig lilleman i ett läge och somnade och helt plötsligt blev han helt tyst!!!! kalla att hjärtat höll på att stanna! där låg han lugnt och tyst och snusade på!! WOW!!! inte trodde man att man skulle bli rädd när han andades tyst...hahahahaa...men sen snurrade han till andra sidan och så var alla ljud tillbaka igen...
kommer bli konstigt första tiden när hans "snarkande" försvinner, han har en tendens att låta som en ank-pipa, ni vet en sådan man har vid and-jakt för att locka fram dom med....han skulle bli en bra ank-lockare!!