• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • t0va
    Hallonpajen skrev 2012-05-29 17:14:46 följande:
    Hej alla kunniga!

Jag har tidigare haft Emmaljunga City Cross och funderar nu allvarligt på en Kronan duovagn. Som ni vet finns nu både 2011 och 2012 års modeller på marknaden och jag tycker det är riktigt svårt att få reda på VAD som är skillnaden! Att sittdelen är ganska ordentligt förändrad (designmässigt bara?!) ser jag ju, men är det något mer? Är det någon som har klämt och känt på dom? Vi har en bit att köra till närmsta återförsäljare så det är därför jag undrar - ska vi stressa dit NU medan den gamla modellen finns kvar (till ett jäkligt bra pris) eller ska man ta det lugnt och "nöja" sig med 2012 års modell?
    Skillnaden är att på 2012 så kan man ändra ryggen steglöst är 2 lägen på 2011 om jag inte har fattat den saken fel. Dvs. sittande och liggande, sen sätter man på sitt/liggdel på ett annat sätt, är lättare på 2012. Den blir dessutom väldigt platt sittdelen när den är avtagen från chassit. Så den tar inte stor plats. Man kan lossa bygeln i ena sidan och fälla upp den för att på så sätt lättare få i och ur barnet.

Jag skulle absolut köpt nya om jag skulle köpa en duo, vet många som är missnöjda med att det bara är 2 lägen på ryggen på de äldre modelerna.
  • Hallonpajen
    t0va skrev 2012-05-29 17:18:09 följande:
    Skillnaden är att på 2012 så kan man ändra ryggen steglöst är 2 lägen på 2011 om jag inte har fattat den saken fel. Dvs. sittande och liggande, sen sätter man på sitt/liggdel på ett annat sätt, är lättare på 2012. Den blir dessutom väldigt platt sittdelen när den är avtagen från chassit. Så den tar inte stor plats. Man kan lossa bygeln i ena sidan och fälla upp den för att på så sätt lättare få i och ur barnet.

Jag skulle absolut köpt nya om jag skulle köpa en duo, vet många som är missnöjda med att det bara är 2 lägen på ryggen på de äldre modelerna.

Stort tack! Mycket bra information och precis vad jag var ute efter!! Skrattande
    Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Stampan

Måste bara fråga.
    Vaddå bara 2 lägen på sittdelen på den gamla? Det finns ju fler, sittande, halvsittande, halvliggande och helplatt... Har jag en konstig vagn då, eller är det bara 2008 års modell?

• imsel
    Stampan skrev 2012-05-29 20:11:31 följande:
    Måste bara fråga.
    Vaddå bara 2 lägen på sittdelen på den gamla? Det finns ju fler, sittande, halvsittande, halvliggande och helplatt... Har jag en konstig vagn då, eller är det bara 2008 års modell?

Det är bara vagnen från -11 som har två lägen.
    De ändrade för att det inte är bra för bebisars rygg att halvligga (blir väl som med babyskydd, som bebisar inte ska ligga längre än nödvändigt i), men jag gissar att de fick mycket klagomål över det Flört
    jag hade aldrig köp en vagn med bara 2 lägen..

Det nya med steglöst är ju superbra!
    Har ju sulkyn med det, och skulle absolut uppskatta det på en duo Glad     
    april 09 kom min bebbe
  • Stampan

Jaha ok, nej skulle nog inte heller köpa vagn med två lägen. Min dotter sitter mest med halvsittande och relaxar så det skulle inte gå. Sittdelen är ju annars rätt stor för en bebis i början men perfekt nu när hon är större!

Är den nya skålformad eller vad det heter, anpassad för barnets kropp? Har hört att det inte heller är så bra som man tror eftersom barnet inte får lära sig använda musklerna utan bara sjunker ihop i ett läge.

• t0va
    Stampan skrev 2012-05-30 07:27:34 följande:
    Jaha ok, nej skulle nog inte heller köpa vagn med två lägen. Min dotter sitter mest med halvsittande och relaxar så det skulle inte gå. Sittdelen är ju annars rätt stor för en bebis i början men perfekt nu när hon är större!

Är den nya skålformad eller vad det heter, anpassad för barnets kropp? Har hört att det inte heller är så bra som man tror eftersom barnet inte får lära sig använda musklerna utan bara sjunker ihop i ett läge.
    nej den har inte ergonomisk sits utan man kan ändra rygg och fotvinkel.

ok så det är bara 11 som har 2 läge, hade hört att det var något mer år, men ni ha nog bättre koll på den biten. Jag har bara sulkyn, men blir det en till liten så ska vi nog testa duon.
  • Hallonpajen

Hej igen!

Jag fick ett svar från Kronan direkt angående skillnad mellan 2011 och 2012 års modell:

Hej,

Som du uppmärksammat är det framförallt sittdelen som är en ny konstruktion.

Chassit är detsamma förutom färgen.
    Liggdelen har på den nya större vädringslucka, solkeps i samma färg som vagnen och fickor på insidan för myggnät och Regnskydd mm.

Den nya sittdelen är 1,4 kilo lättare än den äldre. Nya har en steglös rygg- gamla endast två lägen fullt ligga eller 90grader. Sitta. Större vädringslucka och solkeps i samma färg även på sittdelen.

Den nya har även en annan infästning som är två spännen på sidan som man knäpper upp och lyfter av delarna. Den äldre har en låsbygel, en säkerhetsspärr och två krokar. Du måste på den ner under för att "släppa" delarna och vinkla av.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
    Lotta

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • swemom

Hej Tjejer!

Måste bara få några ÄRLIGA svar. Jag vill jätte gärna köpa en kronan vagn till mitt kommande barn.

Jag kommer nog att köpa en begagnad vagn, tycker dock att dom på blocket vill ha lite väl mycket för en begagnad vagn dom flesta har ju några år på nacken.

1. Hur mycket tycker ni är rimligt att ge för en vagn som har allt som ingår i duo paketet?  Ny pris nu ligger ju på ca 6000kr.         (jag tycker max 3000 för en 2010 2500 för en äldre)

2. Blir dom lätt solblekta?

3. Vad bör jag kolla på om jag köper en begagnad? (jag måste åka ganska så långt för att kolla på en så vill jätte gärna ha så mycket info som möjligt)

4.Blir dom rangliga efter ett tag? börjar dom låta konstigt efter ett tag.
    Jag skulle bli jätte glad om någon ville svara på alla mina frågor. Kram på er

• Hallonpajen

Swemom: Nu har jag inte köpt någon Kronanvagn än, men i Skåne (www.bebisojag.se) kan du köpa en helt NY vagn, 2011 års modell, för 4495:- så jag skulle absolut inte ge mer än 3000:- för en begagnad!!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Sälkut2012

Har följt tråden länge nu och kommit med massa frågor längs vägen. Nu har vi svikit härliga kronan och köpt en brio go istället :( men det känns rätt för oss till slut! Tack för alla tips etc.

Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12