• crazy hannah

laryngomalaci Nån mer?

Hej..

Min son har visat sig ha laryngomalaci, men fick inte så mkt info av läkaren så skulle vilja veta lite mer.

Nån?

kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?
  • pojkens

jag har den fortfarande som favorit så jag finns här :). Fast min son har inga direkta problem nu längre med laryngomalacin som tur är. 

• crazy hannah

Hej igen, ja nu var det ett tag sedan man skrev här.

Har nästan glömt bort hur jobbigt det var med laryngomalcin men nu låter han jätte fint, han är tio månader och han är fortfarande astmatisk så därför låter han lite illa emellanåt men inte alls som han gjort. Kollade på en inspelning som jag gjorde på honom när han var två tre månader, helt galet mkt han lät då. Nu låter han bara när han skrikigt jättemkt eller om han är tät av astman.

Tyvärr är friden inte här ändå. Han har fortfarande så kraftig reflux att han inte kan äta någon mat, så här äts det välling fortfarande. Skall till doktorn imorgon med honom så får vi se vad de säger.

Flamma: Va roligt att du hittade hit. Hur går det för er? Hur gammal e din dotter. Har du frågor så är det bara att fråga, vi svarar efter förmåga =)

Kram på er

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Flamma

Meya firar sin 3 månaders dag idag Glad.
    Hon började låta när hon var ca 2 veckor, lät först som en lite duva eller nåt. Var inne nån vända på barnakuten och de sa att det var brosket. Sen tog det nån vecka till och vi åkte tillbaka, då lät det 1oo ggr värre! Då gjorde de lungröntgen - som var fin - sen lade de in oss på barnklinikens infektionsavelning. Då kollade de både syremättnad, RS och gick ner med fiberoptik via näsan. Då konstaterade de att det var laryngomalaci. Men det ska inte vara några problem för henne, men det kan bli jobbigt när hon blir förkyld - vilket hon givetvis har blivit nu... Hon har lite svårt att gå upp i vikt, men annars tycker jag att hon verkar må bra överalg. Ibland ser det ut som att hon har svårt att andas, men det får väl vara så?

Hon kräks inte jättemycket, men ibland kommer det riktiga kaskader och då är det så vi kan simma i det båda två.

Hur har era gått upp i vikt och hållt sina viktkurvor? Meya har gått upp ca 1,5 kilo på 3 månader, men tydligen följer hon sin kurva alldeles ypperligt....

Har era reagerat speciellt på värme eller luftfuktighet? Några tips eller något att tänka på??

Det gör ju inget om hon låter - självklart inte- men jag vill ju veta hur hon känner... Vilket man såklart inte kan veta, men jag vill ju inte att hon ska lida av det...

Tack för att ni finns kvar här! Först får man höra via bvc och läkare att det är vanligt, sen nrä man frågar i mammagruppen så har inte en kotte hört ett barn låta såhär! Allt känns lixom så tvetydigt och kanske kan lätta lite på tankar här...

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • crazy hannah

Förstår precis hur du menar. det där med att läkarna säger att de tär vanligt och inte en jäkel ha nånsin hört talats om det, SUCK liksom..

• pojkens

min son är 1.5 nu och har inga problem alls längre. När han var liten kräktes han ju mastodontkräkisar fast det var aldrig någon som sa till mig att det kunde bero på laryngomalacin, jag kopplade ihop det sen efter att ha "pratat" här på forumet. Tycker precis som ni att info är lite tvetydig om laryngomalacin. 

På BVC trodde de inte på mig när jag sa att han lät konstigt, de sa bara att alla bebisar låter. Det insåg jag var fel efter att ha tillbringat en helg när sonen var 4 veckor tillsammans med en annan  familj med en 8 veckors bebis som var helt ljudlös :). men efter diagnosen så helt plötlisgt lät det som att det "inte var ovanligt" från BVC-tanterna. jaja.

min son hade inga problem med vikten alls, så det var skönt. men jag kunde ju inte amma honom pga andningen så han fick så mycket ersättning han ville ha, så det gjorde väl sitt :). Han är en "stoor" pojke fortfarande, lika stor som en del 3-åringar på dagis. haha. 

jag tror inte jag har några speciella tips. Men vår son sov på mage efter 6 veckors ålder, efter idagnosen. Det var ett jobbigt beslut att ta för mig, då det är större risk för PSD. Men när han sov på mage så sjönk inte luftstrupen ihop när han andades så han sov ljudlöst och djupt. Och det innebar ju att jag fick sova för en nångs skull. Så jag hade andningslarm och körde magläge. Det fick jag skit från BVC för men det var mitt beslut. 

