• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • norgesessan

pcalma, kul i efterhand ja...Kan lätt föreställa mig hur det är i stunden.....

Emil har förresten snott glass vid olika tillfällen i helgen..Han har lämnat en skjed i den så han kunde hinna äta ett par tuggor utan att upptäckas...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-10-11 07:24:12 följande:

jag tar allihopa kramarna för vi har en jobbig morgon.... skickar tillbaks till dig med.Sonen vaknade vid 6 och har stissat runt. Han hittade spindelmannen och tarzan på disney xd och började härja här så jag fick byta kanal till bollibompa. Känns som om det är lite fredligare där
    Gjorde du rätt i .
    Tack för kramarna.
    Jösses vilken tidig morgon du fick. Gissel det där med tv-kanaler....här är det disney channel som går dagarna i ända....fast ibland kollar han på Discovery Channel.
  • Unicorn73
    pcalma skrev 2009-10-11 17:20:58 följande:
    Idag var båda små barnen inne på Matildas rum med stängd dörr och det var tyst!!!? Hrmmm brukar inte stämma då! Gick in o kollade.. då har de hällt ut alla lådor o korgar med grejor över hela rummet o sitter o leker med vad jag tror är vatten, som de har rivit ner små små pappersbitar. De vevar med skedar i detta o kokar soppa!!Jag sa: Men vatten, det vet ni att ni inte får ha på rummet! -Det är inte vatten säger Matilda, Anton kissade i grytan!!!Rätt kul i efterhand men inte i stunden..Bläää.. Fick tvätta hennes matta o alla saker! Men nu är det rent o luktar gott där iaf! Dom är iaf inte idéfattiga de små liven...;)
    Hmmm, vet inte om jag ska skratta eller gråta (min son har hittat på div sådana dumheter nämligen).....men först säger jag örk & blä.
    Haha dessa påhittiga barn . Fast man blir ju inte så glad när man upptäcker det först.
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-10-11 19:42:38 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-11 07:24:12 följande: Gjorde du rätt i . Tack för kramarna. Jösses vilken tidig morgon du fick. Gissel det där med tv-kanaler....här är det disney channel som går dagarna i ända....fast ibland kollar han på Discovery Channel.
    Ja, det var tidig morgon men sen lämnade jag Frodo hos mamma för att följa sambon till tåget. När jag kom hem ville han sova där och han kommer 7:50 imorgon bitti för att hämta grejerna och gå till taxin. Så dagen har vart lugn annars
    Bra med många kanaler. De där disneykanalerna är ju flera stycken. tror vi har 6 st kanaler med barnprogram. Det är räddningen här när det är som värst men måste de visa tarzan?? och pokemon... riktig dynga.
    Först ogillade jag Dora utforskaren men nu har jag kommit på att den är ganska bra. Sonen har blitt en fena på de lättaste engelska fraserna så den är till nytta till skillnad från tarzan haha
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pcalma

ha ha jag skrattade bra jag med sen:)

Ang detta med tv-program. Matilda vill ju gärna se samma o samma o samma o sen pang bom ska det bytas.. Nu är det pippi för hela slanten.. DVD-filmer är det värsta jag vet- Ändå att vi har dom i ett barnsäkrat skåp så trycker de ju bara ut skivan ur dvd:n o sen slängs den på golvet o stigs på o drrraaaasss på golvet, eller kastas freesbee med o så är den sönderrepad o funkar inte.. samma visa varje gång!!
    Vi köpte en inspelningsbar boxer o den är guld värd! Minnet är på 160 gb. Verkligen ett tips!!!

Ludenben: NJJUUUUT nu när du är ensam så att du har energi imorgon o sooov! det hade jag gjort;) Har du ingen god bok att läsa? Wallander börjar kl 21 om du gillar det!

