• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • 3mamman

Om du har möjlighet att hitta detta Oprah program kan jag verkligen rekommendera det. Barnen hade fått höra både från fröäldrar och lärare att ignorera, men psykologen sa tvärtom. Man fick se ett samtal där hon coachade en blyg pojke att säga ifrån med ord och kroppsråk.

En dum fråga kanske, men kan man inte ta kontakt med mobbarnas föräldrar som pratar med sina barn.
    Jag tror inte barnen förstår vilken skada de gör på din dotter.

Finns det någon hon tyker om som ni kan bjuda hem och utveckla lite mer bästisrelation med?

• LadyK
    Iorlover skrev 2009-10-07 22:00:53 följande:
    Idag hade hon fått höra samma sak av sin lärare att hon skulle akta sig, gå undan!
    Värsta jag har hört, du får ta i med hårdhandskarna nu!!! Detta ska inte din dotter behöva höra från sin lärare, att hon ska gå undan. Har hon inte fattat något, den där fröken? Det är ju viktigt att hon inte kör den stilen alls nu utan säger ifrån ordentligt till mobbarna. Tror också det är viktigt att ni tar kontakt med föräldrarna så insatser kommer från flera håll. Sitt inte snällt och vänta på att saker och ting ska hända "sen", utan agera/tvinga skolan att agera. Snart, inte sen. Lycka till!
  • majess

Jag blir GALEN på den där skolan!!!!!! Ge mig namnet på den så kan jag anmäla !!!!!!!! Jag skulle vilja tagit ett snack med den där fröken och rektorn!!! Fy på dem!!!!

• lillekatt
    3mamman skrev 2009-10-07 22:05:01 följande:
    Finns det någon hon tyker om som ni kan bjuda hem och utveckla lite mer bästisrelation med?
    Fast det sista jag skulle ha velat som mobbad är att mobbaren kommer hem till mig ska fösas ihop med mig för att bli kompisar. Tror inte mobbaren skulle gå med på något sådant heller och man kan inte heller tvinga folk att bli kompisar. Dessutom skulle det kunna leda till ännu mer mobbning om alla får veta att "mamma försöker skaffa kompisar till dig".
  • lillekatt
    jantingstrom skrev 2009-10-06 08:20:11 följande:
    säg till att du kommer göra en anmälan till skolverket och polisen. om det inte hjälper, gör en anmälan.
    Och vad kan de göra exakt? Tvinga betala skolan en massa pengar för att de inte följer sin mobbningsplan. Det hjälper ju nog inte den mobbade heller så mycket.
  • lillekatt
    majess skrev 2009-10-05 21:26:56 följande:
    INTE LIKA......o de är ingen ursäkt att bete sig som ett svin..
    nej det stämmer..jag skrev meningen med en viss ironi, fastän det kanske stämmer. Tänker bara tillbaka på när jag blev retad och satt och grät hos skolsyster som försökte trösta mig med: "men du, XY måste ju också må väldigt dåligt för det han/hon har gjort". Jaha,ok? Vad hjälper det mig liksom?
  • lillekatt
    lillekatt skrev 2009-10-08 11:59:03 följande:
    Fast det sista jag skulle ha velat som mobbad är att mobbaren kommer hem till mig ska fösas ihop med mig för att bli kompisar. Tror inte mobbaren skulle gå med på något sådant heller och man kan inte heller tvinga folk att bli kompisar. Dessutom skulle det kunna leda till ännu mer mobbning om alla får veta att "mamma försöker skaffa kompisar till dig".
    Oj, jag läste visst fel. Trodde du ville att de skulle bjuda hem någon av mobbarna som hon tycker lite mer om.
  • 3mamman

Nej jag menade förstås inte att hon skulle bjuda hem mobbarna.

Däremot kanske det finns någon tjej i klassen som hon tycker bättre om och kan få lite mer "bästis-relation" med. Då kanske hon blir starkare och mår bättre i skolan också.

• Dreyfus

Men för h-e blanda inte in BUP, de är odugliga! Dessutom är väl inte din dotter psykiskt sjuk? (BUP är till för psykiskt sjuka). Det är sannolikt inte er det är fel på, utan de andra barnen som är ouppfostrade. Låt dem och deras föräldrar få veta det! Sen måste du förstås stötta din dotters självkänsla, men passivisera inte henne genom att peka ut henne som avvikande/sjuk (vilket ju blir konsekvensen av BUP-kontakten).

• Iorlover
    Dreyfus skrev 2009-10-15 03:00:33 följande:
    Men för h-e blanda inte in BUP, de är odugliga! Dessutom är väl inte din dotter psykiskt sjuk? (BUP är till för psykiskt sjuka). Det är sannolikt inte er det är fel på, utan de andra barnen som är ouppfostrade. Låt dem och deras föräldrar få veta det! Sen måste du förstås stötta din dotters självkänsla, men passivisera inte henne genom att peka ut henne som avvikande/sjuk (vilket ju blir konsekvensen av BUP-kontakten).
    Jag håller inte med dig ang. bup. Tycker inte alls de är odugliga o bara för psykiskt sjuka.
    Min dotter mår dåligt och jag vill fånga upp det och få hjälp för att ingenting ska behöva ligga kvar tills hon blir äldre.
    Självklart jobbar vi med skolan, elever osv också. Men på sidan av det ska hon få prata av sig lite vilket hon ser fram mot. Och även vi föräldrar får ju vara med o få råd o tips o stöttning.
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?