• Flamma

Hm.... Kanske skulle testa att lägga henne på mage, funderar bara på riskerna att hon lixom sätter igång å lyfta på huvudet...
    För övrigt så +uppfyller hon allt annat som ökar pSD.

• pojkens
    Flamma skrev 2010-06-10 19:08:19 följande:
    Hm.... Kanske skulle testa att lägga henne på mage, funderar bara på riskerna att hon lixom sätter igång å lyfta på huvudet...
    För övrigt så +uppfyller hon allt annat som ökar pSD.
    jag kan ju inte direkt rekommendera magläge, eftersom rekommendationerna är att man itne ska ha dem så, pga PSD. Men jag valde det för oss, då jag inte sov någonting knappt, och sonen kämpade så. Men hur menar du med riskerna att sätta igång at tlyfta huvudet? Varför skulle det vara en risk at thon gör det? 

Vad är det annars för saker hon "uppfyller" för ökad risk för PSD? Laryngomalacin i sig är inte en riskfaktor för PSD.  
  • tildabelle

Min son föddes med trakeomalaci. Hade ganska jobbigt hela första halvåret men efter det vart det bättre hela tiden.

Nu är han snart 13månader och har bara besvär när han är förkyld.

• Flamma
    pojkens skrev 2010-06-11 09:33:22 följande:
    jag kan ju inte direkt rekommendera magläge, eftersom rekommendationerna är att man itne ska ha dem så, pga PSD. Men jag valde det för oss, då jag inte sov någonting knappt, och sonen kämpade så. Men hur menar du med riskerna att sätta igång at tlyfta huvudet? Varför skulle det vara en risk at thon gör det? 

Vad är det annars för saker hon "uppfyller" för ökad risk för PSD? Laryngomalacin i sig är inte en riskfaktor för PSD.  
    läste nånstans att det ökar risken om de inte använder napp, ligger på sidan och inte ammas ... tycker dock ibland att det inte låter så farligt. känns ibland som det faktsikt kan passera...
    tyvärr går hon dock inte upp i vikt bra och kräks en hel del av det lilla hon äter. idag har vi börjat med nån speciell mat som ska minska refluxen.
  • AnnelieB

Hej!
     Har en liten undrar, ni som har gått igenom det hära med laryngomalaci. Min lilla kille är nu 4 mån och blev opererad på Astrid Lindgren när han var 3v för laryngomalaci. Har nu ätproblem och fick en knapp inopererad för ca 5v sedan, var innan dess sondmatad nasalt. Vi övar varje dag och det går mycket sakta framåt, (anv thick & easy för hans reflux).
    Det jag undrar om någon har upplevt att det tar lite längre för dessa små kids att utvecklas?? Tycker att min lilla Wilmer är lite senare än när vi jämnför med våra andra 2 barn (fast jag vet att man inte ska jämnföra..{#emotions_dlg.smile}.) Och dom har inte funnit några andra "problem" än laryngomalacin och reflux....
    Skulle gärna vilja höra från någonannan om era erfarenheter av laryngomalaci. Finns inte så många man kan fråga....vi är just nu bosatta i Kina och här tittar dom extremt konstigt på en när vi kommer in med honom (han är född i Shanghai och vi fick ta ambulansflyg hem)...så här borta är vi ganska ensamma med detta!  Vi skrämmer ganska många här när vi kommer {#emotions_dlg.laughing} eller som min äldsta säger "han kan aldrig bli indian för han kan inte smyga, han låter för mycket!"
    Tackar!

Svar på tråden laryngomalaci Nån mer?