• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    ak74 skrev 2009-10-12 08:45:04 följande:
    Vi har samma problem med DVD-skivorna här hemma. Så fort barnen får en ny film gör jag en kopia (olagligt??) och spara originalet på ett säkert ställe tills kopian är kass. Då gör jag en ny kopia. Detta funkar jättebra om det inte finns kopieringsskydd på filmerna... Jag vet inte om man får göra så här enligt lagen men det är i alla fall endast för eget bruk. Om man kallar det för säkerhetskopia så det är bättre
    så gör vi med... men vaddå, det är ju för eget bruk vem skulle komma på det? Men det är en smart lösning. Gör så med egna skivor med som jag är väldigt rädd om och vill behålla orginalet i nyskick... säkerhetskopia var ett bra ord
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • sol1

så får man faktiskt göra det man inte får är att sälja eller dela över internet det är olagligt. men man får göra egna kopior som säkerhetskopior för man har ju ändår orginalen om det skulle vara så att nån muttrar om att det är olaglit då är det ju bara visa var man förvarar orginalen så att barnen inte kan förstöra dem. jag gör också kopior som barnen får använda och gömmer orginalen. jag använder dvd shrink tror det stavas så och det klarar dem flesta kopieringsskydden som finns på spel och filmer

• norgesessan

Vi kopierar också allt som inte har kopieringsspärr...cdsagor, filmer, spel....HAr inte råd att köpa 10 exeplar av varje film...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • pcalma

Men vad smart!! Att jag inte tänkt på det!! Vi har ju så att vi kan bränna ner filmer o musik från datorn, då borde vi väl kunna kopiera oxå?? verkligen supersmart! Att jag inte kommit på det jag som är så smart (ironi) ;)

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-12 20:47:07 följande:
    Men vad smart!! Att jag inte tänkt på det!! Vi har ju så att vi kan bränna ner filmer o musik från datorn, då borde vi väl kunna kopiera oxå?? verkligen supersmart! Att jag inte kommit på det jag som är så smart (ironi) ;)
    haha man kan inte tänka på allt. Skrev att vi beukar göra så här och tog åt mig all äran men det är i själva verket sambon som började med detta
  • Trollet Ludenben

Föresten, papperna från FK kom idag angående vårdbidraget. Det hade ju gått ut och det var dags för omsök. Jag fick behålla mitt halva vb som jag haft innan . Lyckades knåpa ihop en riktigt bra ansökan (enligt mig själv och gubben på fk ). Men det hade aldrig funkat utan eran hjälp. Alla gånger vi diskuterat detta i tråden och alla ni har kommit med massa tips genom trådarna som vart har jag sett till att lägga på minnet och använt vid min ansökan.
    Så särskilt tack till alla här inne som kommit med tips (inte bara till mig utan när det diskuterats öht)... ni är för bäst och denna tråden är för bäst
    Sist jag gjorde ansökan hade jag inte en susning om vad man skulle skriva och vad andra skrev så det fick överklagas två gånger innan jag ansåg att fk gjort en rättvis bedömning. Nu nöjer jag mig med beskedet jag fick idag

• pcalma

Måste berätta ngt kul!!
    Jag ska på kurs 3 dgr mellan 9-16 med start imorgon. Kursen kostar 6500kr men jag får den gratis genom att jag styrelsemedlem i Attention:)
    StudioIII - Förebygg o hantera utåtagerande beteenden!

StudioIII är en engelsk organisation som erbjuder utbildningar baserade på forskning och klinisk prövning. National autistic society i England kräver att all personal på deras enheter får denna utbildning!

Ska bli superkul o jag får betald lön av mitt jobb för att gå på denna:)

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-12 21:03:07 följande:
    Måste berätta ngt kul!! Jag ska på kurs 3 dgr mellan 9-16 med start imorgon. Kursen kostar 6500kr men jag får den gratis genom att jag styrelsemedlem i Attention:) StudioIII - Förebygg o hantera utåtagerande beteenden! StudioIII är en engelsk organisation som erbjuder utbildningar baserade på forskning och klinisk prövning. National autistic society i England kräver att all personal på deras enheter får denna utbildning! Ska bli superkul o jag får betald lön av mitt jobb för att gå på denna:)
    grymt!! Grattis
  • pcalma

Tack Ludenben o "Grattis" till att du fick behålle 1/2 VB. Skönt när det e inskickat o klart o man slipper det på ett tag.. Mitt hade gått ut med så jag fick söka om o fick samma samma från i somras o fram till 2016. Nu när Antons utredn är klar ska jag dock in med en om honom. Men då är det ju bara han iaf.

• elegi

Hellooooooo alla
    Idag har vi varit på återgivning av ADHD utredningen och hon har ADHD *suprise* ne inte speciellt förvånad eller chockad det jag däremot inte var riktigt beredd på var att hon erbjöds medicinering så på måndag ska vi träffa läkaren på BUP och diskutera Conserta.
    Det känns iaf bra och hon skulle ringa och prata med Alexandras lärare och berätta resultatet

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig