Inlägg från: 3mamman |Visa alla inlägg
  • 3mamman

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Jag såg ett inspelat Oprah Winfrey program idag om mobbing (det gick nog på TV3 för några dagar sedan)

Ett av budskapen var att INTE säga till barnet att ignorera mobbarna.

Det var jätteviktigt att barnet får lära sig att säga ifrån tydligt både med ord och kroppsspråk. Där hade man i och för sig möjlighet till träning med psykolog, vet inte om liknande finns i Sverige.

Hoppas verkligen det ordnat sig för din dotter, inget barn ska behöva må dåligt i skolan.

• 3mamman

Om du har möjlighet att hitta detta Oprah program kan jag verkligen rekommendera det. Barnen hade fått höra både från fröäldrar och lärare att ignorera, men psykologen sa tvärtom. Man fick se ett samtal där hon coachade en blyg pojke att säga ifrån med ord och kroppsråk.

En dum fråga kanske, men kan man inte ta kontakt med mobbarnas föräldrar som pratar med sina barn.
    Jag tror inte barnen förstår vilken skada de gör på din dotter.

Finns det någon hon tyker om som ni kan bjuda hem och utveckla lite mer bästisrelation med?

• 3mamman

Nej jag menade förstås inte att hon skulle bjuda hem mobbarna.

Däremot kanske det finns någon tjej i klassen som hon tycker bättre om och kan få lite mer "bästis-relation" med. Då kanske hon blir starkare och mår bättre i skolan också.

Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?