• Trollet Ludenben

pcalma: så gör Frodo med dvd med. Så vi tar hand om skivorna. Inspelningsbar boxer blir det här när ekomomin tillåter. Skönt att vi har alla extra kanaler för Frodo låser sig inte längre till en grej. Han var så förut. Då vart det bara mumintrollen dagarna i ända men det har lugnat ner sig nu.

ja, jag får passa på att njuta. Köpte en ny wallander för ett tag sen, den har jag att läsa. Alla Wallanderfilmer har jag sett, de nyaste med. Visst är de bra Men tack för tipset om att den kommer på tv ikväll. Jag har en disk här som egentligen måste göras men funderar på att lämna den tills imorgon på dagen... för att diska är ju inte att njuta av en nästan barnledig kväll

• Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-10-11 19:50:02 följande:

Ja, det var tidig morgon men sen lämnade jag Frodo hos mamma för att följa sambon till tåget. När jag kom hem ville han sova där och han kommer 7:50 imorgon bitti för att hämta grejerna och gå till taxin. Så dagen har vart lugn annars Bra med många kanaler. De där disneykanalerna är ju flera stycken. tror vi har 6 st kanaler med barnprogram. Det är räddningen här när det är som värst men måste de visa tarzan?? och pokemon... riktig dynga.Först ogillade jag Dora utforskaren men nu har jag kommit på att den är ganska bra. Sonen har blitt en fena på de lättaste engelska fraserna så den är till nytta till skillnad från tarzan haha
    Skönt att du fått lite lugn & ro idag.
    Håller med dig om Tarzan & pokemon....finns ju så mycket annat bra barnvänligt de kan visa.
    Ja Dora kollade min son oxå på. Ibland på morgonen brukar han kolla disney playhouse....trodde dock att han tyckte att han var för stor för att kolla det.
    Kanon när de kan snappa upp lite bra fraser på engelska .
  • pcalma

Trollet Ludenben skrev 2009-10-11 20:19:32 följande:

pcalma: så gör Frodo med dvd med. Så vi tar hand om skivorna. Inspelningsbar boxer blir det här när ekomomin tillåter. Skönt att vi har alla extra kanaler för Frodo låser sig inte längre till en grej. Han var så förut. Då vart det bara mumintrollen dagarna i ända men det har lugnat ner sig nu. ja, jag får passa på att njuta. Köpte en ny wallander för ett tag sen, den har jag att läsa. Alla Wallanderfilmer har jag sett, de nyaste med. Visst är de bra Men tack för tipset om att den kommer på tv ikväll. Jag har en disk här som egentligen måste göras men funderar på att lämna den tills imorgon på dagen... för att diska är ju inte att njuta av en nästan barnledig kväll
    Hoppas att du lät disken stå:)

Ang boxern.. Den kostade flera tusen, minns inte riktigt.. Men saken var den att vi har boxer som "abonent" (heter det så;)) o vi var nöjde med det o ville ha det, men fick erbjudande att binda oss i 24 mån o då få köpa en inspeningsbar boxer för 799:- så då passade vi på!! Vi har det billigaste tror jag, inte så jättemånga kanaler o betalar 164 kr mån.
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-11 22:08:44 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-11 20:19:32 följande: Hoppas att du lät disken stå:) Ang boxern.. Den kostade flera tusen, minns inte riktigt.. Men saken var den att vi har boxer som "abonent" (heter det så;)) o vi var nöjde med det o ville ha det, men fick erbjudande att binda oss i 24 mån o då få köpa en inspeningsbar boxer för 799:- så då passade vi på!! Vi har det billigaste tror jag, inte så jättemånga kanaler o betalar 164 kr mån.
    Ja, disken har jag lämnat Jag har kollat massa grejer på svt play under kvällen... och helt sjukt men jag har vart på facebook och spelat "farmtown"... besatt av det{#lang_emotions_undecided}

Vi har comhem på vår box (inte inspelningsbar) men vi har ihop med telefon och bredband med. Men vi ska nog byta bort det sen. Kanske boxer är ett bättre alternativ. Sambon är lockad av en inspelningsbar så vi får se vad det kan bli sen när bindningstiden på comhem går ut.
  • ak74

Vi har samma problem med DVD-skivorna här hemma. Så fort barnen får en ny film gör jag en kopia (olagligt??) och spara originalet på ett säkert ställe tills kopian är kass. Då gör jag en ny kopia. Detta funkar jättebra om det inte finns kopieringsskydd på filmerna...
    Jag vet inte om man får göra så här enligt lagen men det är i alla fall endast för eget bruk. Om man kallar det för säkerhetskopia så det är bättre

